در حالی که ۱۰ روز از سخنان ظریف در خصوص معضل پولشویی در کشور می گذرد، به نظر می رسد که جریان های منتقد دولت نه تنها به قطبی سازی های خود در فضای جامعه پایان نمی دهند بلکه تلاش های رئیس جمهوری و سایر دلسوزان در این خصوص را نیز برنمی تابند. 
دفاع تمام عیار رئیس جمهوری،حمایت تمام قد روحانی از ظریف، یک ایران حامی ظریف، نطق دفاعیه، پشتیبانی خاص آقای رییس از وزیرش، دفاع رییس از وزیر تعابیری است که رسانه های اصلاح طلب از سخنان حمایت گرانه رئیس جمهوری به کاربرده اند . در مقابل رسانه ای اصولگرا از 'توجیه سخنان ظریف' و 'اصلاحیه روحانی بر اظهارات ظریف'، 'گاف ظریف را روحانی شست' نوشتند. 

** حمایت همه جانبه از وزیر خارجه در دولت
ایسنا در این باره و به نقل روحانی نوشت: همه باید تلاش کنیم مفاسد را کم و راه پولشویی را ببندیم/چرا بر سر مسایل روشن با هم می جنگیم.

به گزارش ایران، اعضای دولت، از واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری تا نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری و امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری در حمایت از وزیر امور خارجه، وجود پولشویی در ایران را تأیید کردند.

ایران در گزارشی ضمن انتشار سخنان حمایتی رئیس جمهوری و رئیس دفتر ایشان نوشت: این دفاع که پس از یک موج کاذب رسانه‌ای و سیاسی منتقدان ابراز می‌شود، آب سردی است بر تب تند کسانی که حتی زمزمه استیضاح ظریف را هم مطرح کرده بودند، آن هم بابت مسأله‌ای که برای بروز آن ۱۱ سال پیش قانونی در کشور تصویب شد. تأیید وجود پولشویی در ایران از سوی محمدجواد ظریف، بهانه جدید مخالفان برای هجمه به او شده بود.

ایران در مطلبی دیگر تصریح کرد: پاسخی قاطع به کسانی که برای بروز اختلاف در دولت به این بهانه ناخن به هم می‌ساییدند و با متهم کردن ظریف به اتهامات تخیلی همچون نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و اِفساد فی الارض، شایعه ناچار شدن او به استعفا از دولت را رواج می‌دادند. موضع حمایت کننده رئیس جمهوری و یکی از چهره‌های تأثیرگذار پیرامونش در مواجهه با شدیدترین هجمه‌ها علیه ظریف علاوه بر مهر تأییدی که بر وجود پولشویی و عوارض آن قرار داده است، حامل پیام‌های دیگری است. در وهله نخست اینکه دولت از انسجام و هماهنگی لازم در نوع جهت‌گیری‌ها و اندیشه‌های پیش‌برنده خود برخوردار است. 

به نوشته اعتماد علاوه بر رییس جمهوری، محمود واعظی نیز در حمایت از وزیر خارجه دولت کم نگذاشت. 

روزنامه های ابتکار و مردم سالاری سخنان رئیس جمهوری را به نقل از ایسنا بازنشر دادند. تارنمای عصر ایران نیز اعلام مواضع رسمی دولت از سوی رئیس دفتر ریاست جمهوری را به نقل از ایرنا منتشر کرد.

به گزارش آفتاب یزد حسن روحانی و بسیاری از اعضای کابینه و غالب اصلاح طلبان طی مصاحبه و نطق و همچنین مردم از طریق شبکه های اجتماعی از وزیر خارجه کشورمان در برابر هجمه های اخیر حمایت و پشتیبانی کردند.

روزنامه قانون درخصوص بازخوردهای این سخنان نوشت: این دفاع جانانه رییس‌جمهور از محمدجواد ظریف در برابر هجمه‌هایی که صورت گرفته است می‌تواند حتی برای شخص حسن‌روحانی نیز حاشیه درست کند و در همین راستا سران جریان‌های خاص با تغییر رمز، فرمان حمله به رییس دولت را برای تریبون‌ها و پیاده‌نظام خود صادر کنند. این اقدامات و فعالیت‌هایی که برخی برای رسیدن به منافع کوتاه مدت و جناحی انجام می‌دهند، آینده‌ای در بر ندارد و عمر کوتاه این تفکر را مردم به چشم خود خواهند دید.

شرق هم نوشت: ۱۰ روزی از حرف های وزیر امور خارجه درباره پولشویی گذشته و واکنش های زیادی به آن اتفاق افتاده است. محمدجواد ظریف حتی به این خاطر به کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز رفته و هجمه های زیادی را متحمل شده است. دیروز اما رئیس جمهوری در دفاع از او برآمد و پشت وزیرش ایستاد. 

اما در مقابل کیهان در ستون اخبار ویژه خود ضمن &#۳۹;توجیه&#۳۹; خواندن سخنان رئیس جمهوری درباره ظریف، افزود: البته سخنان جفاکارانه و خلاف واقع آقای ظریف، رفع و رجوع کردنی نیست. محل بحث و اعتراض به آقای ظریف، درباره بود و نبود پولشویی نیست. بلکه اعتراض به چند سخن خلاف واقع و دروغ در این اظهارات است... او با این اظهارات بی‌سند و مبهم و دوپهلو -که نشانه بی‌صداقتی است- عملا مجرمان و مفسدان واقعی را در حاشیه امنیت قرار می‌دهد اما نظام را به اعتبار ادعای بی‌سند «گستردگی پولشویی» در حجمی که یک قلم آن ۳۰ هزار میلیارد تومان است!!!) در موضع اتهام قرار می‌دهد. 
این روزنامه در ادامه افزود: مدیران دولتی باید پاسخگو و عذرخواه باشند؛ نه اینکه به خاطر تهیدستی در پاسخ به صاحب نظران منتقد برجام و FATF و CFT و...، قیافه طلبکار بگیرند و تصور کنند با ترور شخصیت منتقدان، می‌توانند از پاسخگویی شانه خالی کند.

بنا به ادعای روزنامه جوان رئیس‌جمهور در حقیقت بدون آنکه نامی از وزیر امور خارجه ببرد در توضیحاتی اظهارات او را اصلاح و تلاش کرد القا کند صحبت‌های اخیر ظریف با همین رویکرد بیان شده است... رئیس‌جمهور به‌نوعی آدرس مواد مخدری‌ها را می‌دهد که نه FATF را بلاوجه کند و نه ظریف بدون سند بماند.

جوان در گزارشی نوشت: سخنان ظریف و واعظی و روحانی البته نادرست نیست و در ایران پولشویی و فساد هم وجود دارد؛ به قول خود روحانی، مثل همه دنیا. اما از این سخن حق اراده باطل می‌کنند و به جای پاسخگویی به این سؤال که برای مبارزه با فساد چه کرده‌اند، منتقدان را متهم به فضاسازی با پول‌های کثیف می‌کنند... به نظر می‌رسد می‌شود فصل تازه‌ای با عنوان «کاسبان مبارزه نکردن با فساد اقتصادی» در کتاب سیاست داخلی ایران گشود! توپ مبارزه با فساد همواره در زمین قوه اجرایی کشور است و با جنجال سیاسی وارد زمین دیگران نمی‌شود. این نکته‌ای که روحانی البته به درستی آن را دریافته و برای همین هم سخنان دیروزش بیشتر رنگ و بوی آرام کردن فضا را داشت تا روی اشتباه وزیر خارجه‌اش سرپوش بگذارد؛ اینکه فساد همه جا وجود دارد و باید با آن مبارزه کنیم.

** توضیحات سخنگوی وزارت خارجه در خصوص نامه قوه قضاییه به ظریف
به نوشته شرق سخنگوی وزارت خارجه به این روزنامه خبر داد که &#۳۹;نامه دادستان کل کشور به وزارت خارجه رسیده است&#۳۹; تا اخبار ضد و نقیض چند روز گذشته درباره نامه ای خطاب به وزیر خارجه از سوی دستگاه قضائی به پایان برسد. 
بر اساس این گزارش در نامه مذکور بالحنی محترمانه از وزیر خارجه درخواست شده با توجه به صحبت هایی که اخیرا درباره موضوع پولشویی مطرح شده است، اگر وزارت خارجه به شواهد و مدارکی در این مورد دسترسی دارد، برای بررسی سسیستم قضایی در اختیار قوه قضاییه بگذارند... رسانه های اصولگرا در تلاش بودند این گمانه را ایجاد کنند که وزیر خارجه برای احضار قضایی به قوه قضاییه فراخوانده خواهد شد. 

بهرام قاسمی همین توضیحات را به خبرگزاری فارس نیز داده است، اما فارس گزارش خود را از این گفتگو چنین تنظیم کرد: سخنگوی وزارت امور خارجه، خبر خبرگزاری فارس درباره نامه قوه قضاییه خطاب به وزیر امور خارجه برای ارائه اسناد ادعایی خود درباره پولشویی عظیم در کشور را تأیید کرد. 

** تاخیر دولت در اعلام حمایت از ظریف
به نوشته ایران تنها نقدی که شاید در مجموع آنچه اتفاق افتاد قابل طرح است، تأخیر در علنی کردن موضع دولت در حمایت از ظریف است. کاستی‌ای که تا حد قابل توجهی حاصل فقدان حضور یک سخنگوی رسمی برای اعلام مواضع دولت است. 

اعتماد: گرچه گستره حمله به وزیر امور خارجه از مقامات قضایی تا نمایندگان مجلس بود اما اغلب دولتی ها در مورد این حملات سکوت کردند. همه منتظر دفاع تمام قد حسن روحانی از محمدجواد ظریف بودند که موفقیتش در دور اول ریاست جمهوری را مدیون او بود. با این حال روحانی ترجیح داد تا جلسه روز چهارشنبه هیات دولت صبر کند.

صادق زیباکلام در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: به‌نظر می‌رسد که موضع‌گیری آقای روحانی در حمایت از وزیر امورخارجه کاملا حداقلی بوده است. اگر دقت کنیم در خصوص آنچه که رئیس‌جمهور یا آقای محمود واعظی گفتند صرفا حداقل حمایت است و فقط گفتند از او حمایت می‌کنیم و مواضع ظریف همان مواضع دولت است. از این رو به هیچ وجه آقای روحانی، واعظی و... از ترس دلواپسان وارد مساله جنجالی پولشویی نشدند که بالاخره نظر دولت در مورد اصل دعوا که آقای ظریف می‌گوید که پولشویی دست افراد قدرتمند است، چیست. اما قطعا اگر دلواپسان کوتاه نیایند و به ویژه علیه آقای ظریف پرونده تشکیل شود یا در مجلس او را استیضاح کنند، آقای روحانی مجبور است موضع‌گیری شفاف‌تر و روشن‌تری داشته باشد.

اما روزنامه همدلی در گزارش خود از زاویه ای دیگر به سخنان روحانی انتقاد کرد و نوشت: روحانی تصریح کرده که پولشویی در کشور وجود دارد اما در کدام کشور وجود ندارد؟ بله پولشویی در تمام کشورهای جهان وجود دارد، اما آمارها کشور ما را در رده‌های بالای این جدول در جهان نشان می‌دهد و نمونه آن میزان اختلاس‌ها و وجود فساد مالی گسترده دولتی است که بسیاری از مسئولان دولتی نیز بارها به آن اشاره کرده‌اند و هنوز راهی برای جلوگیری از آن به کار بسته نشده است. از سویی اگر رئیس جمهور به این موضوع باور دارد باید تلاش دولت برای الحاق ایران به کنوانسیون‌ها CFT و FATF بیش از چیزی باشد که دیده می‌شود و شاید لازم باشد تا روحانی برای تصویب آن، به‌طور رسمی وارد عمل شود.

نامه نیوز در خصوص علل سکوت فراکسیون امید و سکوت محمدرضا عارف در مقابل حمله تندروها به ظریف به گفتگو محمد صادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی پرداخت و به نقل از وی نوشت: مجموعه انتظارات از فراکسیون امید تا کنون چندان برآورده نشده است اما باید قدری هم به روش ها و تاکتیک های آنان احترام گذشت. گاهی اوقات شرایط و امکانات موجود اقتضا می کند که با احتیاط تر عمل کنند. گاهی نیز حمایت خود را در رای خود نشان می دهند. 
وی افزود: هجمه های مخالفان دولت روشی تکراری و نخ نما است. به نظر من پاسخ دادن به این حرف ها روش خوبی نیست. سکوت بهترین کار بوده است.

** هجمه علیه ظریف
افشار سلیمانی سفیر اسبق ایران در باکو در گفت‌وگو با ایلنا یادآور شد: ظریف درباره پولشویی حرف جدیدی نزد و اسمی هم از فرد یا ارگانی نبرد. او بسیار سربسته سخن گفت و از سردلسوزی خواستار پیگیری موضوعی شد که یک حقیقت است که برخی نمی‌خواهند آن را بپذیرند...متاسفانه جنجال‌ کنونی با هدف حل مسئله و مبارزه با پولشویی نیست و دعواها در مسائل داخلی و جناحی ریشه دارد.(این سخنان از سوی تارنمای همدلی نیز بازنشر شد)

صادق جوادی حصار در ریشه یابی حمله های صورت گرفته به سخنان وزیر خارجه طی گفتگو با فرارو عنوان کرد: به طور کلی وقتی یک استخوان می‌شکند و شما دست روی آن میگذارید و کمی فشار می‌دهید، فریاد طرف مقابل به آسمان می‌رود. الان هم به نظر می‌رسد آقای ظریف در چند مرحله دست روی نقطه شکسته جریان تندوری اصولگرا گذاشته است که آخرین آن مسئله پولشویی بود و الان فریاد این گروه‌ها به آسمان رفته است. 

به نوشته بهارنیوز عباس عبدی در یادداشتی نوشت: منطقی نیست که وزیر خارجه این نکات را بشکافد. طرف مقابل هم متوجه ماجرا شده لذا فشار می اورد که بگو والا استیضاح می شوی؟ پیشنهاد این است که ایشان اطلاعات خود را مکتوب کند و در اختیار مقامات قرار دهد و سپس به هیچ پرسشی در این باره پاسخ ندهد و همه را به ان گزارش ارجاع دهد. اینطوری مسئولیت انتشارش به عهده انان خواهد شد و یقین بدانیم که هیچگاه منتشر نخواهد شد.

جوان در مطلبی مدعی شد: محتوای صحبت وزیر محترم امور خارجه بار امنیتی داشته و خدشه به امنیت ملی و منافع ملی است زیرا جبهه استکبار به دنبال چنین اظهاراتی از زبان رئیس دستگاه دیپلماسی کشور است که فشار را مضاعف نموده و اهداف پلید خود را زیر پوشش مقابله با پولشویی در جهت فشار بیشتر بر جبهه مقاومت محقق سازد، به هر حال این ماجرا برای اولین بار یا آخرین بار نخواهد بود مگر اینکه مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه به وظایف ذاتی خود عمل نمایند، باشد که دیگر کسی جرئت چنین اقدامی را به خود ندهد.

به گزارش خبرگزاری مهر محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان در مجلس گفت: گلایه بیشتر ما این است که آقای ظریف اتهام پولشویی را علیه مخالفان FATF و CFT بیان کرده است. هیچ ارتباطی بین مخالفان این دو لایحه و پولشویی وجود ندارد و از اساس اظهارات آقای ظریف ادعای باطل است و نسبت ناروای پولشویی به مخالفان این دو لایحه اتهام ناروا است که ما از این اتهام نخواهیم گذشت. 
این سخنان در تارنمای مشرق نیز بازتاب داشته است.

** طرح استیضاح ظریف در مجلس
آرمان: ظریف دیپلمات کارکشته‌ای است و قبل از ادای هر سخنی به قبل، بعد و بازتاب‌های سخنش در جایگاه وزیر امورخارجه فکر می‌کند. با این حال سخنان ظریف برای جماعتی گران تمام شده و حساسیت آنها را برانگیخته است، اما همه اینها موجب نشد تا دلواپسانی که تا کنون در کنار گذاشتن ظریف بارها شکست خورده‌اند این بار نیز درصدد استیضاح وی برنیایند. از سوی دیگر باید اذعان کرد ظریف شخص باهوشی است و در هر موضوعی ورود نمی‌کند، اما در بیان حقایق حوزه کاری خود نیز محافظه‌کاری به خرج نمی‌دهد.

تارنمای انتخاب با انتشار گزارش ویدیویی به نقل از یک نماینده اصولگرا از طرح جدید جبهه پایداری علیه ظریف به منظور فشار برای استعفا یا استیضاح خبر داد و نوشت: این اولین باری نیست که اصولگرایان عضو جبهه پایداری برای برکناری ظریف خیز برداشته اند. آن‌ها پیشتر ۴ بار دیگر شانس خود را امتحان کرده بودند. با این وجود، به نظر می‌رسد این بار تاکتیک دیگری را نیز در نظر دارند. 

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا به فرارو ضمن تاکید بر این که استیضاح ظریف صرفا ایجاد فضای دوقطبی در جامعه خواهد بود، افزود: شاید این وضعیتی که این روز‌ها شاهدش هستیم به این دلیل باشد که برخی گروه‌ها نمی‌خواهند اجازه دهند ایشان تبدیل به فردی شود که در انتخابات بعدی حضور پیدا کند. زیرا بدون شک اگر شرایط فراهم باشد اصلاح‌طلبان به آقای ظریف به عنوان یک گزینه بسیار مناسب نگاه می‌کنند.
وی پیش بینی کرد: به نظر من اگر این استیضاح انجام شود در پایان به نفع آقای ظریف خواهد بود. زیرا قطعا ایشان به مجلس می‌روند و حرف‌های خود را می‌زنند و در نهایت نمایندگان مجددا به ایشان رای اعتماد می‌دهد و با این اتفاق نه تنها جایگاه بهتری پیدا خواهند کرد بلکه تمام تلاش‌های این جریان‌های تندرو هم بر باد خواهد رفت.

در مقابل روزنامه جوان امیدوارانه نوشت: حالا ظریف شاید استیضاح را با توجه به مجلسی با اکثریت حامی دولت و ضعیف چندان جدی تلقی نکند، اما شاید بتوان امیدوار بود قوه قضائیه از کنار این اتهام بزرگ ظریف ساده نگذرد و به موضع خود در دادن مهلت 10 روزه به ظریف برای ارائه اسناد و مستندات وفادار بماند. شاید روزی زدن ادعا‌های بی سند برای تخریب منتقدان، حداقل از زبان مسئولان عالی رتبه به پایان برسد. 

این روزنامه منتقد دولت در مطلبی دیگر نوشت: این ادعا‌های آقای ظریف که شاید اگر مستند پخش نمی‌شد، باور به طرح آن توسط ایشان، آسان نبود، منجر به بروز نوعی دوقطبی در کشور گردیده که با توجه به ارتباط آن با FATF و همزمانی آن با روشن شدن ناتوانی یا بدقولی کشور‌های اروپایی برای تشکیل سازوکار مبادلات مالی با ایران به‌رغم تلاش مضاعف برای حفظ برجام به نظر می‌رسد، پروژه‌ای حساب شده از سوی برجامیان برای حاشیه‌سازی و سرگرم‌سازی افکار عمومی باشد که متأسفانه موفق هم بوده است. 

وطن امروز: جالب اینکه ظریف حتی عدد هم مشخص می‌کند و می‌گوید آنهایی که مخالف تصویب این لوایح هستند یک قلم معامله اقتصادی‌شان 30 هزار میلیارد تومان برای‌شان سود دارد! و چه بهانه‌ای از این بهتر برای اروپا و آمریکا که با استناد به همین سخنان وزیر امور خارجه ایران و متهم کردن منتقدان FATF به پولشویی، بار دیگر بهانه‌های تحریمی جدید علیه ملت ایران دست و پا کنند...چرا وزیر امور خارجه اظهارات نسنجیده و پرهزینه‌ای درباره بخش بزرگی از کشور که این روزهای ظریف و برجام را پیش‌بینی کرده بودند، مطرح می‌کند؟

محمد جواد ابطحی، نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان این که وی به همراه 15 نماینده دیگر این طرح را امضا کرده اند، ابراز امیدواری کرد: انتظار می‌رود این طرح با استقبال خوبی از سوی نمایندگان مواجه شود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.