خبرگزاری اسپوتنیک نوشت، در چند هفته گذشته، نروژ، آلمان، دانمارک و فنلاند با اعلام اینکه صادرات تسلیحات به عربستان را متوقف خواهند کرد از شرکای اروپایی خودشان خواستند تا همین کار را انجام دهند. در حالیکه تمامی این کشورها به مداخله نظامی عربستان و فاجعه انسانی در یمن به عنوان دلیل اشاره داشتند، دانمارک همچنین به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی استناد کرد.

در حالیکه تمامی همسایگان اسکاندیناوی سوئد (و آلمان) صادرات تسلیحاتی به عربستان را متوقف کرده‌اند، استکهلم با اشاره بر حجم "محدود" صادراتش بر حفظ این همکاری نظامی با عربستان تاکید دارد. مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد که با توصیف عربستان به عنوان "دیکتاتوری قرون وسطایی" جنجال به پا کرده بود، از عدم شفافیت حقوق بشری در این کشور خاورمیانه انتقاد کرده است اما همزمان اهمیت صادرات تسلیحات سوئد را ناچیز می‌داند.

والستروم در پیامی فیس‌بوکی نوشت: "صادرات ادوات نظامی سوئد به عربستان اخیرا بسیار محدود شده است. از سال ۲۰۱۵ هیچگونه مجوزی برای صادرات تجهیزات نظامی جدید صادر نشده است." در همین حال او تاکید کرد وضعیت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی باید مشخص شود و عمیقا بابت وضعیت حقوق بشری در عربستان ابراز نگرانی کرد.

والستروم همچنین به گزارش "بازرسی محصولات استراتژیک" (ISP) اشاره کرد که بر صادرات تسلیحات و تصمیم‌گیری‌ها در این خصوص نظارت دارد. براساس گزارش آی‌اس‌پی، صادرات از سوئد از تبعات قراردادهای پیشین است و عمدتا شامل قطعات یدکی و تعمیر و نگهداری تجهیزات می‌شود. کارل اورتسون از آی‌اس‌پی تاکید کرد، هیچگونه مجوز صادرات جدیدی برای عربستان در پنج سال گذشته صادر نشده است.

ماه آوریل سوئد رهنمودهایی را برای صادرات تسلیحات صادر کرد تا ارسال سلاح و مهمات به کشورهایی را که به سطح دموکراسی و حقوق بشرمطلوب نرسیده‌اند، سخت‌تر کند. با این حال، برخی از احزاب پارلمانی تاکید دارند این تدابیر کافی نیست و تمامی همکاری‌های نظامی با ریاض باید متوقف شود.

حزب سبز سوئد از سال ۲۰۱۵ خواستار توقف کامل معاملات تسلیحات با عربستان سعودی شده است. گرچه این حزب اکنون بخشی از دولت ائتلافی انتقالی با اختیارات محدود است، قصد ندارد سخت‌گیرانه وارد عمل شود، مگر اینکه حمایت دیگر احزاب را هم کسب کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.