در این بیانیه آمده است: دو طرف در مورد وضعیت اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که عبارت از عمل به اهداف آن است و ۱۳ بار نیز از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفته است، تبادل نظر کردند.

موگرینی در این دیدار بر عزم راسخ اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته ای به عنوان عاملی مهم برای ساختار منع گسترش هسته ای در جهان و امری حائز اهمیت برای امنیت منطقه ای و جهانی، تاکید کرد. 

وی لزوم اجرای کامل و موثر این توافق از سوی همه طرف های امضاکننده آن و همچنین منافع اقتصادی حاصل از آن را مورد توجه قرار داد.

بدنبال برگزاری سمینار دو روزه همکاری‌های بین‌‌المللی هسته‌ای و پس از چهارمین نشست از مذاکرات سیاسی عالیرتبه میان اتحادیه اروپا و ایران در بروکسل در هفته جاری، موگرینی و ظریف در دیدار خود همکاری های دوجانبه بین اتحادیه اروپا و ایران را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این مذاکرات در حالی برگزار شد که «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ۲۲ آبان ماه در آخرین گزارش آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تائید کرد که هیچ مقدار اورانیوم غنی ‌شده‌ از طریق فعالیت‌های تحقیق و توسعه انباشت نشده و غنی‌سازی، تحقیق و توسعه در چارچوب محدودیت‌های تعریف ‌شده در برجام بوده است. 

از سویی در بیانیه امروز چهارشنبه اتحادیه اروپا عنوان شده که موگرینی و ظریف همچنین در مورد تحولات جدید در منطقه از جمله در سوریه و یمن گفت و گو کردند و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم تعامل سازنده نقش آفرینان اصلی منطقه در حل و فصل سیاسی درگیری های در این کشور تاکید کرد. 

دو طرف همچنین درباره اهمیت حمایت کامل بین المللی از فرآیند صلح افغانستان مذاکره کردند، امری که نه تنها به نفع مردم افغانستان است، بلکه کشورهای همسایه نیز از آن ذی نفع می شوند.

بعلاوه، دو مقام یاد شده درباره تلاش های جاری برای ترویج یکپارچه سازی افغانستان به منطقه ای وسیع تر از طریق راه های ارتباطی در زمینه حمل و نقل، انرژی، امور دیجیتالی و ارتباط های انسانی با کشورهای همسایه از جمله ایران به گفت و گو نشستند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.