علی لاریجانی در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود اظهار کرد: این ایام مصادف است با سالروز شهادت مرحوم مدرس که انصافا مرد بزرگی در تاریخ ایران بود، فقیهی ملا، اسلام‌شناس و دردمند نسبت به منافع ملی و آینده‌نگر برای توسعه کشور، آن هم در شرایط سختی که دول مختلف در جنگ جهانی، ایران را اشغال کرده بودند که نقش او در این زمینه بی‌بدیل بود که در تاریخ ماندگار شد و دهم آذر به نام روز مجلس نامگذاری شد.

وی اضافه کرد: در همان ابتدای مجلس اخیر این موضوع روشن بود که ایران با چالش‌های مزمن مواجه است، لذا نظر مجلس شورای اسلامی این بود که وقتش را روی حل چالش‌ها بگذارد و کمتر قانون‌گذاری کند مگر در موارد ضروری.

نرخ بالای سود بانکی مخل تولید است

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی چالش‌های مهم کشور، اظهار کرد: وجود دولت پهن‌پیکر که هزینه زیادی برای کشور دارد یکی از چالش‌های عمده است. این حجم از گستردگی در دولت باعث می‌شود کشور منابع را در خودش هضم کند البته گام اولیه در برنامه ششم برداشته شد و دولت موظف است تا پایان برنامه ۱۵ درصد از حجم خود را کم کند که البته بیش از این باید انجام شود.

وی با اشاره به قدیمی‌بودن نظام بودجه‌ریزی در کشور تصریح کرد: بودجه‌ریزی باید براساس عملکرد باشد و سنجش واقعی صورت گیرد. دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها کار مستمری را برای نظام بودجه‌ریزی آماده کردند که در کمیسیون بودجه مطرح است.

لاریجانی وضعیت نقدینگی را از دیگر معضلات عنوان و خاطرنشان کرد: این مساله پیش از حوادث اخیر ارز هویدا بود. متاسفانه خیلی حرکت مطلوبی در این زمینه نشده اخیرا در شورای هماهنگی سه قوه اختیاراتی داده شد که اگر در این مسیر قدم برداشته شود، باعث آبادانی خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بانک‌ها گفت: از سال ۱۳۹۴مرکز پژوهش‌ها در این زمینه هشدار داد و تحقیقات مفصلی کردند. معلوم است که باید چه کاری انجام شود. نرخ سود بانکی آنقدر بالاست که مخل تولید است. این موضوع بین سه قوه در دستور قرار گرفته و باید حل شود. در مساله‌ کاسپین مشکل ایجاد شد و چند میلیون مردم را درگیر کرد و این مساله با زحمت جمع شد این چیز ساده‌ای نیست و بیشتر باید روی آن کار کرد.

لاریجانی در خصوص وضعیت صندوق‌های بازنشستگی نیز اظهار کرد: کاری که مرکز پژوهش‌ها انجام داد مشخص است ما در بودجه امسال اختیاراتی به دولت دادیم تا بدهی صندوق را بدهد البته تحرکی در این زمینه ندیدم. اگر این گام را به درستی بر می‌داشتیم سال بعد می‌توانستیم گام بعدی را برداریم تا صندوق‌ها سرپا شوند.

وی در خصوص موضوع آب نیز گفت: این مساله احتیاج به همکاری قوای مختلف دارد. در واقع این جنس موضوعات مجلس شورای اسلامی را درگیر کرده بود که برخی به قانون‌گذاری منجر شد و برخی باید در جلسات مشترک سه‌قوه سامان یابد. ما ۱۲۸ قانون در این مجلس شورای اسلامی تصویب کردیم که برخی اصلاح قوانین دیگر است. یک کار زیربنایی دیگر که در مجلس انجام شده تنقیح قوانین است ما قوانین زیادی داریم که برخی منسوخ شده و باید معلوم شود فقد ما در قانون کجاست که این کار در معاونت قوانین درحال انجام است و دستگاه‌های مختلف در این زمینه همکاری دارند.

وی ادامه داد: یکی از قوانین مهم ما اشتغال پایدار در روستاها بود. از رهبری اجازه گرفتیم ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه و به اندازه همین مبلغ از بانک‌ها برای ارائه‌ی تسهیلات با سود پایین به کسانی پرداخت شود که اطراف روستاها سرمایه‌ گذاری می‌کنند تا جوانان را در روستاها نگه داریم تا آنها مجبور به مهاجرت نشوند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: قانون مهم دیگر نظام جامع فنی و حرفه‌ای بود. هرم نیروی انسانی تخصصی دچار اشکال بوده و به جای این‌که افراد متخصص جمع شوند جابه‌جا شده لذا باید این بخش را حمایت کرد. البته قانون مدیریت مصرف سوخت، احکام دائمی برنامه‌های توسعه، قانون استاندارد و قانون برنامه ششم، قانون صدور چک، قانون حقوق کودک و نوجوان، کاهش حکم اعدام، حمایت از حقوق معلولان، قوانین بودجه سالانه، ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی، لایحه هوای پاک، حفاظت از خاک و ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان نیز از دیگر مواردی بود که در مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

لاریجانی با اشاره به قوانین مربوط به صندوق مکانیزه، ارزش افزوده، بانک مرکزی و قانون بانکداری که در دستور کار مجلس است، یادآور شد: قانون تجارت هم تقریبا کارش تمام شده، البته کار بزرگی است و ۱۲۰۰ ماده دارد و بهتر بود به صورت اصل ۸۵ در کمیسیون بررسی می‌شد.

هیات عالی نظارت مجمع تشخیص جنبه‌ قانون‌گذاری ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که مجلس ۲۸ جلسه برای پیگیری امور برگزار کرده است، گفت: برخی مسائل به جلسه مشترک بین دولت و مجلس برای حل موضوع نیاز داشت که از جمله آن موضوع فضای مجازی بود که جلسه‌ای بالغ بر ۳ ساعت زمان برد. جلسه‌ دیگری درباره‌ بحران آب در کشور، سرمایه گذاری، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، وضعیت بازار نفت و گاز، موضوع ریزگردها، صندوق‌های بازنشستگی، وضعیت مناطق زلزله زده، بازار ارز و وضعیت بانک‌ها نیز برگزار شد تا به راه حلی برای مشکلات برسیم.

وی افزود: در بخش نظارت نیز دیوان محاسبات بررسی‌های مستمری داشت که ۷ هزار و ۶۰۰ گزارش در  سطح ملی و استانی ارائه کرد. دیوان محاسبات گزارش مهمی درباره‌ی صندوق ذخیره فرهنگیان و قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز ارائه نمود. ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده در دیوان محاسبات تشکیل شد که از آن هزار و ۱۰۰ پرونده در محکمه رای داده شد و منابع به خزانه برگشت.

وی با اشاره به عملکرد معاونت نظارت مجلس گفت: آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های مشخص به کمیسیون‌ها ارائه شده تا مجموعه زمینه سازی برای تصمیم‌گیری در کمیسیون‌ها به وجود آید. البته شرایط کشور تغییر کرده و دیگر چالش‌های قدیمی نیست و با گذشته تفاوت دارد. ما به تدبیر لازم داریم. امیدواریم که خداوند عنایت کرده و کشور از این برهه با سلامت و استواری بگذرد.

در ادامه خبرنگار شبکه‌ خبر از رئیس مجلس درباره‌ی ارزیابی از عملکرد مجلس دهم و همچنین عملکرد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پرسید که لاریجانی در پاسخ گفت: عملکرد مجلس را باید در دو بعد نظارت و تصویب قوانین و همچنین حل مسائل کشور مورد ارزیابی قرار داد. برخی از مسائل را راسا مجلس می‌تواند حل و قانونگذاری کند، اما اگر آن موارد مغایر اصل ۷۵ مربوط به بار مالی باشد شورای نگهبان ایراد می‌گیرد و به همین دلیل باید وفاقی بین قوای مجریه و مقننه برای حل مسائل به وجود آید. نمونه آن موضوع آب و محیط زیست و دریاچه ارومیه و تالاب‌هاست که احتیاج به سرمایه گذاری دارد. لذا حتما باید با وفاق جلو رفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بحث نظارت نیز جنبه تحقیق و تفحص، سوالات مکرر نمایندگان، استیضاح وزرا و گاهی اعمال ماده ۲۰۴ درباره‌ استنکاف از قانون مطرح شده است که در بعضی از موارد با تصویب مجلس به قوه قضاییه ارجاع شد اما ثقل کار در حل مشکلات مردم است. چون وضعیت کشور طوری است که علاوه بر چالش‌های موجود فشارهای بین‌المللی از تحریم‌ها نیز مشکلاتی را به وجود آورده است که باید برای حل مسائل تمرکز کنیم.

بخش های دیگری از اظهارات رییس مجلس را بخوانید؛

*(نظر علی لاریجانی درباره استیضاح ظریف): مساله استیضاح جزو حقوق نمایندگان است. ممکن است جمع مجلس یک موضوعی را مصلحت نداند اما نمی‌شود این نظر اکثریت را به اقلیت تحمیل کرد.استیضاح در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد و ممکن است نمایندگان متقاعد شوند. بعضی نمایندگان معتقدند الان زمان مناسبی برای استیضاح ظریف نیست. نکته ای که ظریف گفت مقدمه و موخره‌ای داشت. او گفت که عده‌ای درباره cft نظر شخصی خودشان را می‌گویند و نکته دوم درباره پولشویی در کشور بود که اگر این نکته را نمی‌گفت بهتر بود.

*حتما افزایش حقوق برای سال دیگر شامل کارگران هم خواهد شد.ما باید حالت پلکانی برای حقوق ها در نظر بگیریم. کلیت بحث بسته‌های حمایتی مطرح شده است و باید در این زمینه به وفاق برسیم. کارت‌های بانکی‌ای در نظر گرفته می‌شود که بتوانند کالاهای اساسی خودشان را خریداری کنند.

*به من گفتند که سازوکار مالی اروپا تقریبا نهایی شده است.سازوکار مالی اروپا زیاد ربطی به تصویب FATF ندارد. اما بانک های اروپایی این شرط را گذاشتند و گفته اند باید FATF توسط ایران پذیرفته شود تا مبادلات بانکی انجام شود. به رفراندوم گذاشتن FATF کار سختی است چون این مسائل ظرافت های فنی و حقوقی دارد.یکی از لوایح FATF تصویب شد و شورای نگهبان هم موافق کرده و ابلاغ هم شده است .

*(علی لاریجانی، رییس مجلس در جریان پاسخ به خبرنگاران با تاکید بر این موضوع که اگر کسی در جمهوری اسلامی فکری داشته باشد و مطرح کند حتما جلو می‌رود، افزود: کارها بستگی به فعال بودن افراد دارد. او در مثال به نمایندگان فعال در مجلس از نظر خود اشاره کرد و گفت: محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی، سیدفاطمه حسینی نماینده تهران، حسین‌زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی درباره بازار ارز کار کردند و دولت را متقاعد کردند که باید شرایط را عوض کنند. محمدحسین فرهنگی و دوستان دیگر طرحی برای اصلاح قانون بودجه دادند که در دستور است. ادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع هم در مجلس فعال است.

*رییس جمهور آمریکا حرف‌های بی‌حساب و کتابی درباره ملت ایران می‌زند و جسارت می‌کند .حرفهای سخیف گفتن مایه مباهات نیست از طرفی می گویند آماده مذاکره هستیم.وقتی کشوری تعهدات را زیرپا می‌گذارد چطور می‌شود با او مذاکره کرد؟آن‌ها اگر می‌خواهند حسن‌نیت خود را نشان بدهند یک گام بردارند و به توافق هسته‌ای برگردند.ما الان شرایط را مهیای مذاکره نمی‌بینیم. نمی‌خواهیم دیپلماسی بزک را دنبال کنیم.

*فعلا بحثی درباره بالا بردن قیمت بنزین نداریم. کارت سوخت نباید ایهام پیدا کند و می‌تواند راهی برای جلوگیری از قاچاق باشد.میزان مصرف بنزین را باید کاهش دهیم و جلوی قاچاق بنزین را بگیریم اما در این راه نباید به مردم فشار وارد شود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.