مارین لوپن که از همان ابتدای اعتراض های مدنی در فرانسه حامی معترضان بود، در این باره در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: شش ماه فرصت!!

انتخابات نمایندگان فرانسه در پارلمان اروپا پایان ماه مه قرار است برگزار شود و انتخاب این فرصت زمانی شش ماهه یقینا اتفاقی بوده است!

علاوه بر لوپن، مخالفان و نمایندگان معترضان فرانسه تدابیری را که دولت فرانسه برای کاهش تنش اتخاذ کرده است ناکافی و با تأخیر توصیف کردند.

&#۳۹;دامن ابید&#۳۹; معاون حزب جمهوری خواهان فرانسه درباره تعویق شش ماه افزایش مالیات سوخت گفت: &#۳۹;این فرصت بسیار کم و بسیار دیر است. فرانسوی ها تدابیری را برای قدرت خرید قطعی توقع داشتند درحالی که تعلیق مالیات ها اعلام شده است&#۳۹;.

عقب نشینی دولت فرانسه از طرح خود مبنی بر افزایش مالیات سوخت درحالیست که براساس آخرین نظرسنجی ها، از هر ۱۰ فرانسوی، هشت نفر از آنها با معترضان که خود را &#۳۹;جلیقه زردها&#۳۹; نامیده اند، موافق هستند. براساس همین نظرسنجی که توسط موسسه &#۳۹;ایفوپ-فیدوسیال&#۳۹; برگزار شده است، میزان محبوبیت امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به کمترین حد خود یعنی ۲۳ درصد رسیده است که نسبت به نظرسنجی قبلی شش درصد کاهش نشان می دهد.

همزمان با افزایش دامنه اعتراض های مدنی مردم فرانسه، &#۳۹;ادوار فیلیپ&#۳۹; نخست‌ وزیر این کشور امروز بصورت رسمی انصراف و عقب نشینی دولت فرانسه از افزایش مالیات سوخت را تایید کرد.

**عقب نشینی دولت فرانسه از افزایش قیمت سوخت

افزایش مالیات سوخت که برای یکم ژانویه ۲۰۱۹ برنامه ریزی شده بود به علت اعتراض های گسترده موسوم به جلیقه زردها به حالت تعلیق درآمد.

از دو هفته پیش واکنش ها به سیاست‌ های دولت فرانسه در راستای اصلاحات اقتصادی که جدیدترین آن منجر به افزایش قیمت سوخت در این کشور شد، با موجی از اعتراض های گسترده مردم پاریس و چند شهر دیگر مواجه شده است.

بنابراین گزارش، در پاسخ به ناآرامی‌های هفته‌های گذشته و اعتراض های جلیقه زردها، افزایش مالیات‌های مرتبط با سوخت در فرانسه به مدت شش ماه تعلیق شده است. همچنین قیمت برق و گاز تا پیش از می ۲۰۱۹، افزایش پیدا نخواهد کرد.

نخست‌ وزیر فرانسه گفت که هیچ مالیاتی ارزش به خطر انداختن اتحاد مردم را ندارد.

طی روزهای گذشته ده ها هزار نفر از مردم پاریس و چند شهر دیگر این کشور به نشانه اعتراض به افزایش قیمت سوخت به خیابان‌ها آمدند. دلیل این که اعتراضات جلیقه زردها نام گذاری شده، پوشیدن جلیقه‌ای شبرنگ زرد رنگی است که طبق قوانین راهنمایی و رانندگی در فرانسه هر خودرو باید به آن مجهز باشد تا درصورت نقص فنی و توقف خودرو در میان بزرگراه، صاحب خودرو آن را بر تن کند. 

جلیقه زردها بیشتر شهروندانی هستند که با وجود کار و درآمد، در گذران زندگی و معاش به مشکل برخورده اند. کارمندان، کارگران و خانواده ‌هایی که در حومه شهرهای بزرگ یا مناطق روستایی زندگی می‌کنند و برای رفت وآمد و زندگی روزمره به خودروی شخصی وابسته هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.