پاتریک شاناهان که در اول ژانویه به دنبال استعفای جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق آمریکا در بحبوحه اختلافات سیاسی‌اش با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ریاست پنتاگون را برعهده گرفت به کارمندان وزارت دفاع کشور تاکید کرد: تا بر استراتژی دفاع ملی تمرکز داشته باشند؛ دیدگاه گسترده‌ای که بر عصر جدیدی از رقابت قدرت‌ اول جهان با روسیه و چین تاکید دارد.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مقامات دفاعی آمریکا گفت: در حالی که ما کارمندان پنتاگون در عملیات کنونی متمرکز شده‌ایم پاتریک شاناهان به این تیم از کارمندان کلیدی وزارت دفاع اعلام کرد که چین، سپس چین و سپس چین را به عنوان یکی از اولویت‌های کلیدی مدنظر داشته باشند.

آمریکا پکن را به مدنظر داشتن الگوی کنونی برای جاسوسی اقتصادی و نظامی متهم می‌کند و از ابتکار عمل جاه‌طلبانه چین تحت عنوان یک کمربند و یک جاده (راه ابریشم جدید) به عنوان نوعی از تهدید اقتصادی انتقاد کرده است.

شاناهان همچنین در پیام سال نوی خود در توییتر نوشت: در سال ۲۰۱۹ میلادی استراتژی دفاع ملی راهنمای ما خواهد بود. قدرت نظامی آمریکا همچنان تمرکز اصلی ما باقی خواهد ماند.

شاناهان که در حوزه‌های تجارت معروفیت کمی دارد سمت وزیر دفاع آمریکا را در زمانی بر عهده گرفت که تغییرات پر سر و صدا و سیاست خارجی غیرقابل پیش‌بینی تحت ریاست جمهوری ترامپ در جریان است.

شاناهان در ارتش خدمت نکرده اما از ژوئیه سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان معاون وزیر دفاع آمریکا خدمت کرده است. پیش از آن وی به مدت ۳۰ سال برای شرکت بوئینگ کار کرده بود.

در بین مهمترین مسائل فوری که در برنامه شاناهان قرار دارد خروج ۲۲۰۰ نیرو از سوریه است. این امر به دنبال تصمیم ماه گذشته ترامپ برای خروج از این کشور جنگ زده صورت می‌گیرد.

به گفته‌ مقامات آمریکایی ترامپ همچنین قصد دارد تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان را به نصف کاهش دهد؛ اقدامی که باعث نگرانی بیشتر قانون‌گذاران و متحدان بین‌المللی شده است.

مقام مذکور وزارت دفاع آمریکا گفت: شاناهان اعلام کرده که دیوید نور کوئیست مدیر امور مالی پنتاگون وظایف معاون وزیر دفاع را انجام خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.