الجزیره گزارش داد، در واکنش به اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی که ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی را متهم به "یهودی ستیزی" کرده بودند، سخنگوی وزارت خارجه مالزی در بیانیه‌ای این اظهارات را "منزجر کننده" خواند.

وزارت خارجه مالزی ضمن متهم کردن اسرائیل به اتخاذ سیاست‌ها و اقدامات جنایتکارانه علیه ملت فلسطین تاکید کرد که این رژیم بیش از نیم قرن است که حق و حقوق ملت فلسطین را نادیده می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه مالزی در ادامه بر تداوم حمایت همیشگی کوالالامپور از مسأله فلسطین و حق ملت فلسطین برای بازگرداندن آزادی خود تاکید کرد و گفت: اسرائیل حق ندارد درباره ارزش‌های اخلاقی صحبت کند درحالی که خودش اقدامات خلاف آن را انجام می‌دهد.

در همین راستا، سید صدیق، وزیر ورزش و جوانان مالزی نیز رژیم صهیونیستی را متهم به سرکوب ورزشکاران فلسطینی کرد و این اقدام اسرائیل را نقض صریح قوانین و اخلاق بین‌المللی ورزش دانست.

صدیق در واکنش به اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی که ملزی را متهم به "سیاسی کردن ورزش" کرده بودند، خاطر نشان کرد: اسرائیل مانع از حضور تیم فوتبال "الشجاعیه" نوار غزه در فعالیت‌های ورزشی کرانه باختری کرده است، آیا این اقدام سیاسی کردن ورزش نیست؟ آیا محروم کردن غیر قانونی تیمهای فلسطینی از بازی کردن در خارج و تمرین ورزشکاران فلسطینی در خارج از کشورشان سیاسی کردن ورزش نیست؟

وی افزود: مالزی نمی‌تواند با رژیم "وحشی" اسرائیل متحد شود؛ چراکه برادران فلسطینی ما بی‌گناه کشته می‌شوند و آنهایی نیز که زنده می‌مانند به زندان انداخته می‌شوند.

وزیر ورزش و جوانان مالزی در پایان تاکید کرد: مالزی این حق را دارد که مانع از حضور مجرمان و قاتلان به اراضی خود شود و روابط خود را با نظامی که مرتکب جنایات جنگی شده نژادپرست است، قطع کند.

در همین راستا، ولید ابوعلی، سفیر فلسطین در مالزی در گفت‌وگو با الجزیره از ماهاتیر محمد بابت مخالفت قاطع کشورش با عادی‌ سازی روابط با رژیم صهیونیستی و ورود ورزشکاران اسرائیلی به این کشور تقدیر کرد.

ابو علی، موضع مالزی را حق اصلی این کشور دانست و تاکید کرد اجازه دادن و یا ندادن به افراد مختلف برای مشارکت در فعالیت‌هایی که در مالزی برگزار می‌شود حقی است که در تمامی قوانین بین‌المللی تضمین شده است.

وی افزود: اسرائیل آخرین حکومتی است که می‌تواند درباره نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشر صحبت کند درحالی که خودش هر روزه مرتکب چنین اعمالی در اراضی اشغالی فلسطین می‌شود.

سفیر فلسطین در کوالالامپور اظهار کرد: اسرائیل دانشجویان فلسطینی را از ادامه تحصیل محروم می‌کند و مانع از رسیدن روحانیون به مساجد به ویژه مسجد الأقصی شده و در مقابل دیدگان جهانیان دیوار جدایی و نژادپرستانه ایجاد می‌کند.

لازم به ذکر است، مالزی اعلام کرده که در راستای همبستگی با ملت فلسطین، به ورزشکاران اسرائیلی اجازه نمی‌دهد در مسابقات جهانی شنای معلولان که قرار است در این کشور برگزار شود، شرکت کنند.

در همین راستا، وزارت خارجه اسرائیل پنجشنبه هفته گذشته ممنوعیت حضور ورزشکاران اسرائیلی را در رقابت‌های بین‌المللی شنای معلولان در مالزی محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، این تصمیم مالزی را "شرم‌آور" خواند و گفت: این تصمیم تحت تاثیر "تعصبات ضدیهود" ماهاتیر محمد اتخاذ شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.