خبرگزاری فرانسه گزارش داد، پیش از این در ماه ژانویه، مسکو و توکیو که بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون به دلیل اختلاف در حاکمیت جزایر کوریل هیچ معاهده صلحی را امضا نکرده‌اند و از لحاظ فنی با یکدیگر در جنگ باقی مانده‌اند، اولین دور مذاکرات صلح را انجام دادند.

کویچی هاجیودا، معاون دبیر کابینه دولت ژاپن به گزارشگر شبکه ان اچ کی گفت: موضع اصلی ژاپن مبنی بر اینکه جزایر کوریل قلمرو اجدادی ما هستند، هیچ تغییری نکرده است.

چهار جزیره مورد نزاع که شامل شیکوتان، کوناشیر، ایتوروپ و هابومی می‌شود، هم اکنون توسط روسیه اداره می‌شود و این کشور اصرار دارد که این جزایر بعد از پایان جنگ جهانی به شوروی سابق منتقل شده‌اند و قلمرو قانونی کشور روسیه هستند.

پیش از مذاکرات اخیر شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، آبه اظهار کرد که ژاپن ادعای حاکمیت خود بر سر جزایر کوریل را رها نمی‌کند اما همچنین قصد ندارد اگر جزایر به توکیو واگذار شود، شهروندان روس را از آنجا بیرون کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جواب گفته است اینکه در اوایل ژانویه دو طرف قبول کردند تا بر روی پایه‌های اساسنامه مشترک 1956 کار کنند، به معنی این است که ژاپن، روسیه را به عنوان مالک جزایر کوریل به رسمیت می‌شناسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.