محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم روز فناوری فضایی که در وزارت ارتباطات برگزار شد اظهار کرد: در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی اگر بخواهم خبری خوب را بگوییم، اعلام می کنم که در هفته های پیش رو ماهواره دوستی در مدار قرار خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه عرصه امروز فضایی تنها متعلق به یک کشور نیست، گفت: منابع زیست محیطی، آبی، غذایی و کشاورزی متعلق به تمام جهان است و اگر مشکلی پیش بیاید تمام جهان را دچار مشکل می کند و در همین راستا باید تمام کشور های جهان با یکدیگر همکاری داشته باشند.

خوشحال هستیم نتانیاهو و تیمش از دستاورد های جوانان ایرانی ناراحت شده اند

وی با اشاره به صحبت کشور های خارجی مبنی بر پرتاب ماهواره پیام گفت: مردم با دلقکی به نام نتانیاهو آشنا هستند، وی متخصص نقاشی کشیدن در سازمان ملل و رویاپرداز است اما خوشحال هستیم که او و تیمش از دستاورد های امروز جوانان ایرانی ناراحت شده اند.

جهرمی ادامه داد: ما با صداقت گفتیم که ماهواره بر سیمرغ در پروژه پیام و در مرحله سوم دچار مشکل شد، اما نتانیاهو بزرگ ترین جوک را گفت و اعلام کرد که پرتابگر در مرحله سوم موفق عمل کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ایران برخلاف دیگر کشور های جهان در حوزه فضایی عمل می کند، گفت: آمریکا و اسرائیل همواره به دنبال این هستند که سد راه ایران شوند، اما ما برخلاف دیگر کشور های جهان دانش خود را تحریم نمی کنیم و با دیگر کشور ها همکاری های توسعه ای و همه جانبه خواهیم داشت.

کشور های اروپایی با ما همکاری ندارند

وی با بیان اینکه دولت امریکا و رژیم جعلی اسرائیل در برابر ایران سنگ اندازی می کند، گفت: کشور های اروپایی با ما همکاری ندارند و ایالت متحده آمریکا و اسرائیل در برابر پیشرفت های علمی ایران سنگ اندازی می کنند و ما به دنبال این هستیم تا فعالیت های علمی خود را با همکاری دیگر کشور ها و بر پایه دانشمان پیش ببریم.

۳ شهید از متخصصان پژوهشگاه فضایی داشتیم

جهرمی با اشاره به شهید شدن سه تن از متخصصان پژوهشگاه فضایی، بیان کرد: متأسفانه سه نفر از دانشمندانی که در پژوهشگاه فضایی در حال کار بودند به دلیل حادثه آتش سوزی که در محوطه پیش آمد جان خود را از دست داده و شهید شدند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دستاورد پژوهشگاه فضایی و طراحی و ساخت کشتی فضایی اظهار کرد: این کشتی های فضایی می توانند در فاصله های پایینی قرار بگیرند و در مواقع بحرانی به کشور کمک کنند اکنون چهار عدد از این کشتی های فضایی طراحی شد ه اند و مابقی آن ها تا پایان سال ۹۸ تحویل داده می شوند.

وی درباره همکاری های بین المللی ایران و کشور های خارجی در عرصه فضایی گفت: همکاری هایی چند جانبه را با کشور های منطقه آغاز کرده ایم و امروز همکاران ما از کشور عراق به ایران آمده اند تا درباره مسائل ارتباطی و همچنین موضوع اربعین با یکدیگر صحبت کنیم.

جهرمی ادامه داد: همانطور که اعلام شد ایران موفق به حضور در گروه بین المللی فضایی ۷۷ شده است و این فرصت بسیار خوبی برای کشورمان در راستای توسعه فناوری های فضایی است.

استعلامات دولت الکترونیک رشد چند برابری داشته است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به صحبت ریاست جمهوری مبنی بر دولت الکترونیکی بیان کرد: اکنون با رشد تعداد دستگاه های متصل الکترونیک واجه هستیم و رئیس جمهور تأکید دارد که از این فضا استفاده بیشتری کنیم. تعداد استعلامات دولت الکترونیک اکنون به ۴۸ میلیون رسیده است و رشد چندین برابری داشته است.

وی درباره رونمایی از اولین پارک توسعه اقتصاد دیجیتال در استان خراسان رضوی گفت: اولین پارک توسعه اقتصاد دیجیتال با ظرفیت ۱۲۰ شرکت راه اندازی می شود و همزمان با آن در استان تهران هم این پروژه را دنبال می کنیم و فراخوان حضور در این پارک ها از فردا آغاز می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.