«گیر پترسن» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه که به تهران سفر کرده است، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی پس از آن هم با «حسین جابری‌انصاری» دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی ملاقات خواهد کرد.

این اولین سفر پترسن به تهران پس از تصدی به این سمت است. پیش از این استفان دی‌میستورا نماینده سابق دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به تهران سفر کرده بود.

«گیر پترسن» اواخر دی ماه سال جاری ۱۳۹۷ به دمشق سفر و با ولید المعلم دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

دبیرکل سازمان ملل اخیرا سفیر فعلی نروژ در چین را به عنوان جایگزین دی‌میستورا و در واقع چهارمین نماینده دبیرکل در امور سوریه انتخاب کرد.

دی‌میستورا بعد از «کوفی عنان»، «اخضر ابراهیمی»  و «دی‌میستورا» پیش از پترسن عهده‌دار این سمت بودند. دی‌میستورا چهار سال عهده‌دار این سمت بود. 

پیش از پترسون نیز ولید المعلم وزیر خارجه سوریه با ظریف دیدار و درباره آخرین تحولات سوریه و نشست پیش روی سران سه کشور ضامن روند آستانه در سوچی گفت‌وگو کرده بود.

نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه (سه کشور ضامن روند آستانه)‌ درباره سوریه قرار است ۲۵ بهمن (۱۴ فوریه) در شهر ساحلی سوچی برگزار شود.

گفتنی است روز شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ نیز جابری‌انصاری میزبان «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و «سرگئی ورشنین» معاون وزیر خارجه روسیه و هیأت همراه بود. در این دیدار و گفتگوی سه ساعته، آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه و موانع فراروی تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور از جمله در زمینه نهایی سازی فهرست نمایندگان جامعه مدنی در این کمیته، مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.