سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه روز دوشنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در پاسخ به پرسش های خبرنگار ایرنا در جمع خبرنگاران روس اظهار داشت: با ایستادگی و اصرار ایران، روسیه وسایر کشورهای علاقه مند به ساز و کار مالی اروپا وایران، می توانند این سازو کار حمایتی را تنظیم کنند.

وی افزود: در زمان حاضر اطلاعات چندانی از مکانیسم اروپا برای حمایت از تبادلات تجاری با ایران جز آنچه که از طرف مقام های اروپایی و تروئیکای اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) و بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام شده نمی دانیم.

به گفته ریابکوف، فاز اول کار مکانیسم مالی اروپا ماهیت اولیه خواهد داشت و مشارکت در این ساز و کار برای کشورهای ثالث بسته است.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی خواسته های مشخصی را از ایران مطرح کرده اند، اظهار داشت: ما معتقدیم که مطرح کردن خواسته های مصنوعی و غیرواقعی غیرسازنده است، نباید به اعلام شرایط و طرح خواسته پرداخت بلکه باید اقدامات عملی را (برای اجرای ساز و کار مالی اروپا) به اجرا درآورد.

معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: فقط نباید به ارسال خاربار و مایحتاج اولیه و دارو که از فهرست تحریم های یکجانبه و فراملی آمریکا کنار گذاشته شده اکتفا کرد.

وی ادامه داد: برای اینکه ایران کارایی این مکانیسم را ببیند وفرصت برای تضمین بازرگانی قانونی با کشورهای ثالث را کسب کند اتحادیه اروپا باید از رویکردهای کنونی خود برای حل مسائل بالاتر برود.

مقام روس خاطرنشان کرد: باید با انتخاب درست، تصمیم صحیح و لازم برای همکاری های مناسب گرفت و درها را برای همکاری های اقتصادی با ایران گشود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.