مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: همزمان با همایش بین المللی توسعه چابهار با عنوان همایش &#۳۹;روز چابهار&#۳۹; این طرح ها افتتاح و بهره برداری شد که می تواند نقش مهمی در آبادانی سواحل مکران و افزایش حجم سرمایه گذاری ها داشته باشند.

بهروز آقایی افزود: همزمان با این همایش عملیات تخلیه کشتی کانتینری و تخلیه و بارگیری نخستین محموله صادراتی حبوبات کشور افغانستان به هند در بندر چابهار با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: طرح افزایش ظرفیت آب شیرین کن بندر شهید بهشتی چابهار با سرمایه گذاری شرکت فنی و مهندسی اقلیم پهلوان در زمینه نصب دستگاه هایRO و تولید آب آشامیدنی با سرمایه گذاری اولیه ۴۷ میلیارد ریال و ظرفیت تولید هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز افتتاح می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ظرفیت این پروژه با افزایش ظرفیت هزار متر مکعب در شبانه روز با ۲۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری به ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب رسیده است، خاطرنشان کرد: این اقدام به پایداری آب بندر به صورت ۲۴ ساعته، تامین آب آشامیدنی موردنیاز کشتی ها، شناورها و تامین آب سرمایه گذاران منجر می شود.

وی تصریح کرد: هشت دستگاه مکنده نیز محصول مشترک آلمان و ماشین سازی اراک با قابلیت تخلیه کشتی های پست پاناماکس ۱۵۰ هزار تنی افتتاح می شود.

آقایی افزود: لابراتوار آموزشی با زیربنای ۴۰۰ متر مربع شامل لابراتوار چند منظوره زبان و رایانه ۲۰نفری دارای سیستم رایانه ای برای هر کابین، سیستم تست زنی، سیستم پخش صوت، تصویر، سرور مرکزی، کلاس کنفرانس ۳۰ نفری افتتاح می شود که برای ساخت این ساختمان هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال و تجهیزات آموزشی آن یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

وی ادامه داد: این همایش با حضور ۱۱۵ نفر از مقامات دولتی و فعالان بازرگانی و تجاری کشورهای مختلف برگزار می شود و می توان گفت که برگزاری چنین همایش هایی منجر به تجهیز هر چه سریع تر بندر، افزایش تخلیه و بارگیری و افزایش حجم سرمایه گذاری ها در چابهار می شود و به عنوان یک فرصت بسیار مناسب برای جذب فعالان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاریست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندرچابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان است و در کریدور شمال- جنوب نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

وی افزود: دستگاههای مکنده غلات برای تخلیه کالا های فله و غلات از کشتی های تجاری در محوطه بندر چابهار نصب شده است و در افزایش سرعت عملیات تخلیه غلات در این بندر نقش مهمی را ایفا می کنند.

آقایی گفت: با افتتاح این مکنده های پرقدرت هم اینک بندر چابهار دارای ۸ دستگاه از این مکنده ها است که پیش از این ۲ دستگاه آن در محوطه بندر چابهار نصب شده بود.

وی تصریح کرد: این مکنده ها که ساخت سال ۲۰۱۹ آلمان است می توانند در هر ساعت ۶۰۰ تن غلات را از کشتی ها تخلیه کنند.

وی ادامه داد: برای خرید این هشت دستگاه بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به اینکه مقرر شده ۲۰ درصد کالاهای اساسی استان های همجوار از طریق بندر چابهار تخلیه شود این مکنده ها می توانند در سرعت عمل عملیات تخلیه کالاهای اساسی برای حمل به این استانها نقش مهمی را ایفا کنند

وی بیان کرد: همچنین وزیر راه و شهرسازی ساختمان جدید عملیاتی اسکله های بندر چابهار را افتتاح کرد که برای ساخت این ساختمان ۶۳۰ متر مربعی بیش از یک و نیم میلیارد تومان هزینه شده است.

در مراسم افتتاح این طرح ها مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، معاون وزیر حمل و نقل افغانستان، معاون وزیر کشتیرانی هند و نمایندگان وسرمایه گذاران ۳۵ کشور جهان حضور داشتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.