رویترز گزارش داد، این اظهارنظر از سوی دولت چین پس از آن مطرح شد که حزب اصلی اپوزیسیون تایوان گفته اگر در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی میلادی پیروز شود، شاید توافق صلحی را امضا کند.

چین مدعی است که تایوان یکی از استان‌های آن است و وعده داده حتی اگر لازم باشد با استفاده از زور آن را باز می‌گرداند.

در حالیکه پکن در سال‌های گذشته هیچ ایده‌ای درباره توافق صلح نداشته، "وو دن-یی"، رهبر حزب دوستدار چین تایوان موسوم به "کومینتانگ"- اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون تایوان- اوایل ماه جاری میلادی گفته بود که اگر در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی میلادی پیروز شود، توافق صلحی با چین امضا می‌کند.

تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان از حزب حامی استقلال دموکراتیک مترقی گفته که این کشور توافقی را که تمامیت ارضی و دموکراسی آن را نابود می‌کند، نخواهد پذیرفت.

دفتر امور تایوان در وزارت خارجه چین در نخستین واکنش رسمی به پیشنهاد توافق صلح حزب اپوزیسیون تایوان گفت، هر اقدامی که در جهت منافع مردم دو طرف باشد را باید ترغیب و دنبال کرد.

سخنگوی این دفتر گفت: مادام که این توافق از صلح در دو طرف تنگه تایوان حمایت می‌کند و بر بهبود روابط صلح آمیز می‌افزاید و شامل روند اتحاد مجدد دو طرف است، می‌توان آن را به صورت مشترک دنبال کرد.

وی ادامه داد: حزب دموکراتیک مترقی تایوان به دنبال ایجاد موانع در تمایل مردم این کشور برای به جریان افتادن صلح در سراسر تنگه تایوان است که تنها به منافع مردم تایوان ضربه می‌زند و آینده و شکوه آن را نابود می‌کند.

حزب رئیس جمهوری تایوان در انتخابات محلی و شهرداری‌های نوامبر گذشته میلادی جایگاهش را در مقابل حزب اصلی اپوزیسیون از دست داد.

تسای اینگ ون گفته که چین باید از ابزار صلح آمیز برای حل اختلافات با تایوان استفاده کند و به ارزش‌های دموکراتیک تایپه احترام بگذارد.

پکن به صورت مکرر جنگنده و ناو به آب‌های منطقه‌ای تایوان اعزام می‌کند و رزمایش‌هایی را در چند سال گذشته در آنجا انجام داده و فشارهای بین‌المللی بر این کشور وارد کرده که از جمله آن می‌توان به کاهش روابط دیپلماتیک اشاره کرد.

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین، تمرکز بر تایوان را اولویت دولت خود قرار داده و در جریان سخنرانی سال جدید میلادی هشدار داد که پکن حق استفاده از زور برای تحت کنترل درآوردن تایوان را دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.