وقتی گوشی در دست همه هست، بیشتر آن‌ها برای خواندن زمان از همان ابزار استفاده می‌کنند و ساعت مچی کم کم این کاربرد اصلی خود برای اعلام زمان را از دست می‌دهد، ولی هنوز از عرصه خارج نشده است و به نظر نمی‌آید حذف شدنی باشد. سابقه طولانی ساعت مچی باعث شده فقط یک وسیله برای اعلام زمان نباشد و حتی جایگاه ویژه‌ای بین جواهرات و زینت آلات جایی باز کرده است.

از طرف دیگر در عصر تسلط صفر و یک، ساعت‌های مچی هماهنگ شده با گوشی و دیگر ابزار‌های دیجیتال، با کاربرد‌های ویژه خود را به روز کرده و هم‌گام با زمانه پیش آمده‌اند. در کنار این موارد ساعت‌های کلاسیک همچنان طرفداران خود را دارند و خصوصا بعضی نام‌های شناخته شده عرصه را برای غول تکنولوژی خالی نکرده‌اند. در ایران هم مانند سایر کشور‌های دنیا بعضی برند‌ها اعتبار ویژه‌ای به ساعت می‌دهند و خیلی افراد حتی بیشتر از خود ساعت، به نام شرکت سازنده توجه و براساس آن خرید می‌کنند.

 

تلاش اقتصادی در دوره تحریم

در حالی‌که مشکلات یک سال اخیر بسیاری از شرکت‌ها و مشاغل دست از تلاش برداشته‌اند، بعضی شرکت‌ها مصمم شده‌اند که به فعالیت خود ادامه دهند و در عین حال شرایط اقتصادی کشور را هم در نظر بگیرند. شرکت پارس با تمرکز بر ساعت و محصولات کاسیو چشم‌انداز جدیدی برای فعالیت اقتصادی در این شرایط تعریف کرده است؛ «ساخت ژاپن» در تمام دنیا یک عنوان اطمینان‌بخش است و ایرانیان هم از این قائده مستثنی نیستند و کالا‌های تولید این کشور به نظرشان امتیاز خاصی دارد. شرکت کاسیو ژاپن تولید کننده محصولات ماشین حساب، ساعت، وسایل موسیقی الکترونیکی و پروژکتورها، شرکت پارس را به عنوان تنها توزیع کننده جدید و رسمی خود در ایران معرفی کرد.

 

سیاست برابر اقتصاد بازنده است

با توجه به شرایط سیاسی و وضعیت خاص این دوران ایران ممکن است روابط بین دو کشور در سطح مطلوبی نباشد، اما اقتصاد مقوله جدایی ا‎ست و جنبه‌های متفاوتی دارد. شرکت کاسیو همچنان آمادگی و تمایل دارد که در ایران فعالیت کند و خدمات لازم را به مصرف‌کننده ارائه دهد.

 

به گفته احمدزاده – مدیر برند ساعت شرکت پارس- مشتریان کاسیو برای گارانتی ساعت‌های خود نگرانی نخواهند داشت، تا زمانی که مشتری قرارداد رسمی خدمات پس از فروش دارد و شرکت فعال است، خود را نسبت به پاسخگویی متعهد می‌دانیم. اگر ساعتی خراب شود یا ایراد داشته باشد به هر روش ممکن قطعات آن تامین و جبران خسارت را تضمین می‌کنیم. حتی اگر قطعه‌ای موجود نباشد، یک ساعت دیگر پوکه و قطعه لزوما تامین می‌شود و در مرحله آخر اگر تامین قطعه مقدور نباشد، ساعت مدل بالاتری با تخفیف ویژه به مشتری ارائه می‌دهیم. ‎

 

راهکاری برای کم اثر کردن تحریم در بازار ایران

یوشی کی یا مانی شی -مدیر بخش تجارت ساعت کاسیو- معتقد است ایران به دلیل جمعیت زیاد آن بازار خوبی برای عرضه محصولات مختلف است؛ در این منطقه نوع مصرف ایران در زمینه ساعت مچی را معمولا با ترکیه مقایسه می‌کنیم و هرچند به دلیل تحریم‌ها این بازار شرایط متزلزلی دارد، همچنان پتانسیل بالایی در این بازار وجود دارد.

از ابتدای فعالیت شرکت پارس و با توجه به شرایط اقتصادی ایران محصولات لیمیتد کمتر وارد شده‌اند. پس از نوسانات سال ۱۳۹۷ هم در سه ماه اخیر بیشتر از ۸۰ درصد حجم سفارشات به سمت کالا‌های با قیمت پایین‌تر و اکونومیک کلاس سوق پیدا کرده است.

این رویکرد به معنی پایین آمدن کیفیت محصولات نیست، برند کاسیو تکنولوژی و کیفیت بالایی دارد و این مورد در هر شرایطی در نظر گرفته می‌شود، در واقع ویژگی این برند تکنولوژی، کیفیت و قیمت مناسب برای مشتری است. ‎

 

قیمت‌گذاری با تاثیرپذیری کم‌تر از نوسانات دلار

کاسیو جزو برند‌های کلاسیک ساعت مچی دنیاست که برای همراهی با سلیقه‌های جدید حرکت به سمت ساعت‌های هوشمند و مدل‌های متفاوت را آغاز کرده است، ساعت‌های جی‌شاک، پروتک، زنانه‌های بی بی جی مدل‌های جدیدی هستند که طرفداران قدیمی و جدید می‌توانند بین آن‌ها نمونه‌ای برای خود پیدا کنند.

در حالی که نوسانات زیاد قیمت ارز بهانه‌ای برای بی‌ثباتی و افزایش قیمت بسیاری کالا‌ها بوده، ولی بنا بر اعلام -مدیر برند ساعت – شرکت پارس روش دیگری را پیش گرفته است. کاسیو جزو کالا‌هایی است که در تمام دنیا محدوده قیمتی مشخصی دارد و محصولات آن نه بیش از حد گران یا ارزان فروخته نمی‌شود. در ایران هم برای تبعیت از این قاعده، هر کالایی با همان قیمتی فروخته می‌شود که وارد شده است و تغییر اصلی در نوع فروش است که به‌دلیل این نوسانات فروش اعتباری حذف شده و محصولات فقط به‌صورت نقدی عرضه می‌شوند. ‎

 

بازار ایران در دست ماشین حساب‌های بی‌کیفیت چینی

با توجه به آن‌که مدت کوتاهی از فعالیت جدید شرکت پارس می‌گذرد، سهم چشمگیری از بازار ماشین‌حساب دارد، ولی یوشی رو سوکا‌ها را -مدیر تجارت ماشین حساب کاسیو- چشم‌انداز و هدف اصلی این برند در ایران را به دست آوردن سهمی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد می‌داند. کالا‌های چینی در این بازار هم مثل خیلی زمینه‌های دیگر با قیمت پایین‌شان بخش عمده‌ای از بازار را فرا گرفته و کار را برای محصولات باکیفیت سخت کرده اند. در واقع این جذابیت قیمتی بازار ایران را از کالا‌های مرغوبی که مستحق آن است، محروم ساخته است. با این حال تلاش «پارس» و «کاسیو» این است که با برنامه‌های اقتصادی کوتاه مدت و بلندمدت به سهم مورد نظر از بازار هدف دست پیدا کند. ‎

 

کاسیو در صدر بازار ماشین حساب/ ماشین حساب‌های حرفه‌ای از موبایل نباخته‌اند

گوشی‌های موبایل بسیاری از وسایلی را که روزی مردم برای آن‌ها پول جداگانه می‌دادند، از فهرست نیاز‌ها حذف کرده و ماشین‌حساب یکی از آن‌هاست. ماشین‌حساب‌های کوچک و ساده مثل دوربین‌های عکاسی خانگی تحت تاثیر قرار گرفته و تقریبا از عرصه خارج شده‌اند، اما ماشین‌حساب‌های فنی -مهندسی و تخصصی همچنان جزو نیاز‌های حوزه‌های تخصصی و حرفه‌ای هستند و در عین حال دانشجویان و دانش‌اموزان در مدارس، دانشگاه و امتحان نمی‌توانند موبایل داشته باشند و این ابزار هنوز موقعیت و جایگاه خود را حفظ کرده است.

کاسیو از جمله برند‌های معروفی است که در بازار فروش دارد که به اعتقاد فروشندگان ماشین حساب کاسیو سهم بالایی از بازار این محصول را به خود اختصاص داده است و نسبت به دیگر برند‌های بازار از قیمت مناسب تری برخوردار است.

انواع ماشین حساب موجود در بازار را به ۴ دسته جیبی، رومیزی، مهندسی و نواری می‌توان تقسیم کرد که به ترتیب برحسب نوع استفاده و کارایی به قیمت آن افزوده می‌شود. به اعتقاد برخی از فعالان بازار در بین انواع ماشین حساب ها، برند کاسیو تنوع بیشتری دارد. ضمن این که بیشتر ماشین حساب‌های حرفه‌ای (مهندسی) موجود در بازار مخصوص شرکت کاسیو است. ‎

در‌حال‌حاضر قیمت تقریبی که برای ماشین حساب می‌توان در نظر گرفت حدودا بین سی هزار تومان تا یک میلیون هفتصد هزار تومان است که به ترتیب جزو ماشین حساب‌های جیبی و حرفه‌ای به شمار می‌آیند. به جز ماشین حساب‌های حرفه‌ای (مهندسی) بیشتر ماشین حساب‌های موجود با باتری و نور کار می‌کنند. طبق اعلام نمایندگی فروش ماشین حساب‌های کاسیو بالغ بر ۵۰ مدل از این محصول با برند کاسیو در بازار موجود است.

همچنین مدل FX_۵۸۰۰ با قیمت ۳۹۰ هزار تومان به عنوان یکی از پرطرفدارترین ماشین حساب‌های مهندسی محسوب می‌شود. مدل DS _۱۲۰ با قیمت ۳۲۵۰ هزار تومان یکی از پرطرفدارترین ماشین حساب‌های حسابداری برای ادارات است. مدل DJ_۲۴۰ به عنوان یکی از پرطرفدارترین مدل‌های رومیزی با قیمت ۱۵۹ هزار تومان در بازار وجود دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.