ماریا زاخارووا با بیان این مطلب به خبرنگاران گفت: پارلمان هلند به تازگی مراحل تایید قانونی کردن تولید غیرپزشکی و انتشار کانابیس ها بر اساس آزمایشی در طول چهار سال را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه اینگونه اقدامات پیامدهای جدی به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: این اقدام منجر به تضعیف کنترل دولتی بر انتشار مواد مخدر خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: به دنبال اقدامات غیرمسئولانه اروگوئه، کانادا و گرجستان و سیاست دولت هلند در عرصه کنترل بر مواد مخدر ممکن است چالشی دیگر برای جامعه جهانی بوجود آید که از جهان عاری از مواد مخدر دفاع می کند.

وی ادامه داد: اجرای این گونه ایده ها، نقص قوانین بین المللی در این عرصه را تشدید می کند و یکی از اصول مناسبات بین المللی به نام اصل لزوم قراردادها (Pacta sunt servanda) را زیر سوال می برد.

به گفته زاخارووا، بر اثر این مساله، کارایی همکاریهای بین المللی در عرصه مبارزه با قاچاق مواد مخدر نیز کاهش می یابد و منجر به افزایش قاچاق این مواد در کشورهای همسایه ازجمله کشورهایی خواهد شد که منصفانه مفاد کنوانسیون مبارزه با مواد مخدر را اجرا می کنند. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: به عقیده کمیته بین المللی کنترل بر مواد مخدر، قانونی کردن استفاده غیرپزشکی از کانابیس ها، تهدید جدی برای سلامتی مردم در وهله اول جوانان دارد و پایه و اساس قوانین بین المللی در عرصه مبارزه با مواد مخدر را تضعیف می کند و یک سابقه خطرناک دیگر ازنظر رعایت نظم جهانی ایجاد می کند. 

این اقدام مسیر را برای کشورهای دیگر به پیروی از قانونی کردن کانابیس ها هموار می کند. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: معتقدیم این گونه تدابیر در وهله اول برای تولید کانابیس ها در سطح صنعتی و تبدیل عرصه مواد مخدر به بخش مهمی از درآمدهای دولتی هدف گیری شده است. 

زاخارووا گفت: در این رابطه از دولت هلند می خواهیم همه استدلال ها علیه این سیاست را بررسی کرده و از آزمایش آزاد کردن مواد مخدر که متناقض معیارهای قوانین بین المللی است، صرف نظر کند. 

وی خاطرنشان کرد: تصمیم سازنده لاهه (دولت هلند) در این مورد بویژه در آستانه نشست وزیران کمیسیون ویژه سازمان ملل درباره مواد مخدر که برای پایبندی کشورهای جهان به اصول مبارزه با مواد مخدر و حل مسائل موجود در این عرصه در روزهای ۱۴ و ۱۵ ماه مارس (۲۳ و ۲۴ اسفند ماه)برگزار می شود، اهمیت می یابد.

گفتنی است به همین منظور سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه قرار است پنجشنبه هفته آینده راهی وین پایتخت اتریش شود تا در شصت و دومین نشست کمیسیون امور مواد مخدر سازمان ملل مخالفت روسیه با این طرح را اعلام کند.

به گفته ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، این نشست سرنوشت ساز است زیرا سرنوشت سیستم بین المللی کنترل بر مواد مخدر در آن تعیین خواهد شد.

هیات روسی قصد دارد در این نشست بر اجرای کامل سه کنوانسیون ضدمواد مخدر سازمان ملل و جلوگیری از قانونی شدن کانابیس ها ازطرف برخی کشورها تاکید کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.