العربی الجدید گزارش داد، یک هیئت امنیتی مصر عصر چهارشنبه به ریاست "احمد عبدالخالق" مسئول پرونده فلسطین در سازمان اطلاعات عمومی مصر در جریان سفر به نوار غزه با نمایندگان گروه‌های فلسطینی دیدار کرد. 

این دیدار که در راستای تلاش مصر برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه صورت گرفته تا بامداد روز پنجشنبه ادامه یافت و پس از آن هیئت مصری راهی تل‌آویو شد تا نتایج دیدارهای خود را با طرف اسرائیلی در میان بگذارد. انتظار می رود که این هیئت طی ساعات آینده برای جمع بندی نهایی مجددا وارد غزه شود.

یک عضو بلندپایه جنبش حماس در نوار غزه به العربی الجدید گفت که گروه‌های فلسطینی گفت‌وگو درباره توافقاتی کلی بدون پرداختن به مسائلی همچون زمان بندی های مشخص ارائه تسهیلات از سوی رژیم صهیونیستی در ازای توقف راهپیمایی‌های شبانه و پرتاب بالن‌های آتش زا را قبول نخواهند کرد و آنچه گروه‌های فلسطینی به آن متعهد خواهند شد تعهداتی موقت برای آغاز مذاکرات غیر مستقیم با رژیم صهیونیستی برای رسیدن به توافق فراگیر آتش‌بس است.

این عضو حماس تاکید کرد که اوضاع در نوار غزه دیگر تحمل سخن گفتن درباره مسائل کلی را ندارد و طرف مصری باید تضمین کند که توافقاتی که حاصل می شود فقط به منزله مسکنی از سوی رژیم اشغالگر صهیونیستی به گروه های فلسطینی تا پایان انتخابات داخلی این رژیم نباشد.

وی اظهار داشت: « در حال حاضر درباره راهپیمایی های بازگشت هیچ گفت و گویی صورت نخواهد گرفت و این راهپیمایی‌ها آخرین موضوعی خواهد بود که در صورت رسیدن به توافق فراگیر و بلندمدت آتش بس و شکستن محاصره غزه درباره آن گفت‌وگو می شود».

منابع مصری مطلع گفتند که طرف اسرائیلی سندی مشتمل بر ارائه تسهیلات به نوار غزه در چند مرحله در ازای پایبندی گروه‌های فلسطینی به توقف تظاهرات‌ها و درگیری‌ها به هیئت امنیتی مصر تحویل داده است.

به گفته این منابع این تسهیلات شامل افزایش واردات محموله‌ها به نوار غزه از طریق گذرگاه کرم ابوسالم، افزایش ایجاد شغل موقت برای ۴۰ هزار نفر در غزه، افزایش مساحت ماهی گیری در اطراف نوار غزه، توسعه انتقال برق از سرزمینهای اشغالی به نوار غزه، ارائه تسهیلات در زمینه صادرات و واردات، موافقت با واردات موادی که از آن استفاده چند منظوره می‌شود،  بازگشایی یک منطقه صنعتی در "ایریز" و اجازه ورود کمکهای مالی قطر به غزه است.

این منابع گفتند که طرف اسرائیلی در ازای این تسهیلات خواسته‌هایی همچون توقف درگیری های شبانه، توقف راهپیمایی دریایی در شمال نوار غزه، و تعهد به عدم برگزاری راهپیمایی روز زمین دارد.

به گفته این منابع هیئت امنیتی مصر با موانعی همچون عدم توانایی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر ارائه تسهیلات و امتیازات کافی متناسب با اوضاع دشوار در نوار غزه روبرو است و دلیل آن نیز این است که نتانیاهو نگران است که این امتیازات در جریان انتخابات آتی از سوی رقبای سیاسی او مورد بهره برداری قرار گیرد و آنها به رأی دهندگان چنین القا کنند که نتانیاهو تسلیم فشارهای حماس و گروه های فلسطینی در غزه شده است.

این منابع تاکید کردند که حماس نیز در پی تظاهرات‌های اخیر علیه اوضاع معیشتی با اوضاع بسیار دشواری در غزه روبرو است و نیازمند دستاوردی حقیقی برای ارائه به شهروندان فلسطینی در غزه است.

این منابع پیش بینی  کردند که در این دور از مذاکرات توافقاتی محدود بین دو طرف حاصل می شود.

منابع مذکور تاکید کردند که محافل سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی از شلیک موشک اخیر به مرکز تل آویو بسیار خشمگین هستند زیرا آنها این موشک را به منزله تغییر قواعد بازی می دانند و این موشک ثابت می کند که حماس می تواند تمام سرزمین‌های اشغالی و اهداف اسرائیلی را هدف قرار دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.