محموله بشردوستانه هلال احمر کشور ترکیه حاوی چادر، بسته های غذایی و بهداشتی، پتو و موکت بوده که پس از انتقال از ترکیه به ایران و سپس استان گلستان؛ بر اساس ارزیابی های از پیش تعیین شده و با نظارت جمعیت هلال احمر استان گلستان در میان سیل زدگان روستای تازه آباد چن سبلی از توابع شهرستان آق قلا توزیع شد.

اقلام زیستی و بهداشتی هلال احمر کشور ترکیه در کمک به سیل زدگان کشورمان توسط پنج دستگاه کامیون شامل ۳۲۰ دستگاه چادر امدادی، هزار عدد ملحفه، ۱۰۰عدد کیت بهداشتی، هزار ۶۲۵ تخته پتو، ۳۶۰ ست آشپزخانه و ۶۰ شعله چراغ والور بوده است.

به گزارش ایرنا استان گلستان در آخرین روزهای سال ۹۷ با یکی از کم نظیرترین بارش های تاریخ خود مواجه بود بطوریکه برابر داده های هواشناسی در نقاط مختلف این استان بین ۷۴ تا ۳۵۳ میلی متر باران بارید. 

این میزان بارندگی در ارتفاعات و نقاط بالادستی سدهای گلستان از جمله گالیکش، مینودشت، آزادشهر و رامیان بین ۲۲۰ تا ۳۵۳ میلی متر در مدت زمان کوتاهی بوده است ضمن اینکه حجم زیادی از برف ماندگار قبلی را نیز ذوب کرد. 

بارش شدید باران در گلستان باعث سر ریز شدن سد گلستان در گنبدکاووس، سد بوستان در کلاله و سد وشمگیر در آق قلا شد که به دنبال آن سیل از شرق استان آغاز و با طغیان رودخانه های گرگان رود، چهل چای، قره سو و اوغان بخش های وسیعی از شمال و غرب گلستان را به زیر آب برد. 

بسیاری از شهرها و روستاهای گلستان بویژه آق قلا و گُمیشان آسیب جدی دیده و ۳ هزار نفر کارگر بر اثر تخریب و تعطیلی واحدهای تولیدی و خدماتی منطقه بیکار شده اند ضمن اینکه ۹ نفر در نقاط مختلف استان جان باختند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.