خبرگزاری آناتولی نوشت، حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد، از این موضع‌گیری عجیب و غریب یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان شوکه شده و آن را محکوم می‌کند، این جنبش در ادامه تصریح کرد، کاملا اظهارات مذکور بن علوی را رد می‌کند که مغایر با حقیقت و منطق است.

در این بیانیه آمده است: براساس کدام منطق اخلاقی و سیاسی از قربانی خواسته می‌شود جلاد را اطمینان خاطر داده و اشغال‌گر را درباره آینده‌اش مطمئن کند؟ اشغال‌گری که همان رژیم غاصب است، قدرتمندترین ارتش را در منطقه داشته، کشتار و انهدام هدفمند در حق ملت و امت ما را ادامه می‌دهد، فلسطین را اشغال، قدس را یهودی‌سازی، مقدسات را پایمال، سراسر خاورمیانه را تهدید و قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد.

این جنبش تاکید کرد: این اظهارات از حد عادی سازی مجانی روابط با دشمن اشغالگر تا حد عذرخواهی و بهانه دادن دست دشمن و درخواست برای اطمینان دادن به آن رسیده است.

حماس اشاره کرد: اظهارات تاسف بار بن علوی به معنای تنها گذاشتن ملت و ضربه زدن به پرونده فلسطین است و موجب ضعف در موضع‌گیری فلسطینی، عربی و اسلامی می‌شود و رژیم صهیونیستی را به اقدام بیشتر در جهت خصومت و تجاوز تشویق می‌کند.

بن علوی روز شنبه در مشارکت خود در همایش جهانی اقتصاد که در ساحل بحر المیت اردن برگزار شد، خواست به اسرائیل این اطمینان خاطر داده شود که در خاورمیانه در معرض تهدید نیست. وزیر خارجه عمان گفت: "فلسطینیان باید به اسرائیل برای خروج از احساس اشتباهش درباره تهدید کمک کنند".

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن هم در این کنفرانس اظهارات بن علوی را مورد انتقاد قرار داد و ضمن اشاره به طرح "صلح عربی" که اسرائیل آن را رد کرد، افزود، در سال ۲۰۰۲ تعدادی از کشورهای عربی و اسلامی به اسرائیل پیشنهاد دادند در ازای خروج از اراضی اشغالی که فلسطینیان خواستار برپایی کشورشان در آن هستند، این رژیم را به رسمیت بشناسند. الصفدی ادامه داد، مشکل اینجاست که آیا اشغال‌گری اسرائیل پایان خواهد یافت یا نه.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.