آینده کنسولگری عربستان در نجف اشرف با  چند سطح تحلیلی قابل تبیین است:

۱- رویکرد کنسولی: با نگاه ساده وکاملا ظاهری وخوشبینانه در این گفته خواهد شد که قرار نیست کنسولگری فراتر از فعالیت های تعریف شده یک چنین شعبه ای، کار وماموریتی داشته باشد. مرکز کنترل شده رتق وفتق امور کنسولی و کمک به رفت وآمدهای اهالی نجف و عربستان است. در همه جای جهان چنین امری مرسوم وبی خطر  است. در شهر نجف شاید دهها کنسولگری دیگر هم فعال باشد!

۲- رویکرد کلان سیاسی در مقیاس ملی و بلکه منطقه ای: در این سطح تحلیلی به چالشهای بزرگ ایرانی – عربی، ایرانی عراقی، حوزوی قمی – نجفی وحتی تشیع فارسی- عربی به عنوان ماموریت های این کنسولگری در نجف نگریسته می شود. در شهر وحوزه نجف زمینه هایی برای ملتهب کردن چنین فضاهایی علیه جریان کلی انقلاب وانقلابیون ایران ونزدیک به ایران وجود دارد. قرار است عربستان در شهر نجف که مرکز بزرگترین حوزه شیعی عربی ودر نگاه بسیاری رقیب حوزه سیاسی وایرانی قم تلقی می گردد شبکه گسترده ارتباطاتی درست کند و موج وجریان وبرنامه های گسترده ای براه بیندازد. قبلا هم عربستانی ها از طرفداری از تشیع عراقی که به تفسیر آنان معتدل واصیل است وحتی ایجاد واتیکانی شیعی در سطح جهان با مرکزیت حوزه نجف حرف زده بودند و موج رسانه ای براه انداخته بودند.

البته بی تردید الان با چنین آشیانه ای در قلب تشیع جهان ودر همسایگی دیوار به دیوار عالمان بزرگ حوزه و مرجعیت عالی تشیع و امکان دسترسی آسان به تمام اسرار درونی تشیع  و زندگی طلاب و مدارس حوزه نجف و بهره گیری از فضاهای حوزه نجف و ایجاد چنین فتنه بزرگی کاملا دست یافتنی تر است. حالا دیگر جریان وهابیت نفس راحتی می کشد چون به درونی ترین لایه نفوذ کرده و همه لوازم طراحی نقشه هایش علیه شیعه و مرجعیت را به کف آورده است. بخصوص که کشور عراق بقدری آشفته و آسیب پذیر و گرفتار تنش واختلاف است که اصولا امکانات ورود وکنترل به شهر پر لایه وحساس و نسبتا آزادی چون نجف را نخواهد داشت وچنین لانه ای برای وهابیان و سلفیان و دستگاه امنیتی عربستان بهترین فرصت نفوذ است.

۳- رویکرد امنیتی وبنیان برافکنانه: متاسفانه ما از حوادث درس عبرت نمی گیریم. آنچه در ترکیه پرحساب و کتاب و امنیتی و مسلح ومدرن برای جمال خاشقچی رخ داد چهره پلید وکاملا تروریستی دستگاه حاکمه عربستان را نشان داد. وهابیان تا مرز قطعه قطعه کردن و ذوب کردن مخالفان همکیش و هموطن وهم مذهب خود پیش می روند. دستگاهی که شیخ نمر شیعی را سر میزند و الان شیخ بزرگ و بی نظیر دیگری بنام حسن فرحان المالکی را در یک قدمی سر زدن جنایتکارانه وهابیان قرار داده است. چنین نظامی برای فروپاشی تشیع در جهان وتضعیف حوزه های علمیه روافض، از ریشه خشکاندن آن ، ترور ،تخریب ، فتنه گری ، سر به نیست کردن وحذف عالمان و فقیهان و طلاب عراقی و ایرانی و اسلامی از پایگاه نجف که دور از مرکز و دستگاههای سخت گیر امنیتی عراق است از هیچ اقدامی فروگذاری نخواهد کرد.

گویا دولت منفعل در عراق نه تنها حافظه تاریخی بلند مدت خود را در باب  وهابیت وکینه تاریخی آنان  از دژ درونی روافض در نجف و کربلا را از دست داده که حتی به حافظه نزدیک و پرونده های جنایتکارانه وشیعه ستیز روی میز دستگاههای امنیتی،  دادگاهها و بیوت مفتیان آن دیار را هم توجهی ندارد.

در پایان یاد آوری این نکته ضرورت دارد که رابطه عراق با دیگر کشورها هم امری درونی و مرتبط با منافع و صلاحدید عراق است و هم توسعه این ارتباطات در سطح نافع و قابل کنترل آن با همه جهان اسلام امری پسندیده معقول است. اما تصویب کنسولگری وهابیت وسلفیت شیعه ستیز و دشمن تاریخی و جنایت پیشه عراق وتشیع و مرجعیت نجف در قلب حوزه جهان تشیع اگر نگویم یک دسیسه خطرناک است،  دست کم نشان غفلت وانفعال است.

در پایان مایلم این حقیقت را به زبان آورده وبه قلم نوشتاری برای تاریخ رقم زنم که در صورت محقق شدن چنین مصوبه ای ، از این پس تردیدی ندارم که در بدنه دولت عراق وبه ویژه وزارت خارجه آن ، بعثیان ومزدوران و خائنین به عراق و جامعه مسلمانان بطور اعمً ، اشخاص و افراد فعًال و موثری وجود دارند که دست به چنین اقدامات خائنانه ای می زنند ودولت عراق نیز قدرت مقابله با آن را ندارد!!؟؟؟

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.