عباسعلی کدخدایی همزمان با بازدید از محل برگزاری رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان واقع در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در جمع خبرنگاران در رابطه با هدف برگزاری شبیه سازی این رقابت، اظهار کرد: شبیه سازی مراجع داوری یا مراجع قضایی یا مراجع تخصصی سال‌ها است که در دنیا اتفاق افتاده است و از بین دانشجویان و علاقمندان به شبیه سازی انجام می شود. لذا ما شبیه سازی‌های بین المللی در حوزه‌های مختلف داخلی داریم و کشورهای مختلف آن را انجام می دهند.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: برخی از دوستان و دانشجویان ما در حوزه‌های بین المللی در رشته‌های مختلف مشغول هستند. در پژوهشکده شورای نگهبان تصمیم گیری شد تا ما این شبیه‌سازی را در حوزه شورای نگهبان داشته باشیم و در نهایت امسال اولین دوره آن برگزار شد. خوشبختانه استقبال خیلی خوبی شد. در این دو هفته‌ای که مشغول برگزاری این شبیه‌سازی هستیم گرچه از ماه‌ها مقدمات أن فراهم شده بود شاهد استقبال گسترده ای بودیم که برای دوستان ما قابل تصور نبود.

وی خاطرنشان کرد: ۴۰۰ نفر در این رقابت شرکت کردند. اولین دور هفته گذشته برگزار شد و امروز هم آخرین دور از رقابت برگزار می شود و به نفرات برتر جوایزی اختصاص داده می‌شود. هدف این است که ما در حوزه حقوق اساسی علاقمندان زیادی داریم. برای مثال دانشجویان، مردم، جوانان بسیار علاقمند هستند اما اطلاع رسانی یا آموزش کافی نداریم. یکی از اهداف شبیه سازی آموزش و تامین مباحث حقوق اساسی در بین دانشجویان است که آثار ارزنده ای دارد. عشق و علاقه به قانون اساسی بسیار زیاد است و امیدواریم ان شاءالله برای دوره های بعد برنامه های مفصل تری در بازه های زمانی طولانی‌تری در نظر گرفته شود و بتوانیم در جهت توسعه مباحث حقوق عمومی و مشخصا حقوق اساسی و وظایف و اختیارات شورای نگهبان گام های بیشتری برداریم.

کدخدایی افزود: می توانیم این اقدام را مبداء برای تربیت نیروهای جوان خود برای آینده قرار دهیم. منابع انسانی ای که لازم ایت آموزش های کافی را ببینند از این طریق مشخص شوند و امیدواریم دوستان در آینده جای ما را در شورای نگهبان بگیرند. در ارتباط با شبیه سازی گروه‌ها به جای اعضای شورای نگهبان قرار می گیرند و پرونده‌ها و مصوبات فرضی را بررسی می کنند و براساس اختیارات شورای نگهبان اعلام نظر می کنند و در نهایت باید دفاع کنند. در برخی گروه‌ها سخنگو تعیین شده تا ببینند سختی کار سخنگو به چه شکل است و باید از نظرات شورای نگهبان فرضی دفاع کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا سخنگویی کار سختی است، گفت: شما که رسانه هستید باید بگویید؛ لیکن ما دوست داریم در بین دوستان رسانه باشیم اما سختی‌های خاص خود را هم دارد.

وی در رابطه با مصوبه حمایت از سپاه پاسدان توسط مجلس شورای نگهبان نیز، بیان کرد: دو فوریت مصوبه حمایت از سپاه روز گذشته در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و عدم مغایرت آن با قانون اساسی و شرع مقدس هم اعلام شد و برای اجرا به مجلس فرستاده خواهد شد.

کدخدایی در رابطه با اینکه آیا شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات ورود کرده است، تصریح کرد: مصوبه هنوز برای ما ارسال نشده ان شاءالله به محض دریافت حتما بررسی می کنیم و نظر رسمی خود را اعلام خواهیم کرد اما همانطور که قبلا گفته بودم در مسیر اصلاح قانون انتخابات، کارشناسان پژوهشکده شورای نگهبان همکاری خوبی با دوستان مجلس داشتند و مشورت‌های لازم ارائه شد امیدواریم ان شاءالله قانون هم به گونه ای باشد که بتوان انتخابات رقابتی و سالم را رقم بزنیم. نمی دانم به انتخابات آینده مجلس برسد یا نه؛ الان نمی توانم نظری بدهم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سوال که مصوبه اصلاح انتخابات از چه زمانی مهلت دارد تا به قانون تبدیل شود؟ مهلت ها متفاوت است. ما ظرف ۲۰ روز در شورای نگهبان فرصت اولیه داریم تا اگر اصلاحات احتمالی لازم داشت به مجلس ارسال شود و نمی دانیم مجلس در چه ظرف زمانی ای می خواهد اصلاح کند ممکن است طولانی باشد یا در اسرع وقت برای ما ارسال شود. فکر می کنم تا زمان استعفاها فرصت هست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.