به‌ گزارش  ‌آسوشیتدپرس، در همین راستا اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، هر شکل از خشونت را رد کرده و به تلاش‌هایش برای اجرای یک "انتخابات آزاد و عادلانه" در ونزوئلا ادامه می‌دهد.

آنتونیو تایانی، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا، بالاترین مقام این اتحادیه بود که اعلام کرد از مخالفان دولت ونزوئلا حمایت می‌کند.

تایانی در توییتی به زبان اسپانیایی وقایع اخیر ونزوئلا را "یک لحظه تاریخی برای بازگشت دموکراسی و آزادی به ونزوئلا"خوانده و گفت‌ که از نظر او آزاد شدن لئوپولدو لوپز یک رهبر مخالفان دولت این کشور از حبس خانگی "یک خبر بزرگ" است.

تایانی که یک رهبر محافظه‌کار است، مدعی شد: بیایید ونزوئلا را به سمت آزادی ببریم.

با این حال چهار کشور اتحادیه اروپا در ماه فوریه از خوآن گوآیدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا به هنگام اعلام ریاست جمهوری موقت خودخوانده او حمایت نکردند. این چهار کشور که از رویه دیگر اعضای اتحادیه اروپا برای حمایت از گوآیدو پیروی نکرده اند عبارتند از: ایتالیا، یونان، قبرس و اسلواکی.

ایتالیا اعلام کرده، نسبت به ونزوئلا بی‌طرف است هر چند که در داخل دولت ائتلافی این کشور بر سر موضوع ونزوئلا اختلاف وجود دارد و حزب راستگرای لیگ شمالی حامی گوآیدو است، اما جنبش پوپولیستی پنج ستاره نسبت به هر گونه به رسمیت شناختن گوآیدو هشدار داده است.

دولت چپگرای یونان نیز در برابر فشارها برای به رسمیت شناختن گوآیدو مقاومت کرده است، اما مطابق روال گذشته از مادورو نیز حمایت نکرده و گفته است که به جایش انتخابات تنها راه خروج از بحران در ونزوئلا است.

قبرس و اسلواکی نیز یک رویکرد مشابه را اتخاذ کرده‌اند.

اسلواکی به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گوآیدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد. با این حال بوریس گاندل، سخنگوی وزارت امور خارجه اسلواکی گفت‌: هیچ نماینده‌ای از جانب این کشور در مراسم تحلیف مادورو که چند وقت پیش برگزار شد حضور پیدا نکرد و این نشاندهنده این است که این کشور نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ونزوئلا را نیز به رسمیت نمی‌شناسد.

در عین ‌حال دولت چپ میانه روی اسپانیا جزو اولین کشورهای مطرح اروپا بود که از گوآیدو حمایت کرده و یکی از دستیاران او را به عنوان "فرستاده ویژه‌ رئیس جمهور موقت" و نه به عنوان سفیر دولت گوآیدو به رسمیت شناخت.

این اقدام به اسپانیا اجازه داد تا روابط دیپلماتیکش را با دولت مادورو حفظ کند و همچنان سفارتخانه ونزوئلا در مادرید را باز نگه دارد.

جوزپ بورل، وزیر امور خارجه اسپانیا نسبت به در پیش گرفتن خط مشی مشابه با خط مشی دولت آمریکا در قبال ونزوئلا با طرح ادعای "مطرح بودن همه گزینه‌های روی میز برای تغییر رژیم ونزوئلا" به جای تسهیل برگزاری" انتخابات آزاد و عادلانه" در این کشور هشدار داد.

یک سخنگوی دولت اسپانیا گفت‌: اسپانیا کودتای نظامی در ونزوئلا را رد می کند، اما در عین ‌حال از مشروعیت گوآیدو برای رهبری دوران گذار دموکراتیک در ونزوئلا حمایت می‌کند.

ایزابل سلا، سخنگوی دولت اسپانیا ضمن درخواست برای خویشتنداری همه طرفها در ونزوئلا و اجتناب از خونریزی در این کشور، خاطر نشان کرد: گوآیدو نماینده آلترناتیو ونزوئلا است.

در سال‌های اخیر هزاران ونزوئلایی به اسپانیا مهاجرت کرده و به دنبال پناهندگی در این کشور بوده‌اند که تعداد زیادی از آنها اعضای برجسته مخالفان دولت ونزوئلا و برخی مقامات سابق دولت هوگو چاوز، رئیس جمهور فقید ونزوئلا هستند.

در عین ‌حال بیش از ۱۷۷ هزار نفر اسپانیایی نیز در ونزوئلا زندگی می‌کنند و اسپانیا تلاش داشته است تا از نقش به اصطلاح "گروه تماس بین‌المللی" برای ونزوئلا که تحت رهبری اتحادیه اروپا بوده حمایت کند؛ گروهی که به دنبال برگزاری انتخابات در ونزوئلا و ایجاد یک کانال برای ورود کمک‌های انساندوستانه به این کشور بوده است، اما مخالفان دولت ونزوئلا از این گروه انتقاد کرده و آن را متهم به کمک به در قدرت ماندن مادورو کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.