محمد شریعتمداری امروز در حاشیه همایش ملی آینده کار افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد اشتغال مولد و پایدار دو طرح را در دستور کار خود دارد. ‎طرح اول ایجاد اشتغال پایدار روستایی است که با مجوز مقام معظم رهبری برای برداشت  ١.٥ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به جریان افتاد و  نزدیک به ٧٠٠٠ میلیارد تومان از منابع دریافت شده از صندوق توسعه ملی پس از افزوده شدن منابع موجود بانکهای عامل به تسهیلاتی با نرخ های ارزان برای استفاده در واحدهای تولیدی در کشور تبدیل شد.

 

اختصاص ٥٨٠٠ میلیارد تومان برای اشتغال مولد و پایدار

 

‎وی با اشاره به آغاز اجرای طرح دوم گفت: در این طرح ٥٨٠٠ میلیارد تومان دیگر از منابع صندوق توسعه ملی  با تبدیل بر اساس ارز نیمایی برای اشتغالزایی در اختیار استان ها قرار خواهد گرفت و امیدواریم که این دو طرح به اشتغالزایی کمک کنند.

 

‎ شریعتمداری ایجاد اشتغال در روستاها را موجب ماندگاری ساکنین روستاها دانست و گفت: بخش دیگری از تسهیلات اشتغال به صورت عام  در استانها و  شهرهای زیر ۱۰هزار نفر توزیع خواهد شد.

 

‎وی با بیان اینکه روستاهای هدف به تصویب شورای عالی اشتغال رسیده خاطرنشان کرد: فرایند اعطای تسهیلات به این شکل است که ابتدا طرحها در بانک ها بررسی می شود و طرح های اشتغالزا و دارای توجیه اقتصادی تسهیلات متناسب با اشتغال طرح را دریافت می کنند.

 

اجرای طرح مشاغل خانگی در ١٠ استان

 

‎وزیر کار در عین حال از برنامه ریزی برای ایجاد مشاغل خانگی  در طرح اشتغال فراگیر خبر داد و گفت: در حال حاضر در ۱۰ استان به صورت آزمایشی طرح مشاغل خانگی با اولویت اشتغال زودبازده به اجرا در آمده و خوشه سازی و برندسازی در واحدهای خرد و کوچک آغاز شده است.

 

‎شریعتمداری در پایان افزود: اگرچه به دلیل محدودیت منابع اجرای طرح اشتغال فراگیر با تاخیر همراه شد ولی انتظار داریم با تامین اعتبار مناسب و به موقع در سال ۱۳۹۸ طرح اشتغال فراگیر به شکل مطلوب و شایسته عملیاتی شود و به رفع مشکل بیکاری کمک کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.