«محمد شریعتمداری» امروز (شنبه) در مراسم امضای موافقت نامه طرح ملی مشاغل خانگی که در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد، افزود: براساس برنامه ششم توسعه سالیانه باید ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خارجی جذب شود تا ۰.۸ درصد بیکاری را کاهش دهد که با توجه به شرایط موجود این امر محقق نشده است.

وی با بیان اینکه برای تحقق این هدف دو راه حل وجود دارد، اضافه کرد: یکی از راه حل ها این است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نبود بودجه کافی، بیکاری روز به روز افزایش یابد و لشکر بیکاران رو به جلو حرکت کند و دشمن به خواسته خود برسد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: راه حل دوم این است که با توجه به امکانات و فرصت های موجود و با کمک روش های مبتکرانه از روش های سنتی فاصله گرفت و به سوی شیوه های جدید حرکت کنیم که توجه به اشتغال روستایی و مشاغل خانگی یکی از این شیوه هاست.

وی افزود: هرگاه سخن از توسعه مشاغل روستایی و خانگی می شود، توجه ها به سمت اعطای تسهیلات می رود در حالی که باید از آن فاصله گرفت و در مقابل به سمت توانمندسازی افراد و آموزش رفت.

شریعتمداری گفت: در بین سال های ۹۷ ـ ۱۳۹۰ نزدیک به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام کردند که یک میلیون و ۶۰۰ مجوز صادر شده و از این تعداد نیز ۸۲۰ نفر به میزان سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفتند که ۷۰ درصد آنها را زنان تشکیل می دهند.

وی درباره طرح توسعه مشاغل خانگی اظهار داشت: قرار شد در مرحله نخست، این طرح به شکل آزمایشی در برخی استان ها اجرا شود و مزیت نسبی و رقابتی استان ها مورد توجه قرار گیرد و در مرحله دوم، متقاضیان پس از توانمندسازی به بازار متصل شوند.

شریعتمداری گفت: اکنون در این مسیر ۲۶۰ مزیت نسبی استان ها شناسایی شده و مشارکت ۱۵۰ بنگاه اقتصادی و پنج هزار و ۲۰۰ نفر نیز جذب شده است؛ در نتیجه این اقدامات ۲ هزار و ۲۰۰ محصول در جریان برندسازی قرار گرفتند و یک هزار نفر نیز به بازار متصل شدند.

به گفته وی، براساس استعدادسنجی، ۳۳ هزار نفر مورد ارزیابی قرار گرفته و ۲۳ هزار نفر از متقاضیان مشاغل خانگی، هدایت و راهنمایی شدند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پس از مرحله آزمایشی قرار است این طرح در ۲۳ استان شامل آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان های شمالی، رضوی، جنوبی، زنجان، سمنان، قزوین، قم، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مازندران، مرکزی، همدان، یزد، خوزستان، تهران، گلستان و لرستان اجرا شود.

وی تاکید کرد: برای اجرای این طرح، سه میلیارد تومان از محل اعتبارات معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تامین شده و در این طرح استان هایی که در سیل فروردین امسال خسارت داشتند، مورد توجه خاص قرار می گیرند.

به گزارش ایرنا، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی برای اشتغال ۶ هزار نفر از بانوان با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان ناظر، جهاد دانشگاهی مجری طرح و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان کارفرما اجرا می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.