دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در گرماگرم مذاکرات تجاری که دهمین دور آن روز پنجشنبه در پکن برگزار شد، روز گذشته در پیامی توئیتری اعلام کرد: از جمعه این هفته تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری از کالاهای چینی ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

به دنبال این اقدام ترامپ که کارشناسان آن را نشانه ای از شکست مذاکرات تجاری دو کشور می دانند، چین نیز اعلام کرده است که هیأت مذاکره کننده خود را به واشنگتن اعزام نخواهد کرد.

دهمین دور مذاکرات تجاری چین و آمریکا روز پنجشنبه گذشته با حضور نمایندگان دو کشور در پکن برگزار شد. در این دور از مذاکرات &#۳۹;لیو هه&#۳۹; عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست، معاون نخست وزیر و مسؤول چینی مذاکرات دوجانبه، با &#۳۹;استیون منوچین&#۳۹; وزیر خزانه داری ایالات متحده و &#۳۹;رابرت لایتیزر&#۳۹; نماینده تجاری آمریکا دیدار و گفت وگو کرد.

دو طرف بر اساس برنامه، قرار بود این هفته نیز یازدهمین دور مذاکرات را در واشنگتن برگزار کنند.

&#۳۹;استیون منوچین&#۳۹; وزیر خزانه داری ایالات متحده پس از این مذاکرات، در حساب توئیتری خود نوشته بود که او و لایتیزر &#۳۹;دیدار سازنده ای&#۳۹; با لیوهه داشته اند اما او به جزییات این دیدار اشاره نکرده بود.

ترامپ معتقد است؛ چین با سرقت حق مالکیت معنوی و تبعیض تجاری، شرکت های خارجی و آمریکایی را تحت فشار می گذارد و کالاهای ارزان قیمت را با پرداخت یارانه به کشورهای دیگر صادر می کند.

او در مرحله نخست، برای کاستن از مازاد تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری چین، بر ۲۵۰ میلیارد دلار کالای چینی تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصد وضع کرد اما اعلام نمود در آینده ممکن است در صورت تشدید رویارویی تجاری، ۲۷۵ میلیارد دلار دیگر از این کالاها را مورد تعرفه قرار دهد. چین نیز در واکنش به این اقدام ۱۱۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را تحت تعرفه ۵ تا ۱۰ درصدی و در پاره ای موارد بین ۲۵ تا ۴۰ درصد قرار داد.

در نهایت در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی سران دو کشور برای ۹۰ روز آتش بس اعلام کردند؛ ترامپ تهدید کرده بود اگر طرفین در این مدت به توافق دائمی نرسند سایر کالاهای چینی نیز مزه تعرفه را خواهند چشید و تعرفه بر روی کالاهای قبلی نیز افزایش خواهد یافت.

طرفین در این مدت، چندین دور از گفت وگوهای تجاری و اقتصادی را برگزار کرده اند اما هنوز به نتیجه نرسیده اند؛ اگرچه دو طرف امیدوار بودند بزودی به توافق برسند اما اعلام افزایش تعرفه ها به نظر می رسد همه چیز را بار دیگر خراب کرده است.

حجم تجارت دو کشور که در سال ۱۹۷۹ میلادی پنج میلیارد دلار بود، در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۵۸۰ میلیارد دلار رسیده است که برابر با روزانه حدود ۱.۵ میلیارد دلار است. روزانه ۱۴ هزار نفر برای کار، تحصیل و تفریح میان دو کشور از طریق هواپیما تردد می کنند.

در طول ۴۰ سال گذشته که روابط رسمی دو کشور برقرار شده، سرمایه گذاری دوجانبه نیز از تقریباً صفر به بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.