«تاس» گزارش داد، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در جمع خبرنگاران در تفسیر سخنان مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که مسیر دریایی شمالی یک شریان حمل و نقل ملی محسوب شده و این کشور حق خود می‌داند تا امنیت این منطقه را بطور کامل تامین کند.

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سئوالی در این باره، توضیح داد: «در جریان مذاکرات امروز با مایک پامپئو موضوع مسیر دریایی شمالی مورد بررسی قرار نگرفت. واقعیت این است که راه دریایی شمالی یک شریان حمل و نقل ملی است و ما بعنوان یک کشور ساحلی و کاملا مطابق با اصول حقوق بین الملل، مسئولیت تامین امنیت این مسیر را برعهده داریم. ما تمام تلاش خود را بکار می گیریم تا حرکت کشتی‌های خارجی در این مسیر، مطابق با کنوانسیون مربوط به حقوق دریایی امضاء شده در سال ۱۹۸۲ باشد و روسیه در این رابطه کاملا مسئولانه و مطابق با قوانین برخورد می کند.»

وزیر خارجه آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در جریان سخنرانی خود در نشست وزیران شورای قطب شمال که در شهر "روانیمی" فنلاند در حال برگزاری است، نسبت به طرح‌هایی که منافع ایالات متحده در مسیر دریایی شمالی را در معرض خطر قرار می‌دهد، ابراز نگرانی کرد و درخواست روسیه از کشتی‌های خارجی برای درخواست اجازه عبور از مناطق ساحلی این کشور را غیرقانونی نامیده و گفته بود که فدراسیون روسیه امنیت مرزهای شمالی خود را با روش‌های تهاجمی و استفاده از قدرت نظامی، تقویت می‌کند.

راه دریایی شمالی، اصلی‌ترین مسیر حمل و نقل روسیه در مناطق قطب شمال است که مسیر آبی بین مناطق شرق دور با بخش اروپایی این کشور را کوتاه می‌کند. این مسیر راه ارتباطی بین بنادر واقع در قطب شمال با رودخانه‌های بزرگ در مناطق شمالی روسیه محسوب می‌شود و برای این کشور اهمیت راهبردی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.