محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه در یک نشست خبری مشترک با همتای روسی خود سرگئی لاوروف، اقدامات اخیر دولت آمریکا در خروج از پیمان‌های متعدد بین‌المللی را قانون‌شکنانه خواند و در عین حال تأکید کرد با وجود کارشکنی‌های آمریکا همکاری‌های نزدیک ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف همچنان ادامه خواهد یافت.

ظریف در ابتدای این نشست خبری تصریح کرد: «ایران و روسیه دو همسایه و دو شریک در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی هستند. ما امورز موضوعات گوناگونی را بررسی کردیم. روابط ما امروز در حوزه‌های مختلف پیش می‌رود. ساخت فازهای دوم و سوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر [با همکاری روسیه]علی‌رغم کارشکنی‌های آمریکا ادامه دارد. همکاری‌های ما در زمینه ایزوتوپ‌های پایدار در فردو ادامه پیدا کرده و سایر همکاری‌های ما با دوستان روسی در حوزه‌های هسته‌ای علی‌رغم اقدامات آمریکا همچنان دنبال شده است. همکاری‌های ما در حوزه‌های اقتصادی و مسائل منطقه‌ای نیز همچنان ادامه دارد.»

وی در خصوص مسائل منطقه‌ای نیز گفت: «همان‌طور که آقای لاوروف گفتند، ما در مسائل منطقه‌ای و جهانی دیدگاه‌های بسیار نزدیکی داریم. ما در افغانستان خواهان صلح به دست خود افغانی‌ها هستیم. ایران و روسیه مشورت‌های خیلی خوبی به‌صورت دوجانبه و چندجانبه در مورد افغانستان داشته‌اند و ما امیدواریم این مشورت‌ها به صلح در افغانستان و کمک به مردم و دولت این کشور برای رسیدن به یک راهکار صلح‌آمیز بینجامد. در موضوع سوریه نیز ما و روسیه در کنار مردم سوریه برای مقابله با تروریسم موفقیت‌های بی‌شماری را داشته‌ایم و بعد از آن در کنار ترکیه برای رسیدن به یک راه حل سیاسی همکاری کرده‌ایم و اکنون هم اعتقاد داریم که همکاری سه‌جانبه آستانه تنها زمینه همکاری برای حل و فصل بحران سوریه و نزدیک شدن این کشور به پایان خشونت‌ها است. امیدواریم دیگران نیز این واقعیت را به رسمیت بشناسند و به دلیل ملاحظات کوته‌بینانه سیاسی، برای به مخاطره انداختن روند آستانه تلاش نکنند. این روند با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و در جلسه اخیر آستانه نیز پیشرفت‌های خوبی را در زمینه‌های مختلف شاهد بودیم.»

ظریف سپس با انتقاد از سیاست‌های مخرب دولت ترامپ افزود: «ما در مورد موضوعات مربوط به منطقه از جمله تحولات آفریقا و یمن و اقدامات مخرب آمریکا در منطقه و جهان گفت‌وگو کردیم. ما خروج آمریکا از برجام و پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) را حرکتی خطرناک ارزیابی می‌کنیم. دولت کنونی آمریکا ظاهراً هیچ تعهدی به هیچ‌یک از توافقات بین‌المللی ندارد و این توافق‌ها را یکی پس از دیگری ترک می‌کند. خروج از توافقاتی مانند برجام، INF و نفتا . خروج از یونسکو و خروج از شورای حقوق بشر اقداماتی هستند که دولت آمریکا در ماههای گذشته انجام داده و این نشان می‌دهد که ما با یک دولت قانون‌شکن روبه‌رو هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص برجام و اقدامات اخیر ایران در دفاع از حق قانونی خود در چهارچوب این توافق بین‌المللی نیز خاطرنشان ساخت: «همان‌طور که آقای لاوروف نیز تأکید داشتند، برجام برای ما و جامعه بین‌الملل اهمیت زیادی دارد. لذا جمهوری اسلامی ایران در طول یک سال گذشته علی‌رغم اقدامات آمریکا همچنان به اجرای تعهداتش در چهارچوب برجام پایبند بوده است. تصمیمی که امروز جمهوری اسلامی گرفته، تصمیمی است برای اجرای برجام و نه بر خلاف برجام. ما این تصمیم را در داخل برجام اتخاذ کردیم و مانند آمریکایی‌ها از برجام خارج نشدیم. اقداماتی را که ما متوقف کردیم در واقع اقداماتی بودند که ما بر اساس مواد ۲۶ و ۳۶ برجام حق متوقف کردن آنها را داشتیم. ضمن اینکه تحریم‌های جدید آمریکا که از روز ۴ می (۱۴ اردیبهشت) آغاز شده، به‌ واقع اجرای این مفاد را غیرممکن کرده است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.