سید عباس عراقچی صبح روز شنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در ارتباط با صحبت‌های روز چهارشنبه خود در مورد موضوع مهاجران افغانی در ایران و برداشت‌هایی که از صحبت‌های وی در این ارتباط شده بود، تاکید کرد: از صحبت‌های من در آن گفت‌وگوی تلویزیونی سوء‌برداشت شد و یک سوء‌تفاهمی نسبت به این سخنان صورت گرفت.

وی خطاب به مجری برنامه گفت: آنچه که شما به نقل از من گفتید یک سوء‌برداشت است و من چنین چیزی نگفته‌ام که اگر تحریم‌ها فشار آورد با خواهران و برادران افغانی خود خداحافظی می‌کنیم. این تعبیر من نیست و چنین برنامه‌ای نداریم. چنین نظراتی در کشور و در وزارت خارجه وجود ندارد و بحث اخراج و یا بازگرداندن مهاجران افغانی مطرح نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان اظهار کرد: مساله‌ی ما این است که دیگرانی که خود سبب ایجاد مشکلات در افغانستان از جمله آوارگی مردم این کشور شده‌اند باید به مسئولیت‌های خود در این زمینه عمل کنند. روی صحبت ما با افغانستان و افغانی‌های مقیم ایران نبود. روی صحبت ما با غربی هاست. ما تاکید داریم که آنها باید به مسئولیت‌های خود در این زمینه عمل کنند. ما ۴۰ سال است که در کنار برادران و خواهران افغانی خود در ایران زندگی می‌کنیم. شاهد حضور آنها در جبهه‌های جنگ در زمان صدام و دفاع از حرم بودیم. رشادت‌های زیادی آنها انجام دادند. آنها در جامعه ما حضور دارند و روابط خواهرانه و برادرانه‌ای با آنها برقرار است. بحث ما این است که به این عزیزان کمک شود و دیگران نیز مسئولیت‌های خود در این زمینه را انجام دهند. ما تا آنجایی که توانسته‌ایم در طول ۴۰ سال گذشته به آنها کمک کرده‌ایم و کمک خواهیم کرد مشکلی با این موضوع نداریم، ولی تاکید داریم که غربی‌ها نمی‌توانند از یک طرف مشکلات اقتصادی برای ما به بار بیاورند و خودشان که مسبب مشکلات مردم افغانستان هستند مسئولیتی در این زمینه انجام ندهند.

معاون سیاسی وزیر خارجه ادامه داد: این آمریکایی‌ها و غربی‌ها هستند که گروه‌های تروریستی را آنجا ایجاد کرده‌اند، جنگ راه انداخته‌اند و مسبب آوارگی مردم این کشور شده‌اند، بنابراین نباید انتظار داشته باشند که ایران فقط هزینه این مهاجران را بپردازند. آنها توقع دارند که از یک طرف ایران هزینه این مهاجران را بپردازد و از دیگر سو ایران را تحریم می‌کنند و فشار می‌آورند. ما اعلام کردیم که در کنار ادامه‌ی حمایت‌های خود از برادران و خواهران مهاجر افغانی در ایران، اروپایی‌ها نیز به وظایف خود عمل کنند. ما درواقع گزینه جدیدی را در برابر این مهاجران قرار دادیم مهم این است که اروپایی‌ها به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند. آنها در این زمینه دو راه در پیش‌رو دارند راه اول این است که در تامین هزینه‌های این مهاجران با ما همراهی کنند و راه دوم این است که بخشی از این مهاجران را در خاک خود راه بدهند. بحث بازگشت این مهاجران به افغانستان و یا خداحافظی نیست بلکه گزینه‌های جدیدی در برابر آنها گذاشته شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.