حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این دیدار را مقدمه‌ای برای هم اندیشی، همکاری، هماهنگی و هم افزایی هرچه بیشتر بین قوای مقننه و قضاییه دانست و تصریح کرد: همکاری و هماهنگی قوا، موضوعی است که در قانون اساسی و فرمایشات مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) همواره مورد تاکید قرار گرفته است و این هم‌اندیشی و همکاری می تواند در جهت رفع مشکلات و ایجاد گشایش در امور، بسیار نقش آفرین باشد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: یکی از مهم ترین شئون مجلس، شأن نظارتی آن است که اجرای قانون و حسن جریان امور را تضمین می کند و این ساز و کار نظارتی برای مردم اطمینان آور است. از طرفی دستگاه قضایی نیز واجد یک شأن نظارتی در کنار شأن قضاوت است که بر مبنای آن تلاش می شود هیچ حکمی بر خلاف شرع و قانون در دستگاه قضایی صادر نشود و همچنین بر حسن جریان امور و رعایت قانون در دستگاه های اجرایی نظارت شود. آنچه امروز مورد انتظار مردم و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است، تقویت این نظارت ها در جهت گره گشایی و گشایش امور کشور است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اقدامات خصمانه دشمنان به ویژه ایالات متحده آمریکا در وارد آوردن فشار به جمهوری اسلامی اظهار داشت: امروز شرایط خاصی وجود دارد. آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی بعد از دوران جنگ سخت و جنگ نرم، در اندیشکده های خود به این نتیجه رسیدند که جنگ سخت، هزینه بر و نفرت آور و جنگ نرم نیز بسیار زمان بر، پرهزینه و دیربازده است. بر این اساس، جنگ سومی را تدارک دیده اند که تلفیقی از آن دو باشد به شکلی که بر ملت ها فشار وارد کنند. البته مدل این نوع جنگ در کشورهای مختلف و با توجه به فرهنگ و توانمندی های این کشورها، متفاوت است.

رئیس قوه قضاییه افزود: امروز غرب و آمریکا به دنبال آن هستند که ما را وادار به عقب نشینی و تسلیم کنند؛ امری که در ۴۰ سال گذشته، مقاومت و ایستادگی مردم و مسئولان به رهبری امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، مانع از آن شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، راه برون رفت از مشکلات دشمن ساخته را همکاری، هماهنگی، همراهی و همدلی در جهت رفع مشکلات مردم با نهادینه ساختن نگاه انقلابی برشمرد و یادآور شد: مسئولان و دست اندرکاران کشور، توانا هستند و راه برون رفت افتخارآمیز از این شرایط، چندان دشوار نیست. منتها باید به لوازم و اقتضائات این امر که همان همدلی و هماهنگی بین قوا است، پایبند باشیم.

رئیس قوه قضاییه، کاهش ناهنجاری ها، اجرای عدالت، توسعه یافتگی، رونق تولید، مبارزه با فساد، ایستادگی در مقابل دشمن و اداره صحیح کشور را در گرو این همدلی و همکاری دانست و تصریح کرد: امروز همه آحاد با همه گرایش ها و سلایق سیاسی باید این ضرورت اجتناب ناپذیر را نه به عنوان یک تاکتیک و امر زودگذر بلکه به عنوان یک راهبرد و استراتژی بپذیرند و در این جهت گام بردارند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه، برخورد موثر با مفسدان و مجرمان را وابسته به برچیدن زمینه های فسادزا دانست و گفت: اصلاح این زمینه ها در نظام پولی و بانکی و همچنین نظام واردات و صادرات، نیاز به اقدام اساسی مجلس شورای اسلامی دارد. یقینا کسانی که دل در گرو انقلاب، نظام و ارزش ها دارند، راضی به اضافه شدن پرونده ها و زندانی شدن افراد نیستند. این حجم از پرونده های قضایی و ناهنجاری ها زیبنده نظام ما نیست. بسیاری از مشکلات از جانب مردم نزد نمایندگان محترم مطرح می شود و قطعا همه علاقه‌مند هستیم که گره ها از کار مردم فورا باز شود و مشکلاتشان برطرف گردد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه رونق تولید در گرو هماهنگی و هم افزایی دستگاه هاست و حجم بالای نقدینگی باید به جای دلالی به سمت تولید سوق یابد، از نمایندگان مجلس خواست که با تصویب قوانین لازم، از کسب و کار سالم و تولید حمایت کنند و اطمینان داد که دستگاه قضایی نیز در انجام وظایف قانونی خود، به صورت تمام قد از سرمایه گذاران و همچنین مدیران شایسته ای که در این شرایط تحریم و تهدید، با قدرت، شجاعت و توانایی تصمیم می‌گیرند و حوزه کاری خود را به خوبی مدیریت می کنند، پشتیبانی خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اعتقاد خود مبنی بر جمله «ما می‌توانیم»، طی کردن گام دوم انقلاب در دستگاه قضایی و مجموعه نظام را متضمن اندیشه و عمل انقلابی دانست و خاطرنشان کرد: با اعتقاد به اینکه «ما می توانیم»، راه برون رفت از مشکلات دشمن ساخته بسیار هموار می شود و بحمدالله این روحیه امروز در همه نیروهای انقلاب وجود دارد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه باید با امید حرکت کرد، یادآور شد: دشمن امروز به دنبال ایجاد یاس در مردم، مسئولان و مدیران است تا جمهوری اسلامی را وادار به تسلیم و عقب نشینی کند. بر همین اساس باید با توکل به خدا و اعتماد به داشته های خود گام برداریم و باور کنیم که دشمنان ما تا کنون گرهی از کار ما باز نکرده‌اند و از این به بعد هم تغییری در رفتارشان حاصل نخواهد شد. همه جا هم به دنبال منافع خود هستند و به این امر اذعان دارند. حال این وظیفه ماست که به توانایی های فراوان خود متکی باشیم و با بهره مندی صحیح از ظرفیت نخبگانی، منابع انسانی جوان و همچنین ظرفیتهای مادی و معنوی بسیار در کشور، بتوانیم مانند چهل سال گذشته، مسیر خود را با سربلندی و افتخار طی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در بخش پایانی سخنان خود، پس از اظهارات رئیس و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر صیانت دستگاه قضایی از آزادی بیان نمایندگان در حوزه وظایف نمایندگی و دفاع از حقوق ملت و همچنین آزادی قلم، اظهار کرد: قطعا در این آزادی ها باید حدود قانونی رعایت شود و تاکید ما نیر بر صیانت از آزادی ها در چارچوب قانون است.

رئیس قوه قضاییه همچنین خواستار اختصاص اعتبارات لازم برای پیشبرد و توسعه عدالت الکترونیک شد و در ادامه با تاکید بر ضرورت اصلاح قوانین اظهار کرد: لازم است قضازدایی، جرم زدایی و حبس زدایی در تصویب قوانین مدنظر قرار گیرد و تلاش شود که ساز و کارهایی قانونی برای احیای جایگاه میانجیگری و ترویج روحیه کدخدامنشی در حل اختلافات، ایجاد شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به بررسی لایحه مقابله با خشونت علیه زنان در جلسه مسئولان عالی قضایی و آماده سازی آن تا چند هفته دیگر تصریح کرد: ما ابعاد مختلف و انواع این خشونت را پیش بینی خواهیم کرد. به عنوان مثال، اینکه یک شرکت هواپیمایی به کارکنان زن خود اجبار می کند که ازدواج نکنند یا اگر ازدواج کردند صاحب فرزند نشوند، قطعا یکی از مصادیق خشونت است. همچنین یک بنگاه اقتصادی وقتی خواستار آرایش خاص ظاهری توسط کارکنان زن می شود، از مصادیق خشونت است و باید با آن مقابله شود. امروز بسیاری از انواع خشونت علیه زنان از جانب غرب به جوامع مختلف حقنه می شود که باید این موارد به دقت احصا و مورد پیشگیری قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه همچنین با تاکید بر تشدید نظارت ها و دقت و سرعت در رسیدگی های عبرت آموز به جرایم علیه امنیت اجتماعی، بر ضرورت تصویب قوانین مناسب تاکید و اظهار کرد: نمایندگان محترم لازم است در تصویب قوانین، راهها و منفذهای دور زدن قانون را ببندند و اجازه سوء استفاده را به افراد فرصت طلب و سوداگران ندهند. گاهی مشاهده می کنیم که صدر و ذیل یک ماده با هم در تنافی است. این موارد موجب سوء استفاده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی درباره خصوصی سازی نیز خاطرنشان کرد: در زمینه خصوصی سازی، تصدی گری دولت باید کاهش یابد اما نظارت و توانمندسازی باید افزایش پیدا کند. بر این اساس لازم است دولت پس از واگذاری، تسهیلات لازم را برای کمک به رونق بنگاه واگذارشده اختصاص دهد و به توانمندسازی بخش خصوصی کمک کند.

رئیس قوه قضاییه در پایان تاکید کرد: ما باید مسئولانه با مردم سخن بگوییم، نه مانند کسی که مسئولیتی ندارد.

براساس این گزارش، در این دیدار دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی، دکتر یوسفیان ملا به نمایندگی از فراکسیون مستقلین، محمد کاظمی به نمایندگی از فراکسیون امید، دکتر دهقانی به نمایندگی از فراکسیون ولایی، دکتر ذوالقدر معاون راهبردی قوه قضاییه و حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه نیز به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود پرداختند

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.