«سیدعباس صالحی» در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس که معاونان وی نیز حضور داشتند، اظهار داشت: نیاز سالانه کشور در بخش کاغذ ۴۰۰ هزار تن است که کاغذ مطبوعات و نشر دارای سهم ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تنی هستند.

وی افزود: تلاطم‌های ارزی در سال گذشته و فاصله قابل توجهی که بین ارز کالاهای اساسی و بازار آزاد وجود داشت،به التهاب بازار کاغذ دامن زد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گزارشی از توزیع کاغذ در ۱۴ ماه گذشته اشاره کرد و یادآور شد: میزان کاغذ روزنامه‌ای ترخیص شده در پنج ماه منتهی به شهریور سال ۹۷ حدود دو برابر هشت ماه پس از آن بود و این امر نشان می‌دهد کارگروه جدید حل بحران کاغذ نقش قابل توجهی در کنترل بازار ایفا کرد.

صالحی با یادآوری این که ۲۰ هزار تن حواله کاغذ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۱۳۰ هزار تن خارج از این وزارتخانه داده شده است، ادامه داد: دو مسئله در حوزه کاغذ وجود دارد؛ نخست آن که عده‌ای ارز گرفتند و کاغذ نیاوردند و دوم آن که عده‌ای کاغذ وارد کرد‌ند ولی مشخص نیست آن را کجا بردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری همکاری تنگاتنگ کمیته حل بحران کاغذ با سازمان تعزیرات، راه‌حل از بین بردن التهاب بازار کاغذ را تک نرخی شدن آن دانست.

صالحی توضیح داد: اگر سیستم تک نرخی و آزاد فقط برای کاغذ اعمال شود، حتماً قیمت مطبوعات و نشر برای مصرف‌کننده و تولید‌کننده غیرقابل تحمل خواهد بود ولی اگر تمام محصولات تک نرخی شود، شاید بتوان این التهاب را مدیریت کرد.

وی در این جلسه همچنین بر تسریع در آزاد شدن کاغذ وارداتی از گمرکات تأکید کرد.

انتظامی: ۱۸۰۰ پرونده کاغذ در راستای شفافیت آماده شد

حسین انتظامی ریس کارگروه حل بحران کاغذ نیز در این جلسه اظهار داشت: ۸۷۲ میلیون دلار از سوی بانک مرکزی برای هفت تعرفه گمرکی در حوزه کاغذ تأمین شده ولی آنچه که از سوی ما تأیید می‌شود، ۲۷۰ میلیون دلار کاغذ وارد کشور شده که عبارتند از کاغذ روزنامه‌ای، چاپ و تحریر، چاپ و تحریر رند، بالکی و NWC.

وی با یادآوری این که ۱۸۰۰ پرونده در راستای شفافیت در این موضوع بر روی سایت مربوطه وجود دارد، تصریح کرد: از زمان تشکیل کارگروه جدید، کاغذهای وارداتی با نظارت آن توزیع شده، ضمن آن که نامه‌ای به سازمان تعزیرات نگارش شده و جدول افراد و شرکت‌هایی که بدون اطلاع مبادی رسمی کاغذ وارد کرده‌اند، اعلام شده است.

رییس سازمان سینمایی همچنین در این جلسه به ارائه گزارش از مسائل مالی این سازمان پرداخت و گفت: شفافیت هزینه‌کرد بودجه و اعتبارات در این سازمان از اهم مسائل است زیرا یکی از مشکلات حوزه فرهنگ آن است که بخش قابل توجهی از اعتبارات صرف مسائلی می‌شود که جنبه پشتیبانی دارد.

انتظامی ادامه داد: در همین راستا دو اقدام صورت گرفته و فعالیت مدرسه ملی سینما و موسسه رسانه‌های تصویری متوقف شد؛ اگرچه اقدامات مدرسه ملی سینما در جای خود پسندیده است ولی در شرایط محدودیت بودجه در اولویت نیست.

وی همچنین با تاکید بر حمایت از جوانان فیلمساز به اختصاص اعتبار ۷ میلیارد تومانی در این حوزه اشاره کرد و توضیح داد: بر حمایت از جوانان اصرار داریم و تأکید شده که دستورالعمل‌های حمایتی حداکثر تا پایان خرداد ماه هر سال منتشر شود زیرا یکی از معانی مهم شفافیت، پیش‌بینی پذیری است.

رییس سازمان سینمایی با یادآوری این که پنج میلیارد تومان از این اعتبار ۷ میلیارد تومانی برای جوانان شهرستانی اختصاص داده شده، درباره اولویت‌های این سازمان افزود: فیلم‌های تولیدی با مشارکت فارابی از اهم این موارد است و امسال نیز بنا داریم فیلم «ریگی ۲» در ادامه فیلم «شبی که ماه کامل شد» را با مضمون عملیات دستگیری ریگی بسازیم.

انتظامی اضافه کرد: پیش‌تر از این عنوان می‌شد که فروش فیلم‌هایی با جنبه های ملی و ارزشی پایین است اما در سال ۹۷ این فیلم‌ها اقبال و فروش زیادی داشتند.

جوادی: ارتباطات کتابی با ۳۰ کشور

در ادامه این جلسه محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اینکه در سال ۹۷ حدود ۹۹ هزار کتاب مجوز نشر گرفته و ۵۷ هزار عنوان آن چاپ اولی بودند، درباره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: در نمایشگاه کتاب جنبه های اقتصادی، اجتماعی و دیپلماسی کتاب رونق داشت و با ۳۰ کشور دیگر ارتباطات کتابی برقرار شد ضمن آن که این معاونت در بیش از ۲۰ استان نمایشگاه کتاب استانی برگزار کرده و در ۱۰ نمایشگاه بین‌المللی نیز مشارکت داشته است.

حسینی: تئاتر‌های اجتماعی بیشترین فراوانی اجرا را داشتند

محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تقاضای مجوز هزار و ۶۰ عنوان تئاتر در سال ۹۷ اشاره کرد و اظهار داشت: تئاتر‌های اجتماعی، طنز و دفاع مقدس و مذهبی به ترتیب فراوانی اجرا داشتند.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه مد و لباس اشاره و عنوان کرد: ۱۵۹ طرح ابداعی به تولیدکنندگان برای تولید انبوه در سال ۹۸ واگذار شده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد از رشد ۳۰۸ درصدی شرکت‌کنندگان در جشنواره هنرهای تجسمی فجر، توجه به تئاتر خیابانی با هدف ورود به جامعه، بهبود عملکرد شورای بازبینی تئاترها و انتشار ۵۴۸ آلبوم موسیقایی خبر داد.

۳۵۰ میلیون دلار برای زائران اربعین نیاز است

علیرضا رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت نیز با یادآوری این که مذاکرات برای برگزاری حج عمره شروع می شود، توضیح داد: با توجه به نداشتن کنسولگری ایران در عربستان و نیز مسائل ارزی، این مذاکرات با شیب کندی صورت خواهد گرفت.

وی گفت: نوسانات ارزی باعث شد که سهم سازمان حج و زیارت نسبت به سال قبل و در مقایسه با آزادبرها در اعزام زائران بیشتر شود و این سازمان برای تنوع در بسته‌های زیارتی تلاش کرد.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین در مورد حج ۹۸ نیز توضیح داد: در سال ۹۷ مذاکرات خوبی با عربستان برای برگزاری حج ۹۸ صورت گرفت و به توافق رسیدیم که زائران ایرانی از ۸۱ هزار نفر به ۸۴ هزار نفر افزایش پیدا کند.

رشیدیان با بیان این که مجوز سفر زیارتی به سوریه به صورت محدود داده می‌شود، افزود: با توجه به اینکه احتمال افزایش زائران اربعین امسال به بیش از ۳ میلیون نفر وجود دارد، سیستم حمل و نقل داخلی ظرفیت این میزان از زوار را ندارد ضمن آن که ۳ مرز فعلی نیز کافی نیست و باید تلاش شود مرز خسروی نیز بازگشایی شود.

وی ادامه داد: اگر برای هر زائر ۱۰۰دلار در نظر گرفته شود، ارز مورد نیاز برای ۳.۵ میلیون نفر زائر رقمی معادل ۳۵۰ میلیون دلار خواهد بود، مسئله ارز، مسئله ای مهم در سفرهای زیارتی است که باید برای آن فکری شود.

خدادی: دستگاه‌ها رسانه‌مدار باشند؛ نه رسانه‌دار

همچنین محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ضرورت فراهم کردن بستر اطلاع‌رسانی گفت: دستگاه‌ها باید به جای رسانه‌دار بودن، رسانه‌مدار باشند زیرا در شرایط کنونی هر کدام از دستگاه‌ها خودشان دارای روزنامه و رسانه هستند که این امر مانع از ارتباط رسانه با دستگاه می‌شود و جریان رسانه را تضعیف خواهد کرد.

وی همچنین به توزیع ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه مطبوعات، رتبه‌بندی مطبوعات، بیمه خبرنگاران و تفاهم‌نامه با صندوق توسعه هنرمندان اشاره کرد و ادامه داد: قانون تبلیغات نیاز به ترمیم دارد و با توجه به اینکه سبک تبلیغاتی وارد دنیای جدید شده، ما نیز باید بتوانیم صدای خود را به سایر کشورها برسانیم و با دیگر کشورها در مدل اطلاع‌رسانی شریک شویم.

کاتب: وزارت فرهنگ ادارات کل خود را کاهش دهد

در ادامه این جلسه غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار بر ضرورت کوچک‌سازی و ارتقاء نظام مدیریتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد و پیشنهاد داد این وزارتخانه ادارات کل خود را کاهش دهد.

وکیلی: ۹۰ میلیون دلار، سقف نیاز مطبوعات و حوزه نشر و کتاب به ارز دولتی

محمدعلی وکیلی به عنوان عضو کارگروه حل بحران کاغذ نیز در این جلسه که بخشی از آن به بررسی موضوع کاغذ اختصاص داشت، توضیح داد: آمارهای متفاوتی از سوی مسئولان در مورد ارز دولتی اختصاصی به حوزه کاغذ عنوان می‌شود و در شرایطی که بانک مرکزی می‌گوید تا به اکنون ۴۸۲ میلیون دلار به کاغذ ارز داده‌اند، بخش بازرگانی وزارت صنعت رقم دیگری را اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: در حالی که مشخص شد سقف نیاز مطبوعات و حوزه نشر و کتاب به ارز دولتی مجموعاً ۹۰ میلیون دلار است که از این میزان سهم مطبوعات، ۵۰ میلیون دلار است.

وی با اشاره به جلسه اهالی مطبوعات و ناشران با معاون اول رئیس جمهوری گفت: مصوب شد ۸۰ میلیون دلار ارز به این موضوع اختصاص داده شود لذا پیشنهاد می‌شود این رقم مستقیما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شود تا آنها خودشان آن را توزیع کنند.

قاضی زاده: وجود زیرمیزی در حوزه کاغذ

همچنین در این جلسه سیداحسان قاضی زاده هاشمی نماینده مردم سرخس به عنوان دیگر عضو کارگروه حل بحران کاغذ گفت: حتی اگر به بانک مرکزی اعلام شود که ۹۰ میلیون دلار به حوزه مطبوعات و کاغذ تخصیص دهند، در عالم واقع و در بازار اتفاق جدیدی نخواهد افتاد.

وی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: کارگروه حل بحران کاغذ در طول این مدت که از اعضای کمیسیون فرهنگی نیز دعوتی برای حضور در جلسات نداشته، تخصیص‌های زیادی به ۱۳۳ شرکت داشته که ۴ شرکت اول این لیست معادل ۱۲۹ شرکت دیگر تخصیص گرفته‌اند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت صنعت، خودسرانه کاغذ صنعتی را هم به موارد شمول ارز دولتی اضافه کرده در حالی که نیاز سالانه کشور به کاغذ ۴۰۰ هزار تن و سهم حوزه مطبوعات و کتاب ۹۰ هزار تن است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به وجود زیرمیزی در حوزه کاغذ تصریح کرد: در کشور ما بیش از نیاز به کاغذ، کاغذ وجود دارد ولی احتکار می‌شود و همین امر باعث شده که فشار بازار بر روی ناشر و اهالی مطبوعات باشد.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری‌ها در حوزه بازار کاغذ نتیجه نداد و باعث ایجاد فاکتورهای رسمی و غیررسمی در حوزه کاغذ شد همچنان که هم اکنون در شورآباد و جاده قم تمام دامداری‌ها و گاوداری‌ها به انبار کاغذ تبدیل شده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تأکید کرد: در سال ۹۷ معادل ۲۷۰ هزار تن کاغذ با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد کشور شده اما اثر بیرونی آن در بازار دیده نمی‌شود و همین امر باعث شد که کتاب‌هایی با قیمت‌های گزاف و بالا در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شود و اکنون نیز این بحران به حوزه مطبوعات رسیده است.

عضو کارگروه حل بحران کاغذ خاطرنشان کرد: اگر واردات کاغذ با ارز آزاد باشد، حباب بازار شکسته می‌شود و درهای انبارهای کاغذ احتکاری باز خواهد شد اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، بازار کاغذ ملتهب‌تر می شود.

مازنی: مراقب باشید سر حوزه فرهنگ کلاه نرود

در پایان این جلسه احمد مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اختلاف نظر در گزارش‌ها در حوزه کاغذ، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا در جلسات کارگروه حل بحران کاغذ از اعضای ناظر کمیسیون فرهنگی نیز دعوت شود.

وی بر لزوم مدیریت ارز و واردات و توزیع کاغذ تأکید کرد و عنوان داشت: شفافیت اطلاعاتی باید توسعه پیدا کند و اگر نیاز به ورود کمیسیون فرهنگی در این حوزه است، ما آماده همکاری هستیم.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در شرایطی که تمام نگاه‌ها به سمت بودجه مختصر کشور است و اولویت‌ها نیز به سمت مسائل و نیازهای معیشتی می‌رود، مراقب باشید تا سر حوزه فرهنگ کلاه نرود.

وی همچنین از دولت خواست در ارائه لوایحی همچون لایحه روزنامه‌نگاران تسریع کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.