دکتر ایرج حریرچی با اشاره به اینکه پرفشاری خون مهم‌ترین عامل خطر مرگ و میر و بیماری‌زایی ایرانیان در ۱۰ سال اخیر بوده است، گفت: بسیج ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت ماه جاری به دستور رییس جمهور آغاز شده است و تا ۱۶ خرداد ماه مرحله آموزش و اطلاع رسانی به مردم و مجریان طرح بوده و از ۱۷ خرداد به مدت یک ماه در مراکز مختلف خانه‌های بهداشت، بیمارستان‌های دولتی، ایستگاه‌هایی که در سطح شهر ایجاد می‌شوند، فشار خون افراد اندازه‌گیری و بررسی می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: گروه‌های هدف ما افراد ۳۰ سال و بالاتر هستند و هدف‌گیری کرده‌ایم که ۵۰ درصد جمعیت مورد نظر یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر فشار خون‌شان اندازه‌گیری و بررسی شود و انتظار داریم که حداقل ۲ میلیون بیمار جدید مبتلا به فشار خون را در کشور شناسایی کنیم.

حریرچی خاطرنشان کرد: در ایران حداقل ۴۰ درصد و در برخی مناطق تا ۶۰ درصد از مردم از بیماری فشار خون خود اطلاع ندارند و اگر بتوانیم مردم را از وجود بیماری فشار خون‌شان آگاه کنیم، حداقل ۳۰ درصد از مرگ های ناشی از فشار خون، کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: در حال حاضر ۲۷ درصد از افراد بالای ۱۸ سال، فشار خون ۱۴ بالای ۹ دارند. اگر به سنین ۴۵ تا ۵۰ سال برسانیم یک سوم آنها و اگر به ۵۰ تا ۶۴ سال برسد نیمی از مردم و در سنین ۶۵ تا ۶۹ سال، ۶۰ درصد آنها و بالای ۷۰ سال نیز ۶۴ درصد یعنی دو سوم‌شان فشار خون بالا دارند.

بنابر اعلام وبدا، معاون کل وزارت بهداشت افزو

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.