رهبر انقلاب اسلامی در دیداری که چهارشنبه شب با دانشجویان داشتند بار دیگر بر «جوان‌گرایی» تاکید کردند با این تفاوت که این بار سخنان رهبری با تکیه بر گام دوم انقلاب، به روشنی ناظر بر جوان‌گرایی در سطح کلان مدیریتی و مدیران ارشد کشور بود.

رهبر انقلاب در این دیدار خطاب به دانشجویان فرمودند «اکنون ما نیازمند یک حرکت عمومیِ منضبط، پرسرعت و همراه با پیشرفتِ محسوس و با محوریت جوان متعهد و حزب‌اللهی، به سمت چشم انداز و اهداف بلند انقلاب اسلامی هستیم تا حضور تأثیرگذار جوانان در نظام مدیریتی کشور تحول به‌وجود آورد.»

رهبری هم‌چنین تاکید کردند «این فعالیت‌ها به ورود نسل جوان متعهد به عرصه مدیریت کشور منجر خواهد شد و طبعاً هنگامی که جوانان متعهد و حزب اللهی به معنای حقیقی کلمه، جزو مدیران ارشد کشور شدند، حرکت عمومی شتاب و رونق بیشتری خواهد گرفت.»

در همین راستا حسین الله‌کرم فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که سخنان رهبری درباره حضور جوانان حزب‌اللهی در سطح مدیران ارشد کشور تنها نباید به جایگاه ریاست‌جمهوری و وزرا تفسیر شود و تاکید رهبری تمامی سطوح مدیریتی کشور را در برمی‌گیرد.

عضو شورای هماهنگی حزب‌الله درباره تعبیر حزب‌اللهی بودن برای مدیران جوان هم می‌گوید: «منظور رهبری به نیروهای انقلابی سه جریان است اما این نیروها بیشتر در نیروهای اصولگرا دیده می‌شود.»

مشروح گفت‌وگوی با حسین‌ الله‌کرم را در ادامه می‌خوانید:

آقای الله کرم! رهبر انقلاب در دیدار اخیر با دانشجویان بر حضور جوانان متعهد و حزب‌اللهی در سطح مدیران ارشد کشور تاکید داشتند، تفسیر شما از این بخش از سخنان رهبری چیست؟
رهبر انقلاب معتقدند با توجه به گام دوم که چهل ساله دوم انقلاب را دربرمی‌گیرد، این جوانان هستند که باید گام دوم را دنبال کنند، چون آنها می‌توانند این گام را به پایان برسانند، از این رو مانند دوران اول انقلاب و زمان دفاع مقدس که جوانان بار انقلاب را به دوش گرفتند و تا به امروز آن را جلو بردند و حالا در اواخر عمر خود به سر می‌برند، در گام دوم انقلاب هم باید مسئولیت بر دوش جوانان نسل بعد انقلاب گذاشته شود.

شما تا چه اندازه این سخن رهبری را ناظر به جوان‌گرایی در سطوحی چون ریاست جمهوری یا وزرای دولت می‌دانید؟
این موضوع در مورد یک یا دو بخش از نظام نیست، بلکه منظور رهبری تمام سطوح است و اگر ما بخواهیم این را تنها ناظر به یک بخش خاص بدانیم، غفلت کرده‌ایم.

برخی معتقدند که دولت روحانی، دولت کهنسالی است، که البته به نظرم درست است. اما از نظر من دولت اول آقای روحانی می‌تواند ناظر حرف‌های رهبری باشد والا اگر بخواهیم منصفانه صحبت کنیم باید بگوییم که مخاطب سخنان رهبری کل ساختار نظام است.

سخنان رهبری در مورد نیروهای متعهد و حزب‌اللهی را چگونه تفسیر می‌کنید، شاید عده‌ای این تفسیر را داشته باشند که جوانان حزب‌اللهی تنها شامل اصولگرایان می‌شود، شما تعبیرتان چیست؟ 
در یک نگاه کلان‌تر از آنجا که نگاه خاص به سبک زندگی و اشرافی‌گری در سه جریان اصلی کشور در سطوح بالا شکل گرفته است، منظور رهبری به نیروی انقلابی هر سه جریان است، اما این نیروهای حزب‌اللهی بیشتر در نیروهای اصولگرا دیده می شود. البته من فکر می‌کنم که جریان انقلابی و حزب‌اللهی در دو جریان دیگر (اعتدالی و اصلاح‌طلب) کشور هم وجود داشته باشد، به مفهوم اینکه حل مشکلات را در داخل کشور بداند و سبک زندگی غیر اشرافی را انتخاب کرده باشند.

رهبر انقلاب در انتصابات اخیر خود به نوعی جوان‌گرایی را مدنظر داشتند، چقدر این انتصابات رهبری را الگوی مناسبی برای سایر نهادها می‌دانید؟
باید دقت بیشتری بر نیروی جوان داشته باشیم. شاید در نظر اول وقتی صحبت از نیروی جوان می‌شود افراد محدوده سنی ۱۸ تا ۳۰ سال را در نظر داشته باشند اما رهبری این دایره را گسترده‌تر کردند و با انتصاب‌هایشان نشان دادند که نیروی جوان تا سن ۴۰ سال را شامل می‌شود. این نگاه به انتصابات رهبری می‌تواند برای سه قوه و سایر نهادها مورد توجه قرار بگیرد به نظر من این باید در ارکان نظام دیده شود.

به نظر می‌رسد این کادرسازی که رهبری بر آن تاکید دارند در بدنه مدیریت کشور پس از ۴۰ سال با تاخیر در حال شکل گرفتن است، فکر می‌کنید سخنان رهبری چقدر در جهت شروع این کادرسازی موثر باشد؟ 
استارت این کار را خود رهبر انقلاب از زمانی که موضوع نیروهای جهادی را برای پیشرفت کشور و محرومیت‌زدایی مطرح کردند زدند و بعد از آن تاکیدات یک نیروی اجتماعی شکل گرفت. بعد این جریان جهادی با مدافعین حرم گره خورد و در مسائل سیاسی و فرهنگی هم شکل جریان انقلابی حضور پیدا کرد. تبلور این حرکت هم در انتصاب‌هایی است که رهبر انقلاب  در قوه قضائیه، امامان جمعه و سازمان تبلیغات اسلامی انجام دادند. نکته مهم این است که این افراد باید از نیروهای انقلابی باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.