آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر انقلابیون بحرین در بیانیه‌ای به معامله قرن واکنش نشان داد.

این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

والصلاة والسلام علی سیدنا محمد وآله الطیبین الطاهرین.

 

نه به معامله ترامپ و اسرائیل؛ 

معامله قرن: معامله چه کسی با چه کسی؟

 

می‌دانیم که این معامله معامله‌ای ست که در یک طرف آن آمریکا و اسرائیلند چه اینکه برنامه ریزی کرده و آن را ترویج می‌کنند و برای اجرای سریع آن جدیت دارند؛ لکن طرف دیگر این معامله کیست؟ جایگاه فلسطینی‌ها که اولین صاحبان قضیه و سرزمینی هستند که این معامله در خصوص آن صورت می‌گیرد کجاست؟

 

و با وجود جنگی که جان‌های فلسطینی‌ها را بلعیده و زندگی آنها را به سخت‌ترین زندگی ممکن تبدیل کرده، آیا فلسطینی ها سرنوشت خود را مرتبط به این معامله می‌دانند؟ فلسطینی‌ها مخالف این معامله اند و از هر کس که به آن اقدام نماید، راه آن را هموار سازد و از عزم و اراده و موضعِ مخالفِ آنها تخطی کند برائت می‌جویند.

 

نظر امت عربی و اسلامی نیز مبنی بر رد، نفی و مقابله با هرکسی است که با این معامله همنوایی کند. حکم این معامله در نظر هر دو امت عربی و اسلامی ریشه کن کردن ظالمانه قضیه فلسطین و توطئه ای خطیر علیه سرزمین، افراد، مقدسات و حال و آینده آن است.

 

این معامله‌، معامله‌ی ذلت، خواری و عار است، لُب آن معامله‌ی مردم امت، سرزمین‌ها، مقدسات، دین و وحدت آن بلکه موجودیت آن با لقمه‌ای برای شکم، لباسی برای جسم و مالی انگشت‌شمار است؛ درحالیکه آنچه برسرش معامله می‌شود معادلی ندارد و هیچ چیز به آن نمی‌ارزد و هم ارزش آن نیست، که اگر همه اموال و همه دنیا و زندگی در راه آن داده شود باز هم ارزانند.

 

اکنون پس از مخالفت فلسطینی و دو امت عربی و اسلامی با این معامله، طرف دوم و اصلی و یا وکیل و قائم مقام فلسطینی‌ها در معامله قرن کیست؟

 

در جوامع عربی قضیه‌ای که فلسطینی‌ها در آن نباشند رسمیت ندارد، هیچ دولت عربی در حد و حدود جغرافیایی تعریف شده حق آن را که در شؤون فلسطینی تصمیمی اتخاذ کند ندارد و هیچیک از کشورهایی که در این قضیه از زبان فلسطینی‌ها سخن می‌گویند هیچ ولایت شرعی و قانونی ندارند.

 

و از این بالاتر آنکه این قضیه قضیه‌ی کل امت است، هیچ کسی در آن حق اظهار سخنی ندارد مگر آنکه نماینده کل امت باشد، چه در جنگ آنچه در صلح آن و چه در شؤونات عمومی آن، همانطور که این موضوع یقیناً در خصوص رسول اکرم ص و اینکه چه کسی خلیفه بعد از او باشد نیز بوده است.

 

معامله قرن تنها یک طرف دارد: ترامپ و اسرائیل و همکاران و مجریانی از کشورهای عربی؛ که این همکاری کشورهای عربی به صراحت بر خلاف اراده امتی ست که دین و کرامت و غیرت آن این خواری را نمی‌پذیرد، نمی‌پذیرد که بخاطر دشمنان خودش را از بین ببرد، نمی‌پذیرد که برای مصالح اسرائیل زبان و شمشیری علیه برادران دینی، خونی، تاریخی و هم خاک خود آزادگان فلسطین و مجاهدان و مقاومان غیرتمند آن باشند.

 

معامله قرن جنایتی ست که برای هرکس که با آن همکاری کرده و از آن حمایت کند مایه عار خواهد بود و هرکس به اندازه‌ای که در این معامله و هموارکردن راه آن سهیم باشد در عار و خفت و خواری آن نیز سهیم خواهد بود.

 

معامله قرن چیزی نیست جز یکی از جنایت‌ها و توطئه‌هایی که علیه قضیه فلسطین رخ داده و اراده ایمانی امت و هوشیاری فرزندان آن و ایستادگی آنها و شدت مقاومتشان آن را به شکست کشانده است، این معامله دستاوردی جز شکستی مفتضحانه نداشته و حاصلی جز عار و شرم برای هرکس که به دنبال آن له له می‌زند نخواهد داشت.

 

ای امت اسلامی همانطور که از اسلام می‌سزد باشید؛ امتی هوشیار که دچار غفلت نمی‌گردد، استوار و شکوهمند که ذلت نمی‌پذیرد، ارزشمند که با اموال قابل خریداری نیست و شجاع که هیچ قدرتی او را نمی هراساند.

 

عیسی أحمد قاسم

٢١ رمضان ١٤٤٠ه

٢٧ مه ٢٠١٩م

۶ خرداد ۱۳۹۸ ش

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.