سوسان روز چهارشنبه در گفت و گو با شبکه روسیا الیوم افزود: آمریکایی ها مانند دیگران حق ندارند درباره نظام یا تغییر رئیس جمهوری سوریه سخن بگویند زیرا فقط ملت سوریه است که درباره این موضوع تصمیم می گیرد.

وی بیان کرد: هنگامی که آمریکایی ها به حضور غیرقانونی خود در خاک سوریه پایان دادند، از پشتیبانی از تروریست ها دست برداشتند و تحریم های سوریه را لغو کردند می توانیم بگوییم که رفتارشان تغییر کرده است.

سوسان اضافه کرد: آمریکا زیاد سخن می گویند و ماهم سخنان آنها را بارها شنیده ایم ولی به این سخنان اهمیتی نمی دهیم.

وی درباره پیشروی ارتش سوریه در استان ادلب گفت: ادلب جزء جدایی ناپذیر خاک سوریه است و آزادسازی شهروندان سوری در بند گروه های تروریستی در این استان یک وظیفه قانونی ارتش است.

معاون وزیر خارجه سوریه اظهارداشت: جامعه جهانی درباره استان ادلب نفاق می ورزد زیرا جبهه تحریرالشام یا همان جبهه النصره ویا سازمان القاعده براین استان مسلط است ولی برخی از کشورهای متجاوز با زیرپا گذاشتن قطعنامه شورای امنیت از این گروه تروریستی حمایت می کنند.

سوسان اضافه کرد: ادلب استثنا نیست وباید به کنترل دولت سوریه باز گردد و این تروریسم تکفیری که خطری برای همه به شمار می رود، باید پایان یابد.

وی افزود: این گروه تروریستی فقط برای ادلب و یا سوریه خطرناک نیست بلکه خطر آن بسیاری از کشورها را تهدید می کند.

سوسان درباره نقش ترکیه در شمال سوریه گفت: ترکیه نقش ویرانگری در شمال سوریه ایفا می کند و پشتیبان اصلی این گروه تروریستی زیرا حزب عدالت و توسعه و جبهه النصره جهانبینی مشترکی دارند.

وی بیان کرد: ترکیه به مصوبات نشست سوچی پایبند نیست وتاکنون اقدامی در این باره انجام نداده است، ما به آزادسازی استان ادلب ادامه می دهیم همانگونه که غوطه شرقی و پیش از آن حلب را آزاد کردیم.

سوسان افزود: اینها دستاوردهایی است که ما از آن خجالت نمی کشیم وآزادسازی ادلب نیز هدفی است که ان را پنهان نمی کنیم.

سوریه به تازگی اعلام کرد که عملیات آزادسازی استان ادلب و پاکسازی شمال استان &#۳۹;حماه&#۳۹; را آغاز کرده است؛ تاکنون در این عملیات شمار زیادی از تروریست ها به هلاکت رسیده و چندین منطقه راهبردی در حومه حماه آزاد شده است.

استان ادلب با بیش از سه میلیون نفر جمعیت اکنون تنها کانون تجمع تروریست ها و مخالفان دولت قانونی سوریه است.

گفته می شود ۱۴۶ هزار تروریست که برخی از آنها سوری و شمار زیادی از آنها تروریست هایی از ۶۰ کشور جهان می باشند در شمال غرب سوریه در استان ادلب و شمال حماه و غرب حلب حضور دارند.

پیش از حمله ارتش سوریه به این منطقه برای آزادسازی آن، ترکیه از بیم یا بهانه گسیل شدن میلیون ها آواره از روسیه خواست به آنکارا برای جداکردن تروریست ها از مخالفان و حل و فصل اوضاع ادلب با کمترین هزینه فرصت بدهد.

«ولادیمیر پوتین» نیز از این پیشنهاد استقبال کرد و قرار شد منطقه ای حائل اطراف ادلب تشکیل شود و پلیس نظامی دو کشور در آن به گشت زنی بپردازند و در مدت زمانی مشخص ترکیه با خارج کردن ادوات و تسلیحات سنگین نظامی کار را به سرانجام برساند.

با گذشت زمان ترکیه نتوانست طبق زمانبندی پیش برود، بنابراین از روسیه زمان بیشتری خواست، پوتین اگر چه تقاضای «رجب طیب اردوغان» را رد نکرد، اما گفت که وضعیت نمی تواند تا ابد این گونه باشد و باید تکلیف مشخص شود.

ارتش سوریه نیز به دنبال برخی ناکامی ها برای وادار کردن تروریست ها به اجرای تصمیمات روسیه و ترکیه و به دنبال نقض مناطق کاهش تنش در شمال غرب این کشور وارد عمل شد و ضمن سرکوب شدید تروریست ها به خاطر انجام حملات موشکی و خمپاره ای به مناطق مسکونی برخی از مناطق شمال غرب سوریه را از دست تروریست ها خارج کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.