به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، بازار اسلحه گردش مالی ۱۷۸۰ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است. جنگنده‌های تهاجمی و بالگرد‌های جنگی و البته توپ و همه تسلیحات فرانسه بازار صادرات بزرگی را به خود اختصاص داده است و بر این اساس در سال ۲۰۱۸ بیش از ۹ میلیارد یورو (افزایش ۳۰ درصدی) فروش بیشتر در مقایسه با سال ۲۰۱۷ به ثبت رسانده است.

بعد از هند، کشور‌های عربستان سعودی و قطر بهترین خریداران تسلیحات و مهمات فرانسه هستند. عربستان همان کشوری است که از سال ۲۰۱۵ جنگی توام با مخالفت‌های جهانی در یمن را پیگیری می‌کند. بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد از فاجعه انسانی در یمن خبر می‌دهند. از آغاز جنگ یمن میزان فروش تسلیحات فرانسه به عربستان سعودی همواره رو به افزایش بوده است و از ۶۴۳ میلیون یورو در سال ۲۰۱۴ به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

وزیر نیرو‌های مسلح فرانسه مدعی است که سلاح‌های فروخته شده به عربستان علیه غیرنظامیان به کار نمی‌رود.

«تونی فورتن» عضو سازمان مردم نهاد دیده‌بان اسلحه درباره فروش تسلیحات فرانسه به عربستان سعودی که دومین مشتری این کشور در سال ۲۰۱۸ بوده است و یمن را بمباران می‌کند به فرانس ۲۴ گفت: فرانسه در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۹ میلیارد سفارش خرید اسلحه داشته است که تقریبا نیمی از این میزان به مقصد کشور‌های خاورمیانه و به طور خاص ائتلاف عربی بوده است که علیه یمن می‌جنگد. عربستان سعودی به تنهایی در سال ۲۰۱۸ یک میلیارد یورو از فرانسه سلاح خریده است.

تونی فورتن درباره ادعای فرانسه مبنی بر اینکه سلاح‌های صادراتی این کشور به عربستان و کشور‌های ائتلاف عربی در یمن استفاده نمی‌شود، گفت: سازمان‌های مردم نهاد مدتهاست شواهدی را ارائه می‌دهند که نشان می‌دهد سلاح‌ها و مهمات فرانسه در یمن مورد استفاده قرار می‌گیرند. اتحادیه دفاع از حقوق‌بشر اخیرا در گزارشی نشان داده است که دستکم شانزده اسلحه فرانسوی در یمن رصد شده است. در این مورد تردیدی نیست. امروز این سوال مطرح است که فرانسه تا کجا می‌خواهد در این وادی پیش برود. مجلس فرانسه عملا به اسرار دفاعی و قرارداد‌های تسلیحاتی فرانسه دسترسی ندارد و باید در این زمینه کنترلی صورت گیرد.

این عضو سازمان مردم نهاد دیده‌بان اسلحه تاکید کرد: مجموعه‌ای از بحران‌های امنیتی و انرژی در برخی مناطق جهان از جمله یمن و شاخ آفریقا باعث رونق امروز بازار تسلیحات فرانسه شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.