جاناتان کوهن روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع همکاری اتحادیه عرب با سازمان ملل متحد برگزار شد، افزود: آمریکا از همکاری مداوم این اتحادیه با سازمان ملل متحد از جمله در مسایل کلیدی چون مبارزه با تروریسم، پیشگیری از درگیری، صلح آفرینی، بازسازی پس از درگیری و مدیریت منابع طبیعی حمایت می کند.

وی ادامه داد: ما همچنین از تلاش های سازمان ملل متحد در استقرار دفتر ارتباطی خود در قاهره برای تاکید بر همکاری سپاسگزاریم و منتظر بازگشایی سریع آن هستیم.

سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد با قدردانی از همکاری اتحادیه عرب با کشورش اضافه کرد: از حمایت اتحادیه عرب از ریاست جمهوری منصور هادی در یمن در حالی که سازمان ملل متحد در تلاش است تا نقش میانجیگرانه ای را در فرایند سیاسی و پایان دادن به درگیری این کشور ایفا کند.

کوهن از نقش ادعایی اتحادیه عرب در مبارزه با داعش هم قدردانی کرد و گفت: همه مناطق تحت تصرف داعش در عراق و شمال شرقی سوریه آزاد شده اند. ۷۵ کشور و پنج سازمان بین المللی در ائتلاف جهانی در دستیابی به این افتخار سهیم هستند.

وی همچنین از ایستادگی اتحادیه عرب علیه دولت قانونی بشار اسد در سوریه هم سپاسگزاری کرد و افزود: از اینکه تا دستیابی به اهداف سیاسی مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت، روابط خود را با دولت اسد عادی نکرده است هم تشکر می کنیم.

سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد ادامه داد: همبستگی بین المللی علیه عادی سازی روابط برای آوردن رژیم اسد به این واقعیت که هیچ راه حل نظامی در این درگیری وجود ندارد، یک مساله حیاتی است.

کوهن همچنین به ایران اشاره کرد و گفت: ایران همچنان تهدید اصلی برای صلح و امنیت منطقه محسوب می شود که در شماری از فعالیت های بدخواهانه در منطقه دخیل است.

وی اضافه کرد: ایالات متحده از بیانیه ۳۱ ماه مه اتحادیه کشورهای عربی پس از نشست خود در مکه که از ایران خواست از رفتار بی ثبات کننده خود دست بردارد، استقبال می کند. ایران برای ادامه دادن به درگیری های طولانی مدت منطقه ای که موجب بی ثباتی سراسر منطقه و تشدید رنج های انسانی می شود، حرکت کرده است.

سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد با افتخار از تحریم های یکجانبه و غیرقانونی کشورش که در تضاد با قطعنامه شورای امنیت است، در این رکن مهم بین المللی اظهار کرد: آمریکا به رژیم ایران در پایان دادن به نقش خود در این درگیری ها و کاهش حمایت از شبه نظامیان نیابتی خود فشار می آورد.

کوهن تصریح کرد: کشورهای منطقه گرفتار اجبار، ارعاب و رفتار بدخواهانه ایران هستند. در واقع، ایران بسیاری از منابع خود را برای تداوم ایدئولوژی انقلابی خود و رفتارهای بدخواهانه در منطقه گسیل کرده است که باید با اتحاد و قدرت با آن مقابله شود.

وی با اشاره به حادثه آتش سوزی در نفتکش ها مدعی شد: برای هیچ طرفی، حمله به کشتی های تجاری پذیرفتنی نیست و حملات امروز به کشتی ها در خلیج عمان، نگرانی های جدی را افزایش می دهد. دولت ایالات متحده در حال فراهم کردن کمک و تداوم ارزیابی این شرایط است.

این دیپلمات آمریکایی به طرح معامله قرن کاخ سفید برای پایان دادن به حق حاکمیت فلسطینی ها بر سرزمین و سرنوشت خود هم اشاره کرد و گفت: کاخ سفید بر چشم انداز صلحی که آینده را برای همه به ارمغان آورد، کار می کند و آن را در زمان مناسب خود منتشر می سازد.

کوهن اظهار امیدواری کرد که همه اعضای شورای امنیت با ذهن باز این طرح را بخوانند و تعاملی سازنده داشته باشند.

این در حالی است که در همین نشست، آنتونیو گوترش و دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر بر راه حل دو دولت برای سرزمین های اشغالی تاکید کردند و آن را تنها گزینه برای پایان دادن به اشغالگری دانستند.

سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد ادامه داد: ما چشم انتظار بحث بر روی نظرات و استراتژی ها برای چگونگی دستیابی به آینده ای روشن تر برای مردم فلسطین با حضور اعضای جامعه بین المللی در نشست اواخر این ماه در بحرین هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.