شبکه دویچه وله در گزارشی نوشت: پرسنل نظامی ترکیه در حال حاضر در روسیه درباره چگونگی فعالیت با این سیستم موشکی جدید زمین به هوا آموزش می‌بینند؛ سیستمی که قرار است در ماه آینده میلادی به این کشور منتقل شود.

در آمریکا نیز خلبانان ترکیه در حال آموزش چگونگی استفاده از جنگنده‌های F ۳۵ هستند، اما واشنگتن به صراحت اعلام کرده است که اگر آنکارا بخواهد با هر دو طرف معامله کند، خلبانان این کشور باید آمریکا را ترک کرده و جنگنده‌های F ۳۵ در خانه بمانند.

با این حال مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، تکرار کرد که این توافق ادامه دارد. وی در این باره گفت‌: ما با هیچ کسی خصومت نداریم، اما در یک محیط آرام و بدون تنش زندگی نمی‌کنیم. همسایگان ما مکزیک و کانادا نیستند. در اینجا تهدیدات جدی وجود دارد. ما نیاز داریم که گام‌های لازم را برای تامین و حفظ منافع ترکیه برداریم.

وی درباره هر گونه تحریم‌های احتمالی آمریکا گفت‌: ما به طور حتم پاسخ خواهیم داد.

ناظران ناتو اعلام می‌کنند که یک مشکل بزرگتر در این باره وجود دارد. در همین راستا دوگ لوت، سفیر پیشین آمریکا در ناتو، اعلام کرد ترکیه به سرعت در حال دور شدن و سقوط کردن از ارزش‌های اصلی ناتو از جمله دموکراسی، آزادی فردی و اجرای قانون است. این کشور بیش از هر عضو دیگر ناتو در این مسیر حرکت می‌کند. ما همواره شاهد بودیم، زمانی که کشوری از ارزش‌های اصلی ناتو دور شود، درها به سمت نفوذ روسیه باز می‌شود.

اما در مساله ترکیه خود آنکارا درهایش را باز کرده است.

وزیر امور خارجه ترکیه در مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو در واشنگتن در ماه آوریل اعلام کرد که این کشور می‌خواهد روابطش را با همه طرف‌ها در توازن نگه دارد: ترکیه نمی‌خواهد بین روسیه و یا کشور دیگری یکی را انتخاب کند. ما روابطمان با روسیه را به عنوان یک جایگزین برای روابط با دیگران و یا هیچ کسی نمی‌دانیم.

واگو مورادیان، سردبیر پایگاه خبری Defense& Aerospace Report اعلام کرد: زمانی که این اظهارات بیان شد من حضور داشتم و با تعجب این اظهارات را گوش کردم. موجی از شگفتی و تعجب در این کنفرانس ایجاد شد. این اظهارات مساله وفاداری ترکیه به ناتو را زیر سوال برد. ترکیه هم سامانه S -۴۰۰ را می‌خواهد و هم جنگنده‌های F – ۳۵.

وی ادامه داد: اعتماد به یک کشور به عنوان یک متحد کلیدی ناتو مساله مهمی است.

برخی از ناظران بر این باور هستند که دولت ترکیه در حال حاضر نشان داده است که این عضو ناتو به چه شکلی عمل می‌کند.

رولاند فرودن‌اشتاین، معاون مرکز مارتنز، اعلام کرد: آنها می‌خواهند توازنی بین ائتلاف کنونی و قدرت خصومت آمیز که خصومت خود را در بسیاری از زمان‌ها به خصوص در سال ۲۰۱۴ ثابت کرد، ایجاد کنند. این مساله برای من تعجب بر انگیز نیست. ترکیه مدعی است که می‌خواهد توازنی میانی طرف‌هایی ایجاد کند که هر یک از آنها به طور کامل متحد نیستند.

جیم فیلیپس، پژوهشگر خاورمیانه در بنیاد هریتیج می‌گوید: آمریکا از موضع خود عقب نشینی نخواهد کرد. من فکر نمی‌کنم که آمریکا باید مصالحه‌ای بر سر امنیت خود با رهبر ترکیه انجام دهد، رهبری که مصمم است که ترکیه را از غرب جدا کند.

قرار است وزرای دفاع ترکیه و آمریکا به طور رو در رو در اواخر ماه ژوئن با یکدیگر دیدار کنند و به طور حتم مساله S -۴۰۰ محوری‌ترین موضوع در این دیدار خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.