به گزارش رویترز تنها یک هفته بعد از شلیک موشک به مقر شرکت اکسون موبیل در بصره، امروز بغداد اعلام کرد که در آستانه اخذ قراردی سی ساله به ارزش ۵۳ میلیارد دلار با اکسون موبیل آمریکا و پتروچاینا چین است.

ثامر غضبان وزیر نفت عراق پشتر ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) خبر احتمال عقد این قراداد عظیم را داده بود.

عمده این سرمایه گذاری در میادین رمیله و مجنون خواهد بود. در سال های اخیر این میادین تولید کمی داشته اند. با پمپاژ آب دریا به چاه‌ها، نفت آن برای تولید به سطح بالای زمین انتقال می یابد. اما این روند به تکنولوژی خاصی برای تمیز کردن و شیرین کردن آب دریا قبل از پمپاژ نیاز دارد.

وزارت نفت عراق در ماه جاری (خرداد) اعلام کرد که صادرات نفت عراق در ماه می (اردیبهشت / خرداد) نسبت به ماه پیش از آن (مارس) حدود ۱۰۶ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

به گزارش تارنمای اینترنتی وزارت نفت عراق، شرکت بازاریابی نفت این کشور (سومو) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عراق در ماه یاد شده ۱۱۰ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۶۷۰ بشکه نفت صادر کرد که میانگین روزانه آن ۳ میلیون و ۵۷۲ هزار بشکه است.

براساس این گزارش عراق در ماه مارس روزانه ۳ میلیون و ۴۶۶ هزار بشکه نفت فروخته بود.

سخنگوی وزارت نفت عراق همچنین میانگین صادرات روزانه نفت از بندر بصره در را ۳ میلیون و ۴۴۱ هزار بشکه اعلام کرد.

پیش بینی می شود که با به روز رسانی تاسیسات میداین رمیله و مجنون جایگاه عراق در بازار جهانی نفت به واسطه افزایش تولیدات به سطحی بسیار بالاتر از وضعیت حاضر برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.