فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی  نظرات خود را در مورد کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران و افزایش تنش در خلیج فارس و دریای عمان مطرح کرد.

متن یادداشت اختصاصی موگرینی به شرح ذیل است:

همان‌طور که گفته‌ام اگر ما می‌گوییم که برجام جواب می‌دهد اصلا بر پایه حدس و گمان خودمان نیست و تنها بر اساس اظهارات بی‌اساس نظریه نمی‌دهیم ما بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حرف می‌زنیم.

آنها گزارش‌هایی در زمان‌های مختلف ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد ایران به برجام و تعهداتش تاکنون پایبند بوده است.

گزارش‌های آژانس نشان می‌دهد که ایران به توافق‌هسته‌ای پایبند است ما باز هم از ایران می‌خواهیم که به این توافق پایبند و متعهد بماند و از اکثریت جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا به همکاری خود با ما ادامه دهند تا بتوانیم ایران را در برجام نگه داریم.

ما به شدت امیدوار هستیم که ایران بار دیگر به برجام متعهد بماند و از برجام خارج نشود و بتوانیم ایران را در برجام نگه داریم. ما از ایران می‌خواهیم که تمام تعهدات برجامی خود را به صورت کامل اجرا کند.

من معتقدم که منفعت جمعی این است که برجام زنده بماند. برجام به آسانی شکل نگرفته است. ما در یکسال گذشته روند سخت و فرسایشی را برای اجرای تعهدات برجامی خود و زنده‌ نگه داشتن برجام طی کرده‌ایم. اکنون هم با توجه به شرایط، حفظ برجام دشوارتر شده‌ است.

من به عنوان مقام مسئول این اعتقاد را دارم که باید برای نجات برجام اکنون تلاش کنیم و هر آنچه که می‌توانیم انجام دهیم تا این توافق تداوم پیدا کند. به جای این که بعدها از نابودی این توافق افسوس بخوریم و به دنبال عوامل‌ نابودی این توافق باشیم.

ما معتقدیم برجام ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز می‌دارد در واقع هدف ما هم عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است بنابراین برای حفظ برجام تلاش می‌کنیم چراکه برجام ما را به این هدف می‌رساند. بنابراین ما به این توافق نیاز داریم.

تمرکز ما این است که تمام تلاش خود را برای نجات برجام به کار بگیریم و برای راضی کردن ایران برای بقا در برجام، مکانیزم مالی ایران و اروپا که اجازه تجارت مشروع با ایران را می‌دهد، به زودی با تلاش‌های دیپلماتیک فرانسه، انگلستان، آلمان اجرایی می‌شود.

این مکانیزم می‌تواند به ایرانی‌ها کمک کند و اجازه تجارت اقتصادی مشروع را به آنها بدهد و بخشی از مشکلات اقتصادی ایران را حل خواهیم‌ کرد.

اینستکس بخشی از تلاش ما برای نجات برجام است. من می‌دانم سران این سه کشور اروپایی عضو برجام تلاش‌های زیادی برای اجرایی شدن اینستکس در روزهای آتی و نجات برجام انجام خواهند داد.

من می‌دانم که ایران اکنون عصبانی است اما باز هم آنها را به خویشتن‌داری و صبر دعوت می‌کنم و از آنها می‌خواهم که از برجام خارج نشوند.

ما نگران افزایش تنش در خاورمیانه هستیم. ما نمی‌خواهیم هرگونه اطلاعات نادرست و محاسبه اشتباه و غیرعمدی باعث افزایش تنش در منطقه شود.

ما حضور نظامی در خلیج فارس را مثبت ارزیابی نمی‌کنیم و معتقدیم که این حضور می‌تواند منجر به درگیری نظامی شود که این اتفاق نه به نفع اروپا و نه به نفع آمریکا و نه به نفع جهان است.

من تصور می‌کنم هرگونه محاسبه نادرست می‌تواند باعث وقوع اتفاق وحشتناکی در منطقه شود و این اتفاق نگران‌کننده است و ما خواهان خویشتن‌داری بیشتر از همه طرف‌ها هستیم.

ما هرگز خواهان مشاهده هر گونه رفتار خصمانه از سوی ایران و یا سایر کشورها نیستیم. ما می‌خواهیم که همه برای ساختار امنیتی جهان تلاش کنند.

همه باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند بر اساس احترام متقابل به منافع کشورها و حاکمیت کشورها تلاش کنند.

احترام به قوانین بین‌المللی و احترام به حق حاکمیت کشورها و تمامیت ارضی کشورها و جلوگیری از ایجاد تنش ضروری است.

این مقام اتحادیه اروپا در مورد دستاوردهای سفر هایکو ماس به ایران هم از ارائه اظهارنظر خودداری کرد و گفت: در مورد سفر هایکو ماس به ایران و دستاوردهای این مقام آلمانی من چیزی نمی‌توانم بگویم. این سوال مربوط به هایکو ماس است و خود باید در این خصوص پاسخگو باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.