حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی در نشست هم اندیشی با فعالان و نخبگان حوزه حقوق زنان، این نشست را بسیار مغتنم توصیف کرد و ضمن تقدیر از بیان دیدگاه ها و نظرات حضار، تصریح کرد: لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت، از ابعاد گوناگون حقوقی، اجتماعی و فرهنگی در دست بررسی است تا ان شاء الله یک لایحه جامع و واجد همه ابعاد و جهات مورد نیاز، تقدیم دولت و سپس مجلس شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد تمهیدات لازم برای تکریم ارباب رجوع، قاضی، شاکی، وکیل و متهم در دستگاه قضایی، به برخی انتقادات بانوان در خصوص عدم زندانی کردن افراد ناتوان از پرداخت مهریه پاسخ داد و گفت: نه تنها در مورد مهریه بلکه از نگاه قرآن کریم در مورد هر دینی که مدیون از بازپرداخت آن عاجز است، حبس افراد مجاز نیست. تنها در صورتی می توان یک بدهکار را زندانی کرد که فرد از توان پرداخت بدهی خود برخوردار باشد اما با وجود تمکن مالی، از پرداخت دین خود استنکاف کند. ما معتقدیم کسی که توانایی پرداخت ندارد، در زندان هم بماند نمی تواند طلب خود را بپردازد. در خصوص نفقه هم همینطور است. امروز تعداد پرونده های نفقه بسیار بیشتر از پرونده های مهریه است.

رئیس قوه قضاییه در پاسخ به انتقادی در مورد پوشاندن چادر به متهمان زن که موجب زیر سوال رفتن حجاب برتر می شود نیز اظهار کرد: بنده هم با شما هم‌نظر هستم و معتقدم متهمان زن لزوما نباید چادر بپوشند بلکه می توان ترتیباتی اتخاذ کرد که هر متهم زن با همان پوششی که به صورت عادی دارد منتها با رعایت شئونات، در دادگاه، دادسرا و زندان حضور یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.