«کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در توئیتی ضمن تاکید بر حق انکار ناپذیر ایران برای غنی سازی اورانیوم، به نقل قولی از اظهارات رئیس جمهور پیشین آمریکا که برچیدن برنامه هسته‌ای ایران، جزو رویاهای دست نیافتنی مقامات آمریکایی است و هرگز به آن دست نخواهد یافت، اشاره کرد.

در این توئیت آمده است: « غنی سازی، یک حق انکارناپذیر هر عضو معاهده عدم اشاعه است. این حق توسط هیچ کشوری اعطاء نمی‌شود که بتواند بعدا آن را پس بگیرد. مواضع مقامات آمریکایی در این موضوع، من را به یاد صحبت‌های اوباما در مجمع "سابان" در دسامبر ۲۰۱۳ می‌اندازد که گفت: «اکنون، شما بحث‌هایی را می‌شنوید که می‌گویند ما نمی‌توانیم هیچگونه غنی سازی را در خاک ایران قبول کنیم. هر کسی می‌تواند دنیای ایده آلی را تجسم کند که در آن ایران بگوید ما تمامی اجزاء و تاسیسات هسته‌ای خود را نابود می‌کنیم و شما فقط نام آن‌ها را ببرید. چیزهای بسیاری وجود دارند که من می‌توانم تصور کنم و البته عالی خواهند بود. می‌توانم دنیایی را تصور کنم که در آن کنگره هر لایحه‌ای را که ارائه کنم، تصویب کند (خنده حضار). اما آنان (ایران) به درجه‌ای از چرخه (هسته‌ای) و دانش رسیده‌اند که ما قادر به از بین بردن آن نیستیم.»

به گزارش فارس، پس از اعلام عبور ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واکنش به اقدام ایران گفته بود که ایران با آتش بازی می‌کندو افزود: «آنها می‌دانند که در حال انجام چه کاری هستند. آنها می‌دانند با چه چیزی در حال بازی هستند،  آنها در حال بازی با آتش هستند. بنابراین به هیچ وجه هیچ پیامی به ایران ندارم.»

 

عصر روز سه‌شنبه نیز وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی از عبور ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از سقف برجام به شدت ابراز نگرانی کردند. تروئیکای اروپایی به همراه موگرینی در بیانیه خودتاکید کردند: «ما درباره این موضوع کاملا استوار و شفاف هستیم که تعهد ما به توافق هسته‌ای بستگی به پایبندی کامل ایران دارد. ما از این تصمیم ایران که ابزار اساسی عدم اشاعه هسته‌ای را زیر سؤال می‌برد متاسف هستیم و از ایران می‌خواهیم تا از این گام برگشته و از اتخاذ اقدامات بیشتری که توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کند خودداری کند. ما فورا گام‌های بعدی را تحت شرایط برنامه جامع اقدام مشترک و در همکاری تنگاتنگ با دیگر اعضای برجام در نظر خواهیم گرفت.»

این بیانیه واکنش محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را در پی داشت و وی در این خصوص در توئیتی عنوان کرد: «هر زمان که سه کشور اروپایی تعهدات اقتصادی خود را انجام دهند، ایران به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک پایبند خواهد بود.بنابراین به جلو می‌رویم، ایران به تعهدات خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک دقیقا به شیوه مشابه سه کشور اروپایی پایبند خواهد بود و با آنها تطبیق خواهد یافت. به اندازه کافی منصفانه است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.