به گزارش تارنمای وزارت خارجه فرانسه، «ژان ایو لودریان» با صدور بیانیه‌ای، احزاب (مخالف) سودان را برای اجرای بندهای این توافق در سریع‌ترین زمان ممکن و پیگیری مذاکرات روی مسائل برجسته تشویق کرد.

لودریان، بلوغ و احساس مسؤولیت سودانی‌ها و همچنین میانجیگری اتحادیه آفریقا و اتیوپی در حصول این نتیجه را ستود و افزود: آرزومندم این توافق مرحله جدیدی را در تحول سودان و رساندن این کشور به سوی ثبات باز کند.

شورای نظامی انتقالی سودان که قدرت را در دست دارد، بامداد جمعه با ائتلاف احزاب «آزادی» و «تغییر» به عنوان دو حزب اصلی مخالف، بر سر تشکیل یک دولت غیرنظامی تکنوکرات توافق کرد.

 

به گزارش شبکه تلویزیونی "اسکای نیوز" عربی، "محمد الحسن ولد لبات" فرستاده اتحادیه آفریقا به سودان در کنفرانس مطبوعاتی گفت: دو طرف همچنین در مورد تعویق تشکیل مجلس نمایندگان تا زمان شکل گیری یک دولت غیرنظامی به توافق رسیدند.

بر اساس این گزارش، شورای نظامی انتقالی و ائتلاف احزاب "آزادی و تغییر" همچنین توافق کردند که ریاست شورای حاکمیتی به صورت دوره‌ای انتخاب شود و تحقیقات شفاف و جامع در مورد حوادث خشونت آمیز هفته‌های اخیر نیز صورت گیرد.

در جریان تظاهرات یکشنبه گذشته (۹ تیرماه) در سودان که معترضان از شورای نظامی انتقالی خواستند قدرت را به غیر نظامیان منتقل کند، ۱۰ تن کشته شدند.

 

این بزرگترین تجمع اعتراض آمیز در سودان از حمله سه هفته پیش (سوم ژوئن / ‌۱۳ خرداد) نیروهای امنیتی به تحصن کنندگان در خارطوم بود که بیش از یکصد کشته و شمار زیادی زخمی بر جای گذاشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.