امروز نشست خبری علی ربیعی سخنگوی دولت با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار شد. جلسه‌ای که همزمان با پایان مهلت ۶۰ روزه ایران در کاهش تعهدات برجامی در گام اول و آغاز کاهش تعهدات ایران در گام دوم برگزار شد تا حال و هوای ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری رنگ و بوی هسته ای بگیرد. 

ربیعی سخنگوی دولت، امروز میزبان عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی شد و خود مدیریت جلسه با خبرنگاران را در دست گرفت تا در همین ابتدای اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی به ابهامات رسانه ای پاسخ داده شود. 

 

فارغ از بحث های برجامی، گفتگوی تلفنی مکرون و روحانی که برای دومین بار طی چند روز اخیر انجام شده بود محور سوالات خبرنگاران بود، اینستکس و توقیف نفتکش ایرانی هم پایش به جلسه امروز سخنگو باز شد. 

ربیعی میزبان رسانه ها و تیم هسته ای شد

نکته قابل توجه در جلسه امروز سخنگوی دولت، تغییر نحوه مدیریت جلسات نسبت به گذشته بود علی ربیعی که نقش میزبان را ایفا می کرد، خود در جلسه ای صمیمی مدیریت جلسه را بر عهده داشت و در اعلام اسامی خبرنگاران گاها از اسامی کوچک خبرنگاران رسانه‌های مختلف استفاده می‌کرد.او حتی بسیار کوتاه سخن گفت تا بیشترین وقت این جلسه در اختیار عراقچی و کمالوندی قرار گیرد.

هشدارهای عراقچی به طرف های اروپایی

در ادامه جلسه عباس عراقچی پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود و مهمترین پاسخ ها به ابهامات درباره گام دوم تعهدات برجامی را به خبرنگاران داد.

وی در پاسخ به نخستین سوال درباره گام دوم ایران در عدم پایبندی به برجام، گفت: در گام دوم نسبت به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی سازی اعلام عدم پایبندی می‌کنیم. او اما در ادامه درباره حرکت ایران به سمت گام سوم هشدار داد و تاکید کرد که ایران برای گام‌های بعدی در عدم پایبندی به برجام برنامه ریزی کرده است.عراقچی همچنین از شرط و شروط ایران برای مذاکره با آمریکا در ادامه مسیر اجرای برجام هم رونمایی کرد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم پاسخگوی سوالات فنی خبرنگاران بود و تاکید کرد مقدمات فنی افزایش غنی سازی اورانیوم فراهم شده است.

علی ربیعی نیز گاها در فواصل بین پاسخ عراقچی و کمالوندی به طرح توضیحاتی می پرداخت. و دقایقی را هم بیشتر از زمان تعیین شده به پاسخ دادن به سوالات رسانه ها اختصاص داد.

کنایه به صداوسیما در روز اجرای گام دوم

اما اوج حاشیه نشست سخنگوی دولت با خبرنگاران آنجا بود که ربیعی از خبرنگار صداو سیما خواست تا به طرح سوال خود بپردازند اما پیش از آن اعلام کرد که خبرنگار صدا و سیما که همیشه حامی دولت است سوال خود را طرح کند که این اظهارنظر ربیعی با خنده حضار روبرو شد.

در ادامه خبرنگار صدا و سیما از ربیعی خواست تا درباره شوخی یا جدی بودن نظر خود درباره صدا و سیما توضیح دهد که ربیعی گفت: صدا و سیما بخشی از نظام است و ما هم بخشی از نظام هستیم و همه در یک کشتی قرار داریم که امیدواریم هم با هم به مقصد برسیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.