"گرینبلات" این سخنان را روز شنبه در گفت و گو با روزنامه لندنی" الشرق الأوسط" بیان کرده است.

وی افزود که معامله قرن پایانی بر وجود جنبش های مقاومت اسلامی حماس و جهاد اسلامی خواهد بود.

گرینبلات بیان کرد: ما اصطلاح " تشکیل دو کشور" را به کار نمی بریم و این عبارت منجر به چیزی نمی شود (دست آوردی ندارد.).

فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در مذاکرات صلح خاورمیانه افزود: یک نزاع پیچیده ای چون نزاع (اسرائیلی ها و فلسطینی) را نمی توان با شعار دو کلمه ای حل و فصل کرد. ما تنها از مردم می خواهیم که صبر پیشه کنند و آن زمان که به این طرح سیاسی دست پیدا کنند، خواهند فهمید که دو طرف به صورت کاملاً رضایت بخش از این نزاع خارج خواهند شد، اما این کار نیازمند کاری طاقت فرساست.

گرینبلات گفت: ما هیچ ضمانتی به فلسطینی ها نمی دهیم و مسائل موجود میان آنها و اسرائیلی ها دشوار و چالش برانگیز است.

وی اضافه کرد: روابط با فلسطینی ها از سال ۲۰۱۷ قطع است و امیدوارم این روابط برقرار شود.

وی در خصوص زمان دقیق اعلام معامله ننگین قرن و اینکه قرار است، این موضوع پیش یا پس از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی اعلام شود، گفت که ترامپ هنوز زمان دقیق این طرح را اعلام نکرده است.

پس از شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه و براساس رای کنست رژیم صهیونیستی، قرار است، ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریورماه)، انتخابات پارلمانی (کنست) در سرزمین های اشغالی برگزار شود.

وی در مورد حضور ۴۰۰ هزار صهیونیست شهرک نشین در کرانه باختری گفت: من ترجیح می دهم از واژه "محله" و "شهر" به جای شهرک استفاده کنم، چرا که شهرک نشین، اصطلاحی تحقیر آمیز است که به صورت جانبدارانه و با هدف متهم کردن یکی از دو طرف نزاع به کار می رود.

گرینبلات اضافه کرد: چگونگی حل این موضوع (شهرک نشینان)، در طرح سیاسی (معامله قرن) تشریح خواهد شد.

فرستاده ویژه ترامپ به خاورمیانه درباره مرز سرزمین اشغالی و فلسطین، موضوع امنیت و حق بازگشت آوارگان فلسطینی نیز گفت: درباره مساله آوارگان، پیش از هرچیز باید این واژه را تعریف کرد و دانست که آنها کیستند، تعدادشان چقدر است و راه حل عادلانه و واقعی برای این موضوع چه خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین باید دانست، امروزه تعداد دقیق آوارگان در مقایسه با زمانی که مشکل آوارگان بروز پیدا کرد، چقدر است.

گرینبلات بیان کرد: باید مساله ای واقعی وجود داشته باشد و نمی توان به وعده ای عمل کرد که در گذشته به فلسطینی ها داده شده، و طرحی که اکنون ما آن را ارائه می دهیم یک طرح جدید هیجان انگیز و جالب است.

فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در مذاکرات صلح خاورمیانه در پایان افزود: طرح معامله قرن به این بستگی دارد که آیا دو طرف آمادگی مذاکره و رسیدن به خط پایان این درگیری ها را دارند یا خیر؟

مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان بدنبال کارشکنی و مجوز ساخت شهرک های جدید در سرزمین های اشغالی در سال ۲۰۱۴ متوقف شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.