انتخاب سه نفر به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان از بین افراد معرفی شده از سوی رئیس قوه قضاییه در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی قرار دارد. 

طحان نظیف: یک دهه شصتی‌ام و دغدغه ام تعامل بین شورای نگهبان و مجلس است

هادی طحانی نظیف  از حقوقدان های پیشنهادی بود که در نطقش با آرزوی توفیق برای همه خدمت گذران نظام به سوابق و رزومه خود در مسوولیت های اجرایی و آموزشی اشاره کرد. او در این نطق  به دهه شصتی بودنش اشاره کرد.

او گفت: بنده مدتی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی فعالیت داشته‌ام. بنده متولد سال ۶۱ هستم اما به لطف خدا و با حسن نظر و اعتماد علما و اساتید خود قریب به ۱۰ سال است که در شورای نگهبان نیز حضور دارم و تجربه حضور در جلسه شورای نگهبان برای بنده فرصتی ارزشمند برای آشنایی با نظرات و مسائل مختلف از جمله انتخابات و دغدغه‌های نمایندگان بوده است.

طحان‌نظیف در ادامه با اشاره به ضرورت تعامل بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بیان کرد: همواره دغدغه من این بوده تا ارتباط و تعامل و هم‌افزایی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی برای خدمت به انقلاب و مردم افزایش یابد. هم‌افزایی بین مجلس و شورای نگهبان منجر به توسعه حقوق عمومی در کشور می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: ارتقای کیفیت قانون‌گذاری و کاهش هزینه آن از طریق تعامل هرچه بیشتر بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان حاصل می‌شود. همواره یکی از دغدغه‌های بنده تبیین دقیق و صریح ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس شورای اسلامی برای نمایندگان مجلس بوده است.

کاندیدای حقوق‌دان شورای نگهبان در ادامه تاکید کرد: بنده به عنوان عضوی از پژوهشکده شورای نگهبان بر این باورم که تعامل هرچه بیشتر میان کارشناسان دو مجموعه می‌تواند عامل ارتقاء کیفیت قانون‌گذاری و مانع از تورم قانون شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه انتخابات بی‌تردید تنها ملاک ضابطه و قانون است. حاکمیت قانون از مهم‌ترین اصول است. صیانت از حقوق و آزادی اشخاص و حفظ حق و حقوق کاندیداها باید در اولویت باشد.

طحان‌نظیف در پایان گفت:‌ به تعبیر امام خمینی (ره) مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان اصلی قانون اساسی است و در راس امور قرار دارد. مجلس شورای اسلامی به عنوان خط اول تعامل با مردم وظیفه سنگینی را برعهده دارد و شورای نگهبان در تحقق چنین هدفی باید به مجلس کمک کند. اطمینان می‌دهم که اگر بنده به عنوان حقوق‌دان وارد شورای نگهبان شوم تحرک و پویایی جوانان، جسارت و قدرت اظهارنظر، روحیه تحول‌زایی و بهره‌مندی از علم و تجربه بزرگان را مبنای کار خود قرار دهم.

صادقی مقدم:مجلس و شورای نگهبان باید ارجاع قوانین به مجمع تشخیص را تقلیل دهند

محمد حسین صادقی مقدم یکی از 5 کاندیدای معرفی شده از سوی شورای نگهبان در نطق خود گفت: در دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سال ۵۶ پذیرفته شدم همواره در طول خدمت در دستگاه قضایی در منصب قضاوت و همچنین دو دوره عضویت در هیات منصفه مطبوعات و مسوولیت های اجرایی، عضویت در ستاد برنامه و بودجه کشور و همچنین همکاری با قوه مقننه در یازده سال گذشته با حکم رئیس مجلس شورای اسلامی در  هیات تطبیق مصوبات حضور داشتم.

او همچنین با اشاره به مترقی بودن قانون اساسی گفت: با مطالعه قوانین اساسی کشورهای مختلف به جرات می توان ادعا کرد طراحان قانون اساسی به ویژه معمار اصلی آیت الله دکتر بهشتی که حقیر افتخار شاگردی ایشان را داشتم قانون اساسی بی نظیری را تصویب کردند.

صادقی ادامه داد: در عین نقایصی که در قانون انتخابات که همت نمایندگان مجلس را می‌طلبد حقیر در اعتقاد و عمل تمام توان و تلاشم را رعایت قانون، حفظ حقوق افراد احترام به جایگاه و کرامت انسانها و رعایت عدل و انصاف به کار بسته ام چراکه معقدیم همه اعمال ما در پیشگاه خداوند است. همواره در دسترس نمایندگان محترم خواهم بود چراکه معتقدم شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی با همکاری می توانند مشکلات قانون گذاری را حل کنند. همکاری با نمایندگان مجلس در رفع مغایرات مصوبات مجلس با قانون اساسی و همچنین احراز صلاحیت‌ها و رعایت عدل و انصاف و همکاری و تعامل به ویژه در فصل بودجه با مجلس و نمایندگان خواهم داشت.

او گفت: با اطمینان عرض می کنم اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند با همکاری در تقلیل ارجاع قوانین به مجمع تشخیص مصلحت نظام موثر باشند.

لازم به ذکر است، شورای نگهبان شش عضو حقوقدان دارد که این اعضا با معرفی رئیس قوه قضائیه و با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند. طبق اصل نود و دوم قانون اساسی، اعضای شورای نگهبان برای مدت شش سال انتخاب می‌شوند ولی در نخستین دوره پس از گذشت سه سال، نیمی از اعضای هر گروه به قید قرعه تغییر می‌کند و اعضای جدیدی به جای آنها انتخاب می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه هادی طحان نظیف،محمدحسن صادقی مقدم، محمد دهقان،علی غلامی و عبدالحمید مرتضوی بریجانی را به عنوان ۵ گزینه پیشنهادی برای سه کرسی شورای نگهبان به مجلس معرفی کرده و انتخاب این سه نفر از میان گزینه ها را بر عهده مجلس شورای اسلامی گذاشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.