آیت الله محمد یزدی عضو فقهای شورای نگهبان در گفتگویی در مورد روابط وزرا و نمایندگان مجلس گفت: من بی پروا می‌گویم؛ نمایندگان هم می‌خواهند بشنوند میان برخی از نمایندگان با وزرا ساخت و پاخت‌هایی وجود دارد به نحوی که به عنوان نمونه فلان وزیر را صدا می‌زنند و از آنان می‌خواهند که "فلان معدن را به من یا به فرزند و داماد من بده" تا برود از آن استفاده کند.

وی افزود: در این گونه روابط فاسد، امتیاز قراردادهای خاص را از وزرا مطالبه و تهدید می‌کنند که اگر با خواستشان موافقت نشود آنان را به مجلس احضار می‌کنند یا برای پاسخ به سوال و یا استیضاح، آنان را به مجلس فرا می‌خوانند.

آیت الله یزدی تصریح کرد: وزیر بیچاره هم که گیر این چنین نمایندگانی افتاده است، می‌خواهد آبرویش محفوظ بماند، اما اگر میان وزرا و این گونه وکلا قراردادی تنظیم و از این امتیازات سوءاستفاده شود، چون وزیر هم امضا کرده است هر دو مرتکب تخلف شده اند و هر دو در پیشگاه خداوند قطعاً نتیجه اعمالشان را خواهند دید.

این عضو فقیه شورای نگهبان افزود: اما اگر وزرا به این گونه نمایندگان بگویند که خلاف نمی‌کنند و تصریح کنند که مطالبه آنان خلاف قانون است حتی اگر به قیمت استیضاح و برکناری آنان منجر شود، عملکرد چنین وزرایی شرعی نیست و نمایندگانی هم که ساخت و پاخت می‌کنند عملکردشان مشروع نیست.

وی انگیزه برخی افراد برای داوطلبی نمایندگی مجلس شورای اسلامی را مادی دانست و تصریح کرد: اگر برخی دنبال دنیاطلبی نیستند پس هزینه‌های هنگفتی که برای نمایندگی صرف می‌کنند برای چیست مگر در دوره چهار ساله در مجلس قرار است چقدر حقوق به آنان پرداخت شود؟ پس معلوم است که دنبال چیزهای دیگری هم هستند.

آیت الله یزدی با اشاره به سابقه دو دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی افزود: در دوره اول که در مجلس حضور داشتم صداقت، صفا، پاکی، دوری از دنیا و خدمت به اسلام در نمایندگان موج می‌زد.

ماجرای حقوق دریافت نکردن یکی از نمایندگان مجلس

وی گفت: در آن دوره که من ریاست اداره قوانین مجلس را بر عهده داشتم یکی از نمایندگان حقوق دریافت نمی‌کرد، رئیس وقت مجلس از من خواست که به او بگویم ما چاره‌ای نداریم جز اینکه حقوقش را دریافت کند نزد آن نماینده رفتم و موضوع را به او منتقل کردم، اما در پاسخ گفت: "من نیاز ندارم، اینجا نیامده ام که حقوق بگیرم بلکه برای رضای خدا کار می‌کنم".

آیت الله یزدی افزود: در پاسخ به او گفتم هیئت رئیسه ناچار است حقوقت را پرداخت کند و این حق شماست، بگیرید و به هر کسی خواستید بدهید در آن زمان چنین روحیه‌ای وجود داشت که حتی من باید واسطه می‌شدم نماینده‌ای حقوقش را بگیرد، اما اکنون برخی به آب و آتش می‌زنند که به مجلس راه یابند.

وی همچنین با اشاره به جوسازی‌ها علیه شورای نگهبان اظهار داشت: چه جوسازی‌هایی که علیه شهید بهشتی نکردند؛ اکنون برای من هم جوسازی می‌کنند که فلانی چند پمپ بنزین، کارخانه و اموال دیگر دارد.

آیت الله یزدی افزود: به یکی از دوستانم گفتم به شما وکالت می‌دهم که هر کسی چنین ادعایی کرد بگویید فلانی اعلام کرده است که همه دارایی‌هایش را با ۳ میلیون تومان واگذار می‌کند.

رئیس اسبق قوه قضائیه گفت: شاید باور نکنید زمانی که رئیس قوه بودم پرونده یکی از فرزندانم که به عنوان قاضی پذیرفته شده بود روی میزم قرار گرفت تا حکمش را امضا کنم و حال آنکه نمی‌دانستم که پرونده مربوط به فرزند خودم است و زمانی که در این باره از او توضیح خواستم گفت: "من با شما کاری نداشتم، شما برای خودتان رئیس هستید من طبق قانون در آزمون شرکت کردم، پذیرفته شدم و مراتب قانونی طی شد".

وی افزود: پسرم به هیچ عنوان از موقعیتم استفاده نکرد و اکنون هم از قضات سرشناس است و حتی از محکومان دادگاهش شنیده ام که او قاضی متشرعی است.

آیت الله یزدی اضافه کرد: خدا را شاهد می‌گیریم هیچیک از فرزندانم با من ارتباطی ندارند بنده اکنون صرفاً طلبه‌ای هستم و یکی از اعضای شورای نگهبان و اغلب افرادی چنین جوسازی‌هایی می‌کنند که به مقررات شرعی پایبند نیستند.

به یکی از داوطلبان رد صلاحیت شده گفتم فلان تاریخ کجا بودی؟ بلافاصله رنگش تغییر کرد

این عضو فقیه شورای نگهبان همچنین با تبیین مسئولیت اعضای این شورا در بررسی صلاحیت داوطلبان در چارچوب نظارت استصوابی گفت: در یکی از موارد، بنده مأمور بودم با یکی از داوطلبان رد صلاحیت شده که شکایت کرده بود صحبت کنم در یکی از اتاق‌های شورای نگهبان به من می‌گفت هیچ مشکلی نداشته است و ندارد.

وی افزود: حرف‌هایش که تمام شد از او پرسیدم در فلان تاریخ کجا بودید؟ بلافاصله رنگش تغییر کرد و از من علت را پرسید که در پاسخ گفتم ما مدرک داریم که در آن تاریخ فلان جا بودید و این کار خلاف قانون و خلاف شریعت را کرده اید؛ شما خودتان را آلوده کرده اید و نمی‌توانید نماینده مجلس شوید.

آیت الله یزدی اضافه کرد: به او گفتم اختیار با شماست ما برای حفظ آبروی شما علت رد صلاحیت را به خودت گفتیم و اعلام عمومی نمی‌کنیم، اما اختیار با شماست اگر اصرار دارید ما اعلام کنیم که در واکنش، پذیرفت و از شورای نگهبان رفت پس شورای نگهبان موظف است که حیثیت افراد را حفظ کند.

وی در پاسخ به مخالفان نظارت استصوابی به طرح این پرسش پرداخت که آیا اعضای شورای نگهبان باید صرفاً تماشاچی باشند؟ این تماشاچی بودن چه خاصیتی دارد؟ گفت: چنین تعریفی از نظارت استصوابی غلط است مگر ما بیکاریم که به شورا بیاییم و صرفاً تماشا کنیم که فلان افراد بخواهند به مجلس بروند ما در اینجا حضور یافته ایم تا اطمینان حاصل کنیم که الزامات نمایندگی اعم از سن، تحصیلات و صلاحیت اخلاقی داوطلبان و دیگر شاخص‌ها، قانونی است.

آیت الله یزدی افزود: شورای نگهبان در چارچوب نظارت استصوابی، ناظر بر اجرای قانون است و به هیچ عنوان هم گرایش جناحی ندارد و من در پیشگاه الهی شهادت می‌دهم به هیچ عنوان جناح بازی در این شورا وجود نداشته است.

وی همچنین درباره ادعای برخی رد صلاحیت شدگان انتخابات مبنی بر تضییع حقشان در شورای نگهبان گفت: ما افرادی را داشتیم که اعتراض کرده بودند و از آنان خواستیم که به شورای نگهبان بیایند؛ به آنان گفتیم دو راه بیشتر وجود ندارد مدارک و ادله رد صلاحیتشان را در اختیارشان گذاشتیم و آنان را مخیر کردیم به اینکه یا خودشان کنار بروند و تسلیم شوند یا ما علل رد صلاحیت را اعلام کنیم.

آیت الله یزدی افزود: به این گونه افراد اعلام می‌کنیم که برای حفظ حیثیتشان، اطلاعات را به دیگران اعلام نمی‌کنیم، زیرا حیثیت افراد محترم است و از نظر شرعی مجاز به این کار نیستیم برخی داوطلبان رد صلاحیت شده خیال می‌کنند که ما از سوابق تخلفاتشان اطلاع نداریم.

وی گفت: برخی افراد حائز صلاحیت نیستند و برای داوطلبی نام نویسی می‌کنند گاهی این افراد را دعوت می‌کنیم و برای رضای خدا به آنان می‌گوئیم که با توجه به سوابقشان اگر پرونده شأن به شورای نگهبان بیاید رأی نمی‌آورد و ناچاریم ردشان کنیم و رد صلاحیت را به نفعشان نمی‌دانیم و آن‌ها را مخیر می‌کنیم که خودشان برای حفظ حیثیتشان استعفا کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.