محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و شی‌ جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین در تالار بزرگ خلق در پکن امروز (دوشنبه) تعدادی یادداشت تفاهم و توافق‌نامه همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف با هدف تقویت روابط استراتژیک میان دو کشور امضا کردند.

دو طرف توافق‌نامه همکاری نظامی با هدف توسعه همکاری و ایجاد چارچوب روابط میان دو کشور در زمینه نظامی را امضا کردند. همچنین توافق‌نامه‌های دیگری در زمینه‌ نهادهای آموزشی، گفت‌وگوی استراتژیک، آموزش و تبادل تجارب به امضا رساندند.

ولیعهد ابوظبی در دیدار با مقامات ارشد و مسئولان چین در پکن در مورد تقویت روابط میان دو کشور، توسعه همکاری استراتژیک جامع در زمینه‌های مختلف و مسائل مهم مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه امنیت کشتی‌رانی و خلیج فارس گفتگو می‌کند.

این سفر ولیعهد یک سال پس از سفر شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به امارات در سال ۲۰۱۸ انجام می‌شود. بن زاید نیز آخرین بار سال ۲۰۱۵ به پکن سفر کرده بود. این سفر ولیعهد ابوظبی با سی‌ و پنجمین سالگرد از زمان آغاز روابط رسمی میان دو کشور همزمان است.

وانگ یی، وزیر خارجه چین تاکید کرد، امارات به مروارید درخشانی در امتداد گذرگاه «کمربند و جاده» تبدیل و در سایه سفر کنونی ولیعهد ابوظبی به پکن نقشش تقویت خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی امارات «وام» با بیان اینکه این سفر بن زاید جهشی در روابط میان دو کشور محسوب می‌شود، گفت، ولیعهد ابوظبی و رئیس جمهوری چین طرح جدید روابط استراتژیک جامع میان دو کشور را ترسیم می‌کنند.

چین دومین شریک تجاری بزرگ امارات به شمار می‌رود و حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در سال ۲۰۱۷ به حدود ۶۰ میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود این مبلغ در آغاز ۲۰۲۰ به ۷۰ میلیارد دلار برسد.

وزیر خارجه چین در گفت‌وگو با خبرگزاری وام گفت، روابط میان دو کشور از اعتماد سیاسی برخوردار بوده و دو طرف پیرامون مسائل مشترک تفاهم دارند و با توسعه انرژی، زیر ساخت‌ها و همکاری صنعتی و مالی، همکاری چین و امارات پربار و عملی می‌شود.

وانگ‌ یی پیرامون نقش امارات در طرح "کمربند و جاده" که چین هدایت آن را برعهده دارد، گفت، همکاری میان دو کشور نه تنها برای آن دو مفید است بلکه نمونه‌ای مثبت از همکاری میان کشورهای حوزه خلیج فارس و چین درباره این طرح ارائه می‌دهد. وی افزود: من معتقدم چین و امارات به دنبال توسعه ریشه‌ای و ثابت طرح مذکور هستند و در عین حال امارات در امتداد کمربند و جاده یک مروارید درخشان خواهد بود.

وزیر خارجه چین ادامه داد، با توجه به موقعیت امارات، منابع طبیعی و جامعه صلح‌طلب آن و نیز محور بودن این کشور در حوزه تجارت، اقتصاد، حمل و نقل در خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس، امارات شریک حقیقی چین در این طرح است.

وی در زمینه همکاری میان دو کشور گفت، چین تمایل دارد همکاری‌ خود با امارات در زمینه‌های هوش مصنوعی، فناوری نسل پنجم، حمل و نقل هوایی و قطارهای پرسرعت و دیگر زمینه‌های مربوط به تکنولوژی پیشرفته را گسترش دهد.

وانگ‌ یی تصریح کرد، با توجه به پایبندی شخصی و دستورات استراتژیک رهبران دو کشور،‌ روابط امارات و چین شاهد جهش‌ها و تحولات بزرگی خواهد بود.

در امارات حدود ۲۰۰ هزار شهروند چینی زندگی می‌کنند و به این ترتیب بیشترین تعداد چینی‌ها در خاورمیانه در این کشور مقیم هستند. وانگ‌ یی می‌گوید، مبادله فرهنگی و روابط میان دو ملت، به دلیل استحکام روابط میان دو کشور افزایش یافته است.

این مقام چینی حمایت بن زاید از «مرکز پژوهش‌های زبان عربی و مطالعات اسلامی زاید» در دانشگاه مطالعات خارجی پکن و نقش این مرکز در آموزش و انتشار زبان عربی در چین را ستود و افزود، در مقابل، تدریس زبان چینی در برخی از مدارس امارات یک پروژه بزرگی است که ملت دو کشور را به یکدیگر متصل می‌کند و چین به حمایت از امارات جهت تحقق این هدف در سریع‌ترین زمان ممکن ادامه خواهد داد.

وانگ‌ یی پیرامون مشارکت چین در "اکسپو ۲۰۲۰" که قرار است در دبی برگزار شود، گفت، چین همه توان خود را برای مشارکت در موفقیت آمیز بودن این رویداد به کار می‌گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.