سرگئی آکسیونف، تحلیلگر امور سیاسی روس در گزارشی که روزنامه اسفوبودنیا پرزا چاپ روسیه آن را منتشر کرد، آورده است: احتمال مشارکت روسیه در ائتلاف نظامی برای تضمین امنیت ناوبری دریایی در تنگه هرمز وجود دارد.

وی افزود: موضع‌گیری روسیه برای آمریکا از درجه اهمیت زیادی برخوردار است و از این‌رو موضوع حضور ارتش روسیه در تنگه هرمز می‌تواند بر نوع روابط واشنگتن و تهران تأثیر بگذارد. در عین حال مسکو نمی‌تواند در موضع‌گیری خود ایران و آمریکا را نادیده بگیرد و بنابراین، خواهان آن است که دو طرف به کاهش تنش روی آورند.

این تحلیلگر سیاسی روس تصریح کرد: واشنگتن انتظار دارد مسکو در زیر پرچم ائتلاف تضمین ناوبری دریایی در تنگه هرمز قرار بگیرد؛ موضوعی که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا چندی پیش تصمیم به تشکیل آن را اعلام کرده بود.

ولادیمیر ساگین، یکی از پژوهشگران برجسته مرکز پژوهش‌های شرقی وابسته به دانشکده علوم روسیه دراین‌باره گفت: من نمی‌توانم از زبان کرملین سخن بگویم ولی به نظر می‌آید کسی در تنگه هرمز منتظر ما نیست. نفت آنجا نفت ما نیست و عرب‌ها آن را زیر نظر دارند؛ بنابراین  عربستان، کویت، قطر و امارات خوش ندارند که شاهد حضور روسیه در آنجا باشند.

آیا ائتلاف آمریکا در خلیج فارس بدون روسیه شکل می‌گیرد؟

اسفوبودنیا پرزا نوشت: آمریکا گرچه چشم انتظار موضع‌گیری روسیه است، ولی ائتلافش را بدون حضور مسکو نیز تشکیل می‌دهد گرچه ممکن است دراین‌صورت دست به هر اقدامی نزند. از نظر فنی، بستن تنگه هرمز آسان است و می‌توان بدون استفاده از ابزارهای نظامی آن را محقق کرد؛ تنها کافی است چند کشتی در این گذرگاه آبی غرق شوند تا نگرانی از هرگونه اقدام احتمالی باعث بسته شدن آن شود.

کنستانتین بلوخین، پژوهشگر امور آمریکا و کارشناس مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه علوم روسیه دراین‌باره گفت:‌ آمریکا خواهان برقراری ثبات در تنگه هرمز نیست و برعکس می‌کوشد امنیت منطقه را برهم بزند. آمریکایی‌ها درباره حضور در خلیج (فارس) نیازی به روسیه ندارند و فقط می‌خواهند مسکو کمی خلاف مواضع ایران موضع‌گیری کند تا به همه چیز رنگ و بوی قانونی بودن ببخشند و بگویند؛ «دیدید ایران چقدر بد است؟! بیایید و با ما همکاری کنید و در ائتلاف ما باشید».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.