«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی که ارتش کشورش روز گذشته دو پرتاب جدید آزمایش کرد می گوید این آزمایش ها هشداری به کره جنوبی برای توقف واردات تسلیحات با تکنولوژی های جدید و همچنین رزمایش های مشترک با آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری مرکزی کره شمالی، کیم روز جمعه بدون اشاره به نام آمریکا که به صورت مشترک با کره جنوبی این رزمایش ها را برگزار می کند گفت ما مجبوریم آزمایش سلاح های فوق العاده قدرتمند خود را با هدف مقابله با تهدیدات بالقوه و مستقیمی که امنیت کشورمان را از سوی کره جنوبی تهدید می کند انجام دهیم.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی بامداد روز پنجشنبه اعلام کرده بود کره شمالی دو پرتاب ناشناس را در ساحل شرقی این کشور آزمایش کرده است دولت کره جنوبی همچنین بعد از جلسه شورای امنیت ملی که به همین منظور برگزار شد اعلام کرد پرتابه های کره شمالی نوع جدیدی از موشک های بالستیک کوتاه برد هستند.

مقامات ارتش کره جنوبی می گویند از دو پرتابی که کره شمالی صبح روز پنجشنبه بسوی دریای ژاپن شلیک کرده است، دومین پرتابه بیش از ۶۹۰ کیلومتر پرواز کرد که طولانی تر از میزان تجزیه و تحلیل اولیه بود.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی پیشتر اعلام کرده بود این دو پرتابه حدود ۴۳۰ کیلومتر پرواز کرده و به ارتفاع بیش از ۵۰ کیلومتری رسیدند.

این دو پرتاب که حالا کره جنوبی می گوید آنها نوع جدیدی از موشک های بالستیک کوتاه برد هستند به فاصله ۲۰ دقیقه از یکدیگر و از شهر ونسان در شرق کره شمالی شلیک شدند.

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در ادامه همسایه جنوبی را به اجرای استانداردهای دوگانه متهم کرد و گفت: آنها از یک طرف از صلح حمایت می کنند اما همزمان واردات سلاح های جدید و انجام تمرین نظامی را انجام می دهند کره جنوبی باید از این اقدامات دست بردارد و هشدار ما را فراموش نکند.

او از موفقیت آمیز بودن آزمایش های موشکی کشورش ابراز خرسندی کرد و گفت: این سلاح ها به صورت واکنش سریع عمل می کنند و به دلیل پرواز در ارتفاع پایین، رهگیری آنها دشوار است.

کره شمالی پیشتر نیز در خرداد سال جاری و بعد از حدود یک سال از توقف آزمایش های هسته ای، یک آزمایش موشکی انجام داد.

مذاکرات آمریکا و کره شمالی پس از دومین دیدار سران دو کشور در هانوی پایتخت ویتنام به دلیل عدم تفاهم درباره مفاهیمی همچون خلع سلاح هسته ای و سطح درخواست های دو طرف به بن بست کشیده شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای اولین بار سال گذشته در پایتخت سنگاپور دیدار کرده و توافقی کلی و دو صفحه ای را امضا کردند دیدار دوم آنها نیز در میان ضیافت ناهار نیمه کاره رها شد و هر دو طرف یک دیگر را مقصر آن می دانستند.

کره شمالی گفته بود ترامپ خواستار تحویل همه تاسیسات هسته ای این کشور شده و مذاکرات را به بن بست کشانده است این در حالی است که آمریکا مدعی بود پیونگ یانگ رفع همه تحریم ها را به عنوان پیش شرط خلع سلاح هسته ای مطرح کرده است پیونگ یانگ ادعای آمریکا را رد کرده و اعلام کرد که کیم در دیدار دوم با ترامپ خواستار رفع برخی از تحریم ها شده بود.

ترامپ و کیم پس از کش و قوس فراوان سرانجام اوایل تیرماه امسال در منطقه غیرنظامی در مرز دو کره با یکدیگر دیدار کردند ترامپ که به کره جنوبی رفته بود، با حضور در این منطقه با کیم دست داد و سپس به دعوت او به عنوان اولین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا از مرز کره شمالی عبور کرده و پا در خاک این کشور نهاد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.