صدها تن از مسافران فرودگاه های انگلیس ازجمله استنستد، سیتی، لوتن، هیترو و گاتویک به دلیل تاخیر در پروازهایشان از دیشب در سالن فرودگاه ها سرگردان هستند. تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان دهنده سالن پر ازدحام فرودگاه ها و خشم مسافران مقابل گیشه شرکت های هواپیمایی است که ساعت ها در انتظار انجام پرواز خود هستند.

گزارش ها حاکی است بسیاری از مسافران نزدیک به ۱۶ ساعت منتظر هستند، دیشب را کف سالن فرودگاه خوابیده و هنوز اطلاع دقیقی از زمان انجام پروازهایشان ندارند. اداره هواشناسی دیروز اعلام کرد انگلیس به بالاترین دمای ماه جولای یعنی ۳۹ درصد سانتی گراد رسید. دیشب هم دمای هوا به رغم بارش باران و وقوع رعد و برق طرز بی سابقه ای بالا بود که اداره هواشناسی از آن به عنوان پدیده‌ی جوی نادر تحت عنوان انفجار گرما یاد کرده است.

از سویی مسافران شبکه ریلی انگلیس هم با تاخیر های طولانی دست و پنجه نرم می کنند. شرکت ریلی جنوب غرب انگلیس اعلام کرد به دلیل بدی آب و هوا و هجوم حیوانات روی ریل های قطار، خدمات رسانی دچار مشکل شده و قطارها با تاخیر حرکت می کنند. شرکت ریلی تمزلینک هم گفت گرمای هوا کابل های برق خطوط ریلی را بیش از اندازه گرم و به مسافران توصیه کرده که از انجام سفر در این مقطع خودداری کنند. شرکت بین المللی یورو استار هم اعلام کرد اعلام کرد به دلیل نقص فنی ناشی از گرمای هوا در پاریس، تمام قطارها به فرانسه لغو شده است.

وضعیت گرمای فوق‌العاده فعلی در اروپا به گفته کارشناسان هواشناسی نتیجه جبهه هوای پرفشار در منطقه شمال اروپا است که موجب رانده شدن هوای به‌شدت گرم از صحرای آفریقا به سمت عرض‌های جغرافیایی بالاتر شده است. در روزهای اخیر گرمای نقاطی در اروپا از ۴۰ درجه سانتی‌گراد تجاوز کرده و برخی پیش‌بینی‌ها حتی به گرمای ۴۷ درجه در برخی نقاط جنوبی اشاره دارد.

این در حالی است که گرم‌ترین دمای ثبت‌شده در اروپا مربوط به آتن و در سال ۱۹۷۷ است به میزان ۴۸ درجه. گرمای شدید ممکن است موجب گرمازدگی، سکته قلبی، نارسایی کلیوی، مشکلات تنفسی شده، و در افراد سالمند و کودکان منجر به مرگ شود. پزشکان هشدار می‌دهند در صورت مشاهده سردرد، سرگیجه، بی‌اشتهایی، تهوع، تعریق زیاد، گرفتگی عضلات، به شماره افتادن تنفس یا تشنگی شدید باید بلافاصله سعی در کاهش دمای بدن نمود. رسیدن دمای بدن انسان به بالای ۴۰ درجه ممکن است فرد را نیازمند به کمک‌های ضرری و فوری پزشکی کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.