سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به خبرنگار خبرآنلاین که پرسید: با توجه به انصراف پرسش برانگیز یکی از حقوقدانان معرفی شده از سوی رئیس قوه قضاییه برای تصدی حقوقدانان شورای نگهبان، چرا آقای رئیسی جایگزین معرفی نکرد و آیا با ایشان برای این انصراف،توافق شده بود؟ جواب داد: اولا این انصراف چالش برانگیز نیست و دفعه اول هم نیست این اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: شما در ادوار سابق حقوقدانان شورای نگهبان هم بررسی کنید می‌بینید برخی از افراد معرفی شده در روز اخذ رای از احراز آن سمت منصرف شده‌اند و اعلام انصراف کرده‌اند و این اعلام انصراف هیچ ارتباطی و هماهنگی با قوه قضاییه نداشته است. تکلیف رئیس قوه قضاییه این است که افراد پیشنهادی خود را برای احراز سمت حقوقدانان شورای نگهبان به مجلس معرفی کنند. برای این معرفی با خود افراد صحبت شده و بعد از موافقت آنها به مجلس معرفی شده اند.

اسماعیلی گفت: این که در دقیقه ۹۰ احدی از افراد معرفی شده اعلام انصراف کند، سابقه داشته و هیچ هماهنگی با قوه قضاییه انجام نشده بود و نیازی به معرفی نیروی جدید نبود. هم به لحاظ زمان چون در آن روز باید حقوقدانان شورای نگهبان انتخاب می شدند و در روز پایان مهلت قانونی که ایام عضویت حقوقدانان سابق تمام شده بود مجلس ناچار به انتخاب حقوقدانان از بین لیست معرفی شده از سوی رئیس قوه قضاییه بود. چون افراد باقیمانده بیش از نصاب بودند، نیاز به معرفی فرد جدید نیست. این که افراد معرفی شده بیشتر از تعداد مورد نیاز بیشتر باشند و موضوع انتخاب مصداق یابد، کافی است. در انتخابات دیگر هم این را داریم. اگر عدد داوطلبان تایید صلاحیت شده بیش از داوطلبان باشد، انتخابات برگزار می شود.‎

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.